Klantiga misstag ni gjort under bryggning !?!

Tänkte starta en tråd där man får dela med sig av klantiga misstag man gjort under bryggningar, så kom igen nu, vill läsa om alla era misslyckade bryggningar. Startar med lite av mina egna misstag:

- Bryggde en lördag, och intog en del momsbelagd öl under bryggningen, när ölen sedan stod på kylning i badkaren lyckades jag somna ifrån alltihop.
  (vaknade dock mitt it natten och lyckes avsluta bryggningen korrekt).

- Började tappa upp en färdiggjord öl på flaskor, när jag tappat upp ungefär hälften av ölen kommer jag på att jag glömt prima ölen...

- Tappade en ej desinficerad visp rakt ner i färdigjäst öl, och ja, det blev infekterat, smakade gammal socka.

- Gjorde mjöd, ville inte använda jäststopp så jag hettade upp mjöden till typ 50-60 grader, det dödar väl jästen (trodde jag). Tappar mjöden på vinflaskor och sätter i kork. Flaskorna ställs i ett vinställ ovanpå mitt whiskyskåp som står placerad i kortänden av min och sambon säng. En vacker lördagsmorgon vaknar jag av en ljudlig smäll följt av att jag (och sambon) blir totalt duschad av mjöd. En flaska hade skjutit korken, det hamnade mjöd i sängen, på tapeten, på golvet och så klart i hela whiskyskåpet. Sambon var lagom imponerad, och hon hjälpe inte till ett dugg med att torka upp eländet.

Sv: Klantiga misstag ni gjort under bryggning !?!

Ahhox skrev:

- Gjorde mjöd, ville inte använda jäststopp så jag hettade upp mjöden till typ 50-60 grader, det dödar väl jästen (trodde jag). Tappar mjöden på vinflaskor och sätter i kork. Flaskorna ställs i ett vinställ ovanpå mitt whiskyskåp som står placerad i kortänden av min och sambon säng. En vacker lördagsmorgon vaknar jag av en ljudlig smäll följt av att jag (och sambon) blir totalt duschad av mjöd. En flaska hade skjutit korken, det hamnade mjöd i sängen, på tapeten, på golvet och så klart i hela whiskyskåpet. Sambon var lagom imponerad, och hon hjälpe inte till ett dugg med att torka upp eländet.

haha! Hoppas hon inte fick smaka av den andra flaskorna!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Skulle hjälpa en bekant att brygga ett extraktöl. Till 20 l skulle det användas 3 kg extrakt. I början av koket rördes 1 kg ner och därefter de tre humlegivorna vid sina respektive tidpunkter. När vi skulle slå ifrån värmen så märkte vi plötsligt att vi glömt att röra i de resterande 2 kg extrakt. Hjälp! Det blev till att koka en stund till och hoppas att det inte skulle gå rent åt skogen med humlearom och -beska. Har för mig att vi slängde i en humlegiva till. Nu var dock all humle utom bittergivan hemodlad så det fanns redan ett ganska stort mått av osäkerhet i beräkningarna.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-21 08:51:20)

pre-plattvärmeväxlare körde jag kopparspiral och vattenbad i badkaret.

Vid ett tillfälle medan jag befann mig i köket och diskade upp blev det läckage i slangen på kylaren, så när jag
tittade till grytan efter en stund var den nästan fylld till bredden med nervattnad vört hmm

Lösning: Nya slangklämmor och senare en pvv

Första tiden när jag började använda fat hade jag lite problem med slangarna och få dem att sitta så pass att jag vågade lämna hemmet
med dem inkopplade. Plötsligt en dag smäller det till och ölslangen lossnar från kopplingen. Så nu står det en kraftig fontän snett upp i luften
som lyckas pricka dörrkarmen i köket och gör att strålen delas och sprayar hela köket och min gitarrsamling i vardagsrummet.

Lösning: Ny uppsättning slangar från humle.se inkl de små gråa snabbkopplingarna. Snacka om lifesavers.

Experimenterade lite med att fylla flaskor från fat med hjälp av en slang och en jäsrörspackning på flaskan för att undvika skum.
Tricket var att nypa på packningen succesivt så att övertrycket i flaskan släpptes ut. Det hände dock ganska ofta att slangen istället
lossnade från picnichanen/plastkranen av trycket och flaskans innehåll skjöts ut genom slangen.

