Kolsyrejäsning av kallagrad öl
Sedan jag skaffade mig en jäsningsfrysbox har jag börjat kallagra min ale innan flask- och fattappning. Senast tappade jag en dubbel på flaska som blev kraftigt underkarbonerad, lite som sista glaset i en flaska mineralvatten ![]()
Eftersom mängden kolsyra i grönöl varierar med temperaturen räknade jag på temperaturen som ölen hade när jag tappade på flaska, ca. 5°C. När jag upptäckte att ölen hade för lite kolsyra började jag fundera lite varför och kom fram till följande förklarning:
Jag hade 25 l öl i en 30 liter hink. Vid 24 °C är ca. 0,8 liter CO2 upplöst i 1 liter öl, medan man kan lösa upp 1,4 liter CO2 vid 4 °C. Dvs, för att kunna saturera ölen med CO2 vid 4 grader behövs 0,6 liter CO2 per liter öl, eller 15 liter CO2. I hinken finns bara plats för 5 liter CO2, så även om ölen drar i sig all den CO2 (vilket den nog inte gör på några dagar) är det fortfarande långt ifrån saturerad. Så, i stället av de 1,4 volymer jag trodde fanns i ölen fanns nog inte mer än 0,9-1 volymer CO2. Och därför borde jag ha räknad på förjäsningstemperaturen i stället. Så innan någon annan råkar ut för samma dumhet, här står det svart på vitt. Har någon annan kanske upplevt samma sak?
PS, ni språkpoliser där ute: är det kallagra eller kalllagra?
EDIT 24/11: Jag borde nog skrivit kall sekundärjäsning istället av kallagring (se inlägg #28)