1 Senast ändrad av megen (2010-12-03 11:13:25)

överraskande resultat med vikingmalt

Bryggde igår en ljusare APA med 100% vikingmalt. Det gick lite för bra. Landade på 82% brygghuseffektivitet mot det normala som brukar vara runt 70%. Slarvade lite med SG kontrollen före kok så jag hade inte så stor koll hur jag låg till innan kokning. Gjorde i övrigt ingenting annorlunda. Inmäskning och utmäskning som jag alltid gör. Den enda skillnaden var att jag i efterhand inte kunde se lika stor mängd okrossat korn i dravet som i vanliga fall. inte ens i närheten. Hmm de kanske ligger djupare ner i säcken. Har ett antal kilon kvar i den. I värsta fall får jag väl ta fram släggan och slå några slag för brygghuseffektiviteten ifall det råkar vara så. Haha

Sv: överraskande resultat med vikingmalt

Hej

Ursäkta en dum fråga!
Vad är problemet med att få högt utbyte?
förutsatt att det inte ger några bismaker som tex tannin osv.

Undrar den ständige "högprocentaren"
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Det är superbra men hade varit bättre om man vetat om det innan eventuellt varit nogrann och kontollerat SG innan kok. Nu kommer ölen bli nästan 7%. Men blir förhoppningsvis god. Dock ej som planerat. Men jag är såklart glad att jag fick upp effektiviteten  med över 10%

Där ser man. Antingen så har det blivit bättre (eller mer lämpat för hembryggarändamål), eller så svajar kvaliteten. Men det var väl ändå kul att utbytet blev bra!

Think globally. Drink locally.

Ja vi får se när jag kommer djupare ner i maltsäcken.

Raasken skrev:

Hej

Ursäkta en dum fråga!
Vad är problemet med att få högt utbyte?
förutsatt att det inte ger några bismaker som tex tannin osv.

Undrar den ständige "högprocentaren"
Raasken

Hej

Jo det har ju tidigare varit en tråd med att många upplever att utbytet är sämre, alt. svänger väldigt i utbyte med Vikingmalt, jag själv har åkt mellan 65 % till min senaste vete öl där utbytet blev 75 %. Vid tidigare låga utbyten så har det varit infusion som gällt, nu med min senaste vete så var det stegmäskning från ca 40 c och uppåt 78 c (utmäskning), det kanske spelade in+

Jag har tidigare med infusion av malt från Wyerm legat på närmare 80 %

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

7 Senast ändrad av Kenneth (2010-12-03 19:17:11)

Jag får det till att du fick upp utbytet med drygt 17%.
82/70 = 1,1714285714285714285714285714286

Messerschmidt:en Kenneth wink

8 Senast ändrad av Techno (2010-12-04 02:47:53)

Kenneth skrev:

Jag får det till att du fick upp utbytet med drygt 17%.
82/70 = 1,1714285714285714285714285714286

Messerschmidt:en Kenneth wink

Hej

Jag kapar tråden lite, när Kenneth är så att säga här. Jag vet att jag genom åren "tjatat" om att på något sett ev. kunnat laka vete öl i hyfsat normal tid, spec om man går över 55% av den totala malt mängden, säj 60 % vete malt.

Våra "små" kusiner på andra sidan Vänern, ja ok då, Atlanten, använder ju riskal som inte är en normal del av våra cerialier.

För ett antal år sedan nog minst 4-5 år sedan så svarade K. Prova att testa med Halm, den behövs säkert att steriliseras genom kok, men testa.

Av olika anledningar så testade jag inte tipset förrän i maj 2010. Resultatet med 55 % vete = lysande lakning.

Jag klippte en halv matkasse med halm i storlek av ett halvt finger, ytan täckte gott och väl botten på en 15 liters kastrull. (Halmen var kokt innan den mixades i mäsken)

I mitten av november bryggde jag mig en sydtysk vete med en superpigg jäst 3068  samt 64 % vete resten Pilsnermalt samt 3 % carahell.

Halmen var med i mixen. Resultatet angående lakningen= lysande igen.

Så nu är klippt samt kokt halm standard i mina veteöl.

Tyvärr så klippte Räven min broders kanin, dom hade haft kaninen i 6 år så det blev inte allt för stor sorg. (Jag slipper mata den, när dom är på semester eller borta några dagar, den enes bröd, den andres död)

Angående det för några år sedan mycket goda tipset med halm i lakning med vete öl så har jag beslutat mig för att i Namnet av Kalle Kanin (den olyckliga) ge ut ett pris i form av en halmbal i digital form samt ett hurra.

2010 års pristagare är Kenneth.

Grattis !

Pris: Hurra från Familjen Andersson (Kalles familj)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20