Utbyte 93%!?

Hej allihopa.
Jag är sprillans ny här på forumet och har precis kokat min första brygd. För att inte bli långrandig så ställer jag min specifika fråga direkt:
Vårt utbyte i % blev efter lakningen blev hela 93%. Detta synes mig för bra, men samtidigt har jag tagit del av herr Svantes beräkningar här på forumet, (och inte minst dennes eminenta bok) och hittar inte felet i beräkningen. Jag KAN ju ha haft extrem nybörjartur, men... .

Förutsättning:
Då det är första pilotbrygden så valde kamraten Jonas och undertecknad att koka Amerikansk IPA med specen BU 50, 6 volym% med Weast 1272.
Vi användande av 5 kg färdigkrossad Pale ale -malt, 0,5 kg Crystal malt.
Då jag bor i sthlm så behandlade vi 30 l bryggvatten med 16 gr Kalciumsulfat och 7 gr Magnesiumsulfat. Natriumkloriden hoppade vi över då vi glömt köpa salt utan jod (1 gr).

Inmäskning i klassiska plasttunnor. Vi hällde först i 3 liter kokande vatten och blandade sedan malten med 16.5 liter bryggvatten. Under en timme rörde vi om med några minuters mellanrum. Mäskkärlet hade svårt att hålla värmen trots liggunderlag runt och under kärlet, varför temp. sjönk til 62 C. Vi fyllde på med 80-gradigt vatten kontinuerligt och fick upp temp till 65 C. Sedan  började vi cirkulera vörten. När utlakningen pågått en stund tog bryggvattnet slut (inte så konstigt kanske) och vi fyllde på med kokande vatten kontinuerligt i takt med lakningen (ca en liter/min) och kom upp i 77 C som värst, varefter vi fyllde på med 70 gradigt. Vi fick kortare uppehåll under lakningen då vi fick vänta på tekokaren hela tiden. Första og var på 80 öl. Vi lakade tills vi nått 40 öl och sötman var nästan borta. Vi provade med PH-papper men de låg på 5.2 hela tiden? OG hamnade på 6.2 ÖL för hela vörten mätt i 20 C. Vörtmängden blev 25 liter.

Beräkningen då?
5 kg * 305 öl=1525
0,5 kg * 265=132
1525+132=1632 TEORETISKT
62 *25=1550 Verkligt utfall

1550/1632=93%  ???

Vad gäller?
/nicke

2 Senast ändrad av Techno (2010-11-06 13:25:40)

Sv: Utbyte 93%!?

Hej

Välkommen till forumet.

Själva beräkningen är ok, jag kör oxså så.

Kollat att hydrometern är ok?   0 vid +20 c. Egen krossad malt eller köpt? Vet du ungefär hur mycket mäskvatten totalt ni använde.

Var det lakbädden som hade 77 c?,  Var sötvörten omrörd innan OG togs?, så att vörten inte var  var skiktad? Det brukar ju och annars i och för sig visa mer åt det låga hållet .

Ja det är onekligen en mycket hög verkningsgrad, kändes sötvörten sträv på något sett?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno:
Jag kollade uselmätaren nu och den visar 5 Öl vid 20 C ! :-(

Omräknat blir det 57 *25=1425
1425/1632= 87% -vilket kanske stämmer bättre?

Malten köpte vi färdigkrossad.

När det gäller mäskvattnet så är det okänt. 40 l kanske? Vi lyckades inte riktigt hålla räkningen...
Malten låg under ett par centimeter vatten hela tiden. Mäsktempen var mellan 62-63 Coch sedan 65 C förrutom en period mitt i då den toppade på 77 C en stund. Märk väl att blindbotten tog ca 5 liter som blev kvar efter lakningen, och vi drog inte ur allt vatten ur mäsken när vi avslutade. Vi borde nog nypt 4 liter till för kompensation för bortkokning, men det tänkte vi inte på. Vi fick ut 25 liter, som vi sedan spädde med 4 liter vatten efter koket. Förkulturen var på 2 liter, så det måste ha kokat bort ca 5,5 liter då vi i jästunnan åter har 25 l på OG 5.8. (omräknat mätfelet). Humlet band lite vört.

Någon strävhet har vi inte märkt.

Hej

Om hydrometern, en ganska stor missvisning tycker jag, men då är en sak ok i alla fall och verkningsgraden sjunker.

Var det Viking malt ni köpte,en del personer inklusive mig har märkt en sämre verkningsgrad med den malten.

40 liter mäsk vatten?? du måste mena er totala vattenmängd, alltså mäskvatten inklusive lakvatten, eller.

Jag ligger på 2,5 liter +- någon dcl /kg malt i mäskvatten.  På dom 5,5 kg skulle jag ha ca 14 liter mäskvatten. Ok jag ligger lågt det vet jag men även med ett högt vattenratio på säj 3,5 liter så blir det inte mer än dryga 19 liter.

