Kenneth skrev:Jag får det till att du fick upp utbytet med drygt 17%.
82/70 = 1,1714285714285714285714285714286
Messerschmidt:en Kenneth 
Hej
Jag kapar tråden lite, när Kenneth är så att säga här. Jag vet att jag genom åren "tjatat" om att på något sett ev. kunnat laka vete öl i hyfsat normal tid, spec om man går över 55% av den totala malt mängden, säj 60 % vete malt.
Våra "små" kusiner på andra sidan Vänern, ja ok då, Atlanten, använder ju riskal som inte är en normal del av våra cerialier.
För ett antal år sedan nog minst 4-5 år sedan så svarade K. Prova att testa med Halm, den behövs säkert att steriliseras genom kok, men testa.
Av olika anledningar så testade jag inte tipset förrän i maj 2010. Resultatet med 55 % vete = lysande lakning.
Jag klippte en halv matkasse med halm i storlek av ett halvt finger, ytan täckte gott och väl botten på en 15 liters kastrull. (Halmen var kokt innan den mixades i mäsken)
I mitten av november bryggde jag mig en sydtysk vete med en superpigg jäst 3068 samt 64 % vete resten Pilsnermalt samt 3 % carahell.
Halmen var med i mixen. Resultatet angående lakningen= lysande igen.
Så nu är klippt samt kokt halm standard i mina veteöl.
Tyvärr så klippte Räven min broders kanin, dom hade haft kaninen i 6 år så det blev inte allt för stor sorg. (Jag slipper mata den, när dom är på semester eller borta några dagar, den enes bröd, den andres död)
Angående det för några år sedan mycket goda tipset med halm i lakning med vete öl så har jag beslutat mig för att i Namnet av Kalle Kanin (den olyckliga) ge ut ett pris i form av en halmbal i digital form samt ett hurra.
2010 års pristagare är Kenneth.
Grattis !
Pris: Hurra från Familjen Andersson (Kalles familj)
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20