Lätt syrlighet i ölen. Vad kan det bero på? Saltbrist?
Hej!
Jag har i 3 stycken ales bekymrats något av en viss syrlighet i grönölet och idet färdiga ölet. Förgående batch var en ale som var rätt rikligt kryddad med cascade och en sista giva amarillo. Jäste från ca 50 till 10. Mäskad omkring 67 grader. Pilsnermalt och kanske 5% karamellmalt. Upplevde att den var rätt tunn i kroppen och som sagt lite sur/syrlig men inte så det knorrade sig. Nåväl. Jag trodde jag hamnat lite lågt i mäsktemp och att den helt enkelt upplevdes för torr och tunn för det och att kanske det blev lite väl mycket humle med citruskaraktär. Jag gjorde för 10 dagar sedan om ölen men ersatte nu karamellmalten med special B och tog bort kanske hälften av smak och aromhumlen. jäste ner till 12 där den stått still. Mäskade nu i en temp på 69-70 för att kompensera för tunnheten. Smakar idag och märkligt nog känns den här också väldigt tunn i kroppen och också lite sur. Hmmm... Vad kan ha gått fel? Jag finner det lite märkligt att special B inte ger mer karaktär. Och jag tycker det är konstigt att den är så där surig. Jag har aldrig smakat infekterad öl men grundsmaken är god det är bara det att maltigheten liksom inte infinner sig. Jag provade att droppa ett par korn bikarbonat i mätglaset och då smakade det påtaligt mycket bättre.
Det lustiga är att jag nyligen gjort en svartlager som trots en del rostade malter inte sticker ut lika mycket i syrlighet, i princip samma mäskschema.
Jag tänker att det antingen beror på humlen (svartlagern hade nog bara tysk ädelhumle) eller att det möjligen har med mitt vatten att göra. Bor i östersund med väldigt mjukt vatten och lite salter. Baciller eller annat är kanske också en möjlighet?
Är det någon som har synpunkter?
Här är vattenprofilen. Mäskscheman kan bifogas vid önskemål från hugade klurare.
pH 8,0-8,8
Alkalinitet mg/l HCO3 55-65
Konduktivitet mS/m 11,0-13,0
Hårdhet dH 3,0-3,5
Kalcium mg/l 20-25
Kalium mg/l <2
Magnesium mg/l 0,7-0,8
Järn mg/l <0,05
Mangan mg/l <0,02
Aluminium mg/l <0,02
Ammonium mg/l N <0,01
Nitrat mg/l N <1