Lätt syrlighet i ölen. Vad kan det bero på? Saltbrist?

Hej!

Jag har i 3 stycken ales bekymrats något av en viss syrlighet i grönölet och idet färdiga ölet. Förgående batch var en ale som var rätt rikligt kryddad med cascade och en sista giva amarillo. Jäste från ca 50 till 10. Mäskad omkring 67 grader. Pilsnermalt och kanske 5% karamellmalt.  Upplevde att den var rätt tunn i kroppen och som sagt lite sur/syrlig men inte så det knorrade sig. Nåväl. Jag trodde jag hamnat lite lågt i mäsktemp och att den helt enkelt upplevdes för torr och tunn för det och att kanske det blev lite väl mycket humle med citruskaraktär. Jag gjorde för 10 dagar sedan om ölen men ersatte nu karamellmalten med special B och tog bort kanske hälften av smak och aromhumlen. jäste ner till 12 där den stått still. Mäskade nu i en temp på 69-70 för att kompensera för tunnheten. Smakar idag och märkligt nog känns den här också väldigt tunn i kroppen och också lite sur. Hmmm... Vad kan ha gått fel? Jag finner det lite märkligt att special B inte ger mer karaktär. Och jag tycker det är konstigt att den är så där surig. Jag har aldrig smakat infekterad öl men grundsmaken är god det är bara det att maltigheten liksom inte infinner sig. Jag provade att droppa ett par korn bikarbonat i mätglaset och då smakade det påtaligt mycket bättre.

Det lustiga är att jag nyligen gjort en svartlager som trots en del rostade malter inte sticker ut lika mycket i syrlighet, i princip samma mäskschema.

Jag tänker att det antingen beror på humlen (svartlagern hade nog bara tysk ädelhumle) eller att det möjligen har med mitt vatten att göra. Bor i östersund med väldigt mjukt vatten och lite salter. Baciller eller annat är kanske också en möjlighet?

Är det någon som har synpunkter?
Här är vattenprofilen. Mäskscheman kan bifogas vid önskemål från hugade klurare.

pH                               8,0-8,8
Alkalinitet mg/l HCO3       55-65
Konduktivitet mS/m         11,0-13,0
Hårdhet dH                    3,0-3,5
Kalcium mg/l                   20-25
Kalium mg/l                    <2
Magnesium mg/l              0,7-0,8
Järn mg/l                     <0,05
Mangan mg/l                <0,02
Aluminium mg/l              <0,02
Ammonium mg/l N           <0,01
Nitrat mg/l N                 <1
Nitrit mg/l N                 <0,003
Fosfat mg/l P                <0,01
Fluorid mg/l                  <0,10
Klorid mg/l                      3
Sulfat mg/l                     3
Klor total mg/l                0,2 - 0,3

Mvh
Love

Sv: Lätt syrlighet i ölen. Vad kan det bero på? Saltbrist?

Sanna dina ord, det finns många olika tänkbara orsaker. Vatten, jästen och bakterier kan så klart ställa till syrlighet.

Lyssna gärna på bryggradions två episoder om vatten.
"Brew strong" på The brewing network har fyra episoder vatten och vattenbehandling..

Det är kanske dags för dig att köpa How to Brew av John Palmer. Där finner du svaret på många frågor och mer info där till om varje ämne.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det skulle ju kunna vara jästen och jäsningen också. Vad använde du för jäst i de olika sorterna?

Think globally. Drink locally.

Första safale 05, sista safale 05. Inte använt hävert för vörttransport. Satslakar med sist ett utbyte på 85%, borde således komma ner bra i pH. Jäshink rengjord i fall 1 med jodofor om jag minns rätt, andra gången med det dr pulvret som heter pwg eller nått sånt. Jäsningarna har kommit igång inom ett halvt till ett dygn. Jästemp 18 grader. Den senaste höjde jag till 21 efter 7 dagar. Alkoholstyrka omkring 5-5,5.

Ska brygga idag igen, en stark vinterale med mikromängder chokladmalt och rostat korn. Ska använda pale malt istället för pilsner. Tänkte använda slurryn som togs igår och tvättades. Jästen luktar fräscht inte syrligt. Börjar fundera på om det är en dålig idé att återanvända jästen pga syrligheten men med två olika jäststammar och liknande resultat tror jag inte det är problemet egentligen.
Min första bryggd i början på sommaren var på extrakt och lite stöpt karamellmalt, amerikanska humlesorter där också. Den gick från 60-15 och lider inte av denna syrlighet men har ju en annan alkoholstyrka och restsötma som kanske kan kompensera det hela. Får mig att misstänka att det om något främst har med min mäskning att göra. Men oas så har ju svartlagern och en wiener (som inte är färdiglagrad) