1 Senast ändrad av belgaren (2010-11-24 22:14:03)

Kolsyrejäsning av kallagrad öl

Sedan jag skaffade mig en jäsningsfrysbox har jag börjat kallagra min ale innan flask- och fattappning. Senast tappade jag en dubbel på flaska som blev kraftigt underkarbonerad, lite som sista glaset i en flaska mineralvatten smile
Eftersom mängden kolsyra i grönöl varierar med temperaturen räknade jag på temperaturen som ölen hade när jag tappade på flaska, ca. 5°C. När jag upptäckte att ölen hade för lite kolsyra började jag fundera lite varför och kom fram till följande förklarning:
Jag hade 25 l öl i en 30 liter hink. Vid 24 °C är ca. 0,8 liter CO2 upplöst i 1 liter öl, medan man kan lösa upp 1,4 liter CO2 vid 4 °C. Dvs, för att kunna saturera ölen med CO2 vid 4 grader behövs 0,6 liter CO2 per liter öl, eller 15 liter CO2. I hinken finns bara plats för 5 liter CO2, så även om ölen drar i sig all den CO2 (vilket den nog inte gör på några dagar) är det fortfarande långt ifrån saturerad. Så, i stället av de 1,4 volymer jag trodde fanns i ölen fanns nog inte mer än 0,9-1 volymer CO2. Och därför borde jag ha räknad på förjäsningstemperaturen i stället. Så innan någon annan råkar ut för samma dumhet, här står det svart på vitt. Har någon annan kanske upplevt samma sak?

PS, ni språkpoliser där ute: är det kallagra eller kalllagra?

EDIT 24/11: Jag borde nog skrivit kall sekundärjäsning istället av kallagring (se inlägg #28)

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Kolsyrejäsning av kallagrad öl

belgaren skrev:

Båda går lika bra. Kallagra är lite snällare mot ögat, men lite svårare att handskas med ur ett ortografiskt perspektiv. Några tyska förbud mot tre lika konsonanter har vi inte i svenskan vad jag vet.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
belgaren skrev:

Båda går lika bra. Kallagra är lite snällare mot ögat, men lite svårare att handskas med ur ett ortografiskt perspektiv. Några tyska förbud mot tre lika konsonanter har vi inte i svenskan vad jag vet.

Jodå det är inte tillåtet i svenska språket. Heter det tugggummi eller?

Förstår inte hur du går tillväga när du kolsyresätter? Fyller du kolsyra i en jäshink? Eller är det ett tryckkärl av något slag?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Det var kanske lite otydligt, men det gäller kolsyrejäsning på flaska. Har man jäst kallt behöver man mindre socker eftersom det finns mer kolsyra i grönölen. Men det verkar inte gälla kallagring då.

Jupp. Jag tänker också så. Jag utgår från jäsningstemperaturen förutsatt att det inte fortsätter jäsa något när det står kallare. Man får tex tänka sig för om man gör en lager med diacetylrast i slutet av jäsningen. Då måste det bli den temperaturen sommman får utgå ifrån (om jäsningen efter rasten är färdig vill säga). Man kan ju tro att jäsningen ibland får en rejäl sprutt när man ställer ölet varmare men mycket av det som bubblar i jäsröret är nog koldioxid (iaf första halva dygnet eller så) som tidigare varit löst och som med temperaturhöjningen tvingas lämna ölet.

Undrar bara  temperaturen  du har haft ölet efter du haft det i flaskorna .

8 Senast ändrad av Techno (2010-11-22 15:49:19)

Hej

När det gäller min Lageröl, så ligger tempen på ca 8-9 c i sekundären,(jag låter alltid ölet lagras på flaska direkt efter en sekundär på ca 10-14 dagar)

Jag går då efter en tabell och tillsätter socker vid dom 8-9 c som prime. Min prime är alltid mindre vid lager än vid ale.

Bo

kallagra skulle jag skriva

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

kolsyrejäsningen gjorde jag 2 veckor vid 24 grader, och jag tillsatte extra jäst.

OK det verkar helt normalt men , jag läste att du fyllde flaskorna vid 5 grader och hade 25 liter öl . Beersmith säger att du borde ha haft 97,2 gram socker i ölet för att få 2,4 Volumes of CO2 , ganska normalt för ale  . Hur mycket blandade du i då ?

AboJake skrev:

OK det verkar helt normalt men , jag läste att du fyllde flaskorna vid 5 grader och hade 25 liter öl . Beersmith säger att du borde ha haft 97,2 gram socker i ölet för att få 2,4 Volumes of CO2 , ganska normalt för ale  . Hur mycket blandade du i då ?

Hej

Den sockermängden får jag oxså fram med min tabell, hade ölet lagrats vid 20c så hade dett gått åt 155 g socker.

Bo

Men omölet dessförinnan jäst ut i den högre temperaturen blir det för lite socker om man utgår från en lägre temp. Så tänker iaf jag. Rätt eller fel, missade jag något här?

