Klantiga misstag ni gjort under bryggning !?!
Tänkte starta en tråd där man får dela med sig av klantiga misstag man gjort under bryggningar, så kom igen nu, vill läsa om alla era misslyckade bryggningar. Startar med lite av mina egna misstag:
- Bryggde en lördag, och intog en del momsbelagd öl under bryggningen, när ölen sedan stod på kylning i badkaren lyckades jag somna ifrån alltihop.
(vaknade dock mitt it natten och lyckes avsluta bryggningen korrekt).
- Började tappa upp en färdiggjord öl på flaskor, när jag tappat upp ungefär hälften av ölen kommer jag på att jag glömt prima ölen...
- Tappade en ej desinficerad visp rakt ner i färdigjäst öl, och ja, det blev infekterat, smakade gammal socka.
- Gjorde mjöd, ville inte använda jäststopp så jag hettade upp mjöden till typ 50-60 grader, det dödar väl jästen (trodde jag). Tappar mjöden på vinflaskor och sätter i kork. Flaskorna ställs i ett vinställ ovanpå mitt whiskyskåp som står placerad i kortänden av min och sambon säng. En vacker lördagsmorgon vaknar jag av en ljudlig smäll följt av att jag (och sambon) blir totalt duschad av mjöd. En flaska hade skjutit korken, det hamnade mjöd i sängen, på tapeten, på golvet och så klart i hela whiskyskåpet. Sambon var lagom imponerad, och hon hjälpe inte till ett dugg med att torka upp eländet.