Att malten hela tiden låg ett par cm under ytan vid lakning är helt riktigt. Att tempen låg mellan 62-65 c bortsett från den tempen på 77 c ett kort tag är ok, inga konstigheter tycker jag.

Att blindbotten tog ca 5 liter, det händer mig oxså, den tar jag med ibland eller skippar lite beroende på mitt SG. Blindbottsvolymens SG är oftast hyfsat hög, hade ni tagit med den volymen så hade nog verk graden stigit.

Hur mycket fick ni ut efter lakningen var färdig? Hur mycket vatten lakade ni med?

Bortsett från den "enorma" vatten volymen till inmäskningen, så kan jag inte direkt så här rent textmässigt se att ni gjort något större fel.

Ni kan aldrig haft 40 liter till inmäskningen. Det måste vara den totala vattenvolymen. Säj att ni har 3 liter/kg malt = 16,5 liter vatten. Till lakning så är väl det normalt till 1,5-2 ggr mycket lakningsvatten som mäskningsvatten.

Köp några trisslotter, ni har lyckats med optimum

Bo

Hydrometern... Är den kanske kalibrerad vid 15 grader? Finns vissa som är det

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Hydrometern... Är den kanske kalibrerad vid 15 grader? Finns vissa som är det

Hej

I USA är väl många kalibrerade vid 15 men till 90 % så är det väl 20 i Europa.

Bo

P.S. Ta väl hand om dej nu i Mexico, gå nu inte och hamna i någon crosfire.

Bo

7 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-06 23:02:47)

He he... tog precis en sväng till affären med monte carlon. Måste ju ha ny jack daniels. Köpte även en caguama, alltså en jättestor michelada i frigolitmugg. (1 liter corona med lime och salt).
Crossfire blir det i kväll på Beer Factory. En kedja av microbryggerier i mexico. Fantastiskt goda öl! Så det blir ytterligare en Heavy Metal i kväll... en stark choklad-öl.

http://beerfactory.com.mx/cervezas.php

Nog med OT

Även OM hydrometern skulle vara kalibrerad vid 15 grader, så gör det väl inte mer än 1 eller 2 pinnar i detta fallet?

Skulle hellre tro att pappersskalan flyttat sig tyvärr

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

He he... tog precis en sväng till affären med monte carlon. Måste ju ha ny jack daniels. Köpte även en caguama, alltså en jättestor michelada i frigolitmugg. (1 liter corona med lime och salt).
Crossfire blir det i kväll på Beer Factory. En kedja av microbryggerier i mexico. Fantastiskt goda öl! Så det blir ytterligare en Heavy Metal i kväll... en stark choklad-öl.

http://beerfactory.com.mx/cervezas.php

Nog med OT

Även OM hydrometern skulle vara kalibrerad vid 15 grader, så gör det väl inte mer än 1 eller 2 pinnar i detta fallet?

Skulle hellre tro att pappersskalan flyttat sig tyvärr

Hej

Kan så vara

Bo

P.S. Njut av Miceladan

Det är riktigt, det är den totala vattenmängden som vi uppskattade till 40 liter, eller strax under (35-40). Mäskvattnet var nog 16.5 liter som vi fyllde upp mäsktunnan med och vi fortsatte sedan med påfyllning och började cirkulera. Det hela gick ihop lite (nybörjare och lite stressigt). Det blev därför lite miss i skrivkommunikationen
"-ja men, jag trodde DU skrev!?"

Malten vet jag inte om den är "Vikingmalt". Stod inget på påsarna. Inköpta på PGW.
Hydrometern är märkt med 20 C, så kalibreringstempen torde vara rätt. 5 ÖL är MYCKET och jag tänker prova nästa hydrometer rätt över disk mad

Så nu när jästen har kommit igång riktigt (17 C) så funderar jag på att göra en sockerlag med bryggsocker och slänga i. Hörde någonstans att det är bättre att ha i sockret/extrakt efter ett tag när OG har sjunkit lite och jästen vuxit till sig, så den orkar med mera mat.

Det är bara att gå till sig själv och det förödande julbordet. yikes

Kokar upp vattnet och rör i sockret för sterilisering -sedan avkylning och ned med det hela lugnt och fint. Ska man undvika att röra runt/blanda? -Förrutom infektionsrisken som är uppenbar. Fördelen är väl att sockret inte så lätt lägger sig på botten utan går i lösning? *grubbel*

En fråga till klarningsmedel i form av Protafloc, kan det tillsättas i jäskärlet samtidigt med ovan nämnda sockerlag?

Blindbotten har jag mätt upp och den tar 4 liter. Med lite snideri går det att sänka botten till 3 liter. Nederkanten på kranröret sitter 10-12 mm upp från botten, vilket borde vara bra med tanke på grums.

/nicke

87% i utbyte är inte kattskit det heller !!
Jag ligger på ca75% för det mesta och i vissa fall uppemot 85-90, grattis till en såpass lyckad förstagång.

mvh H

Tack, tack smile