Utbyte 93%!?
Hej allihopa.
Jag är sprillans ny här på forumet och har precis kokat min första brygd. För att inte bli långrandig så ställer jag min specifika fråga direkt:
Vårt utbyte i % blev efter lakningen blev hela 93%. Detta synes mig för bra, men samtidigt har jag tagit del av herr Svantes beräkningar här på forumet, (och inte minst dennes eminenta bok) och hittar inte felet i beräkningen. Jag KAN ju ha haft extrem nybörjartur, men... .
Förutsättning:
Då det är första pilotbrygden så valde kamraten Jonas och undertecknad att koka Amerikansk IPA med specen BU 50, 6 volym% med Weast 1272.
Vi användande av 5 kg färdigkrossad Pale ale -malt, 0,5 kg Crystal malt.
Då jag bor i sthlm så behandlade vi 30 l bryggvatten med 16 gr Kalciumsulfat och 7 gr Magnesiumsulfat. Natriumkloriden hoppade vi över då vi glömt köpa salt utan jod (1 gr).
Inmäskning i klassiska plasttunnor. Vi hällde först i 3 liter kokande vatten och blandade sedan malten med 16.5 liter bryggvatten. Under en timme rörde vi om med några minuters mellanrum. Mäskkärlet hade svårt att hålla värmen trots liggunderlag runt och under kärlet, varför temp. sjönk til 62 C. Vi fyllde på med 80-gradigt vatten kontinuerligt och fick upp temp till 65 C. Sedan började vi cirkulera vörten. När utlakningen pågått en stund tog bryggvattnet slut (inte så konstigt kanske) och vi fyllde på med kokande vatten kontinuerligt i takt med lakningen (ca en liter/min) och kom upp i 77 C som värst, varefter vi fyllde på med 70 gradigt. Vi fick kortare uppehåll under lakningen då vi fick vänta på tekokaren hela tiden. Första og var på 80 öl. Vi lakade tills vi nått 40 öl och sötman var nästan borta. Vi provade med PH-papper men de låg på 5.2 hela tiden? OG hamnade på 6.2 ÖL för hela vörten mätt i 20 C. Vörtmängden blev 25 liter.
Beräkningen då?
5 kg * 305 öl=1525
0,5 kg * 265=132
1525+132=1632 TEORETISKT
62 *25=1550 Verkligt utfall
1550/1632=93% ???
Vad gäller?
/nicke