Lösning: well, köpte en beergun, men den ligger fortfarande oanvänd i kartongen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

bryggde en bitter som jag tänkte torrhumla lite, hade tidigare bara öst i lite pellets rätt i hinken, men då det hade krånglat en del med humlerester som satte sej i flaskfyllaren tänkte jag att nån typ av humlepåse skulle testas.
så fick jag den fantastiska idén att använda ett kaffefilter med en säkerhetsnål och en tyngd för att den skulle sjunka, vikten blev en sån ikeanyckel, ni vet...
när det sen var dags att tappa över till flaskorna visade det sej att kaffefiltret lösts upp i kanterna och ikeanyckeln hade börjat rosta... ölet smakade metall så man fick tandvärk... hehe

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Min etikett förtäljer historian....
Drack en i helgen... Lite som en blanding av saft och öl.....
För den intresserade:

OG = 1080
FG = 1054

Tveklöst den fylligaste folköl jag druckit!!!!!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/34_Etiketten.JPG

Keep on brewing...

Thomas Fransson skrev:

Första tiden när jag började använda fat hade jag lite problem med slangarna och få dem att sitta så pass att jag vågade lämna hemmet
med dem inkopplade. Plötsligt en dag smäller det till och ölslangen lossnar från kopplingen. Så nu står det en kraftig fontän snett upp i luften
som lyckas pricka dörrkarmen i köket och gör att strålen delas och sprayar hela köket och min gitarrsamling i vardagsrummet.

Ha ha den var bra, påminner mig om när min far första gången han inhandlade en 5 liter tunna öl på bolaget, på den tiden tappkranen kom löst till, så först skulle man sätta i tappkran, tömma så mycket det gick till trycket försvann, sen göra hål upptill. Läsa instruktioner har dock aldrig varit min fars starka sida, så han satt i tappkran och sen gjorde han hål upptill direkt utan att släppa på trycket. Resultat, jo en fin, stark ölstråle som spayade ner hela kökstaket.

Flasktömmaren skrev:

bryggde en bitter som jag tänkte torrhumla lite, hade tidigare bara öst i lite pellets rätt i hinken, men då det hade krånglat en del med humlerester som satte sej i flaskfyllaren tänkte jag att nån typ av humlepåse skulle testas.
så fick jag den fantastiska idén att använda ett kaffefilter med en säkerhetsnål och en tyngd för att den skulle sjunka, vikten blev en sån ikeanyckel, ni vet...
när det sen var dags att tappa över till flaskorna visade det sej att kaffefiltret lösts upp i kanterna och ikeanyckeln hade börjat rosta... ölet smakade metall så man fick tandvärk... hehe

He he, torrhumlad med IKEA:s insektsnyckel, undra vilken öl definitionstyp den faller under.

Kapsylerade 15 liter coffe stout en sen kväll. När jag var klar stod skålen med sockerlösning kvar bredvid hinken och skrattade åt mig. Efter ett gäng högljudda svordomar kändes det dock bättre och sen var det bara att öppna alla flaskor och hälla tillbaka dem i hinken.

Vet inte om denna bedrövliga fadäs bör hänföras till kategorin klantigheter, men nedan följer en resumé allom till varnagel.

Varseblev denna afton att jag åstadkommit en oväntad smärre vattenskada i mitt skafferi genom att underlåta att ordentligt försluta en ziplock-påse med ca. 500g kalciumklorid (vägsalt) efter senaste bryggning.  Kalciumklorid är tydligen väldigt hygroskopt, och påsen hade under några veckor ansamlat icke oansenliga mängder vatten i det tropiska, fuktiga klimat vi haft här i sydvästra Finland den senaste tiden. Påsen låg på en skafferihylla av laminerad spånskiva, och det ansamlade vattnet hade sipprat in i spånskivan via den obehandlande baksidan och gjort att skivan svällt så att den är förstörd. En påse mjöl och ett paket ris tog den också med sig.

Förslut alltså behållare med detta bryggsalt väl, är den lärdom vi härav kan draga.

Johannes

Igår när jag bryggde var det dax för utmäskning höjde temperaturen på universaltermostaten till 78c och gick ut till köket för att väga upp humlen. När jag kommer tillbaka efter 5-10 min har slangen mellan pump och brygghinken lossnat så all vört ~25l är på golvet. Snacka att jag var glad att jag håller till i bastun hade det hänt i köket så tror jag inte frun och jag själv varit allt för happy.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

11 Senast ändrad av INFORMATION (2010-11-02 00:04:31)

Ajaj, låter inte roligt (har själv varit med om att förlora all vört varav en ansenlig del på golvet). Då är man inte glad.