Man utgår ju att ölet har jäst ut när man skall prima och buteljera   . Det är temperaturen vid tidpunkten man blandar sockret i ölet strax innan priming och buteljeringen , som avgör hur mycket socker man skall ha i ölet för kolsyrejäsningen , oberoende av om ölet har jäst varmt eller kallt under  primären och sekondären  .

Det är en sak som jag alltid funderat på! Hur kan temperaturen påverka hur mycket kolsyra som produceras. Blir det något annat istället för kolsyra eller för man rester av sockret kvar i ölen om man jäser kallare. Jag vet att kolsyra lättare binds i ölen när den är kall men man har ju satt på kapsyl och på så sätt borde det vara ett slutet system och energin som finns i sockret kan ju inte bara försvinna.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

15 Senast ändrad av brandemannen (2010-11-22 18:58:05)

Jag tänker så här.
Vätskan har vid en specifik temperatur förmåga att lösa si och så mycket koldioxid. Om koldioxiden bildas klart (dvs ölet jäser ut) kommer vätskan behålla koldioxiden så länge temperaturen inte blir högre än sluttempen som ölet jäste ut i. Om man sedan höjer temperaturen med säg 5 grader kan vätskan inte binda lika mycket koldioxid, dvs en viss del kommer att avdunsta till dess vätskan innehåller så mycket den nu kan binda. Om vätskan sedan kyls igen så kommer ju inte koldioxiden automatiskt komma tillbaka i lösningen om det nu inte är så att det bildas ny koldioxid (dvs om jäsningen fortgår). Jmf med vanligt vatten som man kokar. Det som kokar bort kommer ju inte lösa sig igen bara för att man kyler vätskan.

Det betyder alltså att om vätskan vid jästopp vid 20 grader bara innehåller så mycket kolsyra som 20-gradigt öl kan binda, om man sedan sänker temperaturen kommer inte mer koldioxid dit av sig själv. Om alltså jäser vid 20 grader till dess det har jäst ut och sedan sänker tempen till 5 grader så innehåller ju inte 5-gradiga ölet mer koldioxid än 20-gradiga. Man måste alltså vid priming räkna med at det finns kolsyra löst motsvarande 20-gradigt öl.

Hajar ni hur jag tänker?

Och det bildas inte mer kolsyra om man jäser kallt så tillvida man jäser ut lika mycket socker. Det är lösligheten som påverkas. Efter priming finns bara en specifik mäng socker som kan bli kolsyra. Om Ölen öppnas varm kommer mer koldioxid pysa ut än när ölen är iskall. Jmf två öler som öppnas där den ena legat kring 0 i 1 vecka och den andra stått i rumstemp i 1 vecka.

Mja, men trycksatta vätskor strävar efter jämvikt. Med det menas att om trycket ökar i flaskan ex efter, som du skrev, en temperaturhöjning och temperaturen sedan åter sänks, kommer den frigjorda kolsyran att återgå i ölen (lösning) med tiden.
Som jag förstår det enligt vad du skrev, så tappas och primas ölen i exemplet på 5 C och får sedan jäsa ut primesockret i rumstemp. Problemet skulle då bli att det blir för lite kolsyra i ölen när man kyler ner ölen igen till 5 C för lagring (i kylskåpet?). Men mängden kolsyra är ju konstant i flaskan om allt socker är utjäst?

MÖJLIGEN borde det bli en mindre mängd löst kolsyra i ölen närmast tiden efter nedkylningen. Vilken tid det tar för ölen att "dra åt sig " kolsyran är för mig inte känt, men det torde kanske ske inom en vecka eller två på kall-llagring smile. Någon som vet?

/nicke

Hmmm... Jag tänker mest att man för att nå hyfsat rätt kolsyrenivå bör utgå från tempen som man jäst ut vörten i. Alltså innan det blir förseglat i fat eller flaska. Nu måste jag fundera på vad du skrev en stund smile

Grejen är ju att det spelar ingen roll hur varmt eller kallt ölet har jäst på  , om man tar  upp ett glas och smakar  efter att ölet har jäst färdigt  ,utan priming ,   så känns det som om det INTE skulle finnas några bubblor alls  i ölet eller väldigt lite och smakar inte speciellt gott . Ölet är , helt enkelt alldeles platt . Det som behövs är , JUST kolsyra som man kan bara få antingen genom priming dvs tillsättning av socker eller vört ,  den naturliga vägen , eller genom tvång med kolsyreflaskan .

AboJake skrev:

100 g socker, vanligtvis brukar jag ta nästan det dubbla om jag inte kallagrar (7-8 g/l)

niclas bergqvist skrev:

Som jag förstår det enligt vad du skrev, så tappas och primas ölen i exemplet på 5 C och får sedan jäsa ut primesockret i rumstemp. Problemet skulle då bli att det blir för lite kolsyra i ölen när man kyler ner ölen igen till 5 C för lagring (i kylskåpet?).
/nicke

Inte riktigt, jag kallagrade ölen innan flasktappning. När ölen väl är karbonerat spelar det ingen roll vilken temperatur man förvarar.

Hej

http://hbd.org/brewery/library/YPrimerMH.html

Bo

AboJake skrev:

Grejen är ju att det spelar ingen roll hur varmt eller kallt ölet har jäst på  , om man tar  upp ett glas och smakar  efter att ölet har jäst färdigt  ,utan priming ,   så känns det som om det INTE skulle finnas några bubblor alls  i ölet eller väldigt lite och smakar inte speciellt gott . Ölet är , helt enkelt alldeles platt . Det som behövs är , JUST kolsyra som man kan bara få antingen genom priming dvs tillsättning av socker eller vört ,  den naturliga vägen , eller genom tvång med kolsyreflaskan .

Jag argumenterar inte alls mot att man vill ha kolsyra. Men vi söker förklaringen till varför belgaren fick underkarbonerade flaskor och jag är övertygad om att det beror på att han primat med utgångspunkt i kallagringstempen och inte frrmenteringstempen. Även ovanstående länk noterar ju också att det är frrmenteringstempen om gäller. Jag skulle snarare säga att det är den högsta tempen sommölen haft efter fermentering som gäller. Det är helt logiskt och förklarar ts problem med underkarbonering (han tillsatte till och med jäst). Sen håller jag inte med om att ölen helt saknar bubblor oberoende av temperatur innan den är primad. De 2 lager jag har gjort (10 graders jäsning) har definitivt varit pärlande och till och med gett lite skum jmf med mina ales.
D

För att komma tillbaka till dig , Belgaren .
Sockermängden du har haft i priming är helt OK samt faktum att du har haft ny jäst och att ölet fick jäsa två veckor vid 24 grader i flaskorna .
I mina ögon har du INTE  gjort ett enda fel och jag har väldigt svårt att begripa varför du fick så lite kolsyra i dina flaskor . Ett mysterium , med andra ord .

Jag tar nog 7-8 g/l i framtiden även när jag kallagrar. Sammanfattningsvis verkar det som man behöver lika mkt socker, oberoende om man kallagrar innan flasktappning eller inte. Att räkna på högsta temperaturen efter jäsningens slut är nog i IMHO en bra tumregel.

AboJake:
Du säger att det är ett mysterium att inte belgaren lyckades få den kolsyra han önskade. Om man blint går efter Beer smith och inte reflekterarar över vilken temperatur som avses i beersmith så kan man ju finna det märkligt. Men faktum är att kolsyra lämnar lösningen om temperaturen stiger, det är inget tvivel om det. Om man sedan kyler ner ölen igen och jäsningen stannat av kommer inte kolsyran automatiskt att sugas tillbaka ölet. Jag försöker beylsa mitt sätt att se på saken eftersom jag haft anledning att själv fundera över detta och jag har efter en del funderande dragit samma slutsats som Belgaren faktiskt framhåller i sitt första inlägg där han till och med anför räkneexempel för att belysa varför det inte blev som han tänkte sig. Detta ligger helt i linje med det jag skriver och det jag argumenterar för.
Jag brukar istället för att låta beer smith räkna ut primingen följa en tabell som föreningen amylase.se lagt ut på nätet (samma tabell finns i princip på andra ställen och i John Palmers "how to brew"). Där kan man avläsa hur mycket koldioxid som finns löst i ölet när det är slutjäst vid en specifik temperatur. Det är lätt att uppskatta vad man har i sitt oprimade öl alltså. Om man sedan vet att 4 gr socker/liter ger 1 volym% kolsyra är det lätt att räkna.
Det betyder således att om jag jäst ett öl i 24 grader så innehåller det ca 0,8 volym% koldioxid. Den % ändas inte om jag sedan sänker temperaturen (OM ölet är färdigjäst; skriver detta eftersom en del väljer att tappa till sekundär och ställa kallare när primärjäsningen börjar avta och man således kan förvänta sig ett visst tillskott, alltså nybildning av koldioxid).
Om man (som belgaren beskrev det) utgår från fel värde, dvs antar att 5-gradigt öl som jäst färdigt i 24 grader är mättat på koldioxid så hamnar man alltså för lågt. Dvs han utgår från att han har 1,4-1,5 volym% co2 och primar helt riktigt med mängden som gör att han kommer upp till målvärde vilket jag antar är omkring 2,5. Det ger således 4 gram socker/liter x 25 liter = ca 100 gram. Problemet är att hans öl som kylts innehåller snarare 0,8 % co2 och han får efter priming tillskott av 1%/liter, hamnar alltså på 1,8 vilket är lågt. Om man hade räknat på koldioxidmättnaden för ölet som jäst färdigt i 24 grader, dvs vid 24 grader varit mättat med ca 0,8% co2 så hade han behövt prima med ca 7,2 gram socker/liter. 0,8 + (7,2/4) = 2,6 volym% co2.

Det är inget mysterium men kräver lite eftertanke.
Mvh
Love