Min senaste klantighet är att råka ställa in ugnstermostaten på 200 grader istället för 125 grader vid värmesterilisering av bygelflaskor, vilket innebär att en IPA får vänta på flaskning tills jag fått nya kapsyler från Brouwland.

EDIT: Märkte att Humlegården också har dessa patentkorkar, skulle ha beställt härifrån om jag sett det innan jag redan gjort beställningen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_4562.JPG

INFORMATION skrev:

Min senaste klantighet är att råka ställa in ugnstermostaten på 200 grader istället för 125 grader vid värmesterilisering av bygelflaskor

Ooo, smärta. Jag lider med dig.

Think globally. Drink locally.

13 Senast ändrad av Kenneth (2010-11-01 17:07:14)

Senaste fadäsen kom med min senaste bryggd, en blåbärskölsch.
Efter primärjäsningen så tillsatte jag blåbär som jag krossat och pastöriserat.
"Soppan" hälldes ner i jäshinken.
När jag sedan skulle tappa upp på fat och flaska så sögs det upp massor med blåbärsgegg som satte igen hävert och flaskfyllare.
Det tog ett antal omförsök med rengöring av häverten och flaskfyllaren innan jag lyckats tappa upp allt.

Senare när jag skulle servera från fatet så rann det så sakta för att till slut helt sluta komma ur kranen.
Detta var dessutom på höstölsträffen så många fick aldrig en chans att smaka.
Till slut hittade jag en skiftnyckel, monterade bort ölkopplingen och mycket riktigt där satt ännu mer blåbärsgegga.
Sedan rann det på bra men då var det redan slut på tävlingen sad

Så se till att sila ifrån frukt o bär innan tillsättning alternativt använd humlepåse eller dylikt.

14 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-11-02 11:14:17)

Ölet klart på fat. Första försöket med mottryckspåfyllare. Ölet gott. Ett och annat glas direkt från fatet slinker ner under förberedelserna.

Denna typ av mottryckspåfyllare är konstruerad av några t-rör och tre kranar, två till öl och kolsyra samt en för att "lätta på trycket" i flaskan. Den ska hållas på plats med en hand, en hand behövs för att sätta dit, hålla och ta bort flaskan, en hand behövs för att öppna och stänga kranarna i exakt rätt ordning, sen ska flaskan kapsyleras med en handhållen kapsylpåsättare som också regelbundet ska förses med kapsyler som inte får kontamineras. Motryckspåfyllaren får inte under något moment bli kontaminerad.

Denna situation i kombination med ölförtäring och manlig brist på simultankapacitet kan bara sluta på ett sätt. Öl under tryck som får fri passage ut i det fria får en bl.a. att minnas att pilsner en gång var ett tidigt alternativ till hårkonditioneringsmedel.

Lyckades för 2 dagar sedan med konststycket att ge mig själv en revbensfrktur. Skulle dra av ett lock på en jäshink som kletat sig fast. Mycket obekväm arbetsställnign. Drog för kung och fosterland då det plötsligt small till i övre bröstryggen. Gjorde fasligt ont men mildrades under dagen. Idag, 2 dagar senare gör det satanskt ont vid lätt kompression av torax, svår andningskorrelerad smärta övre högra torax och skjul palpationsömhet över 3e översta högra revbenet som liksom glappar och rör sig där inne. Se där.

Samma dag som 9/11 i New York skulle jag brygga årets Lager, utav någon anledning så hade jag ställt en kastrull från Jula på 25 liter med  15 liter 90 c vatten ovanpå en hink på bordet, kastrullen hade tidigare slått sig i botten så den stod inte riktigt plant.

Jag satt i ett hörn och skrev ner lite anteckningar om brygningen. Plötsligt ser jag något komma emot mig, fick nästan allt vatten över mig, från bröstet och neråt.
Snabbt in i duschen sen med hjälp av min broder ner till vårdcentralen samt via ambulans till sjukhus. Fick ligga  inne i 3 dagar.

En vecka senare så bryggde jag pilsnern med maltextrakt, jästen stod i kylskåpet så den hade klarat sig bra. Rätt upp i sadeln, alltså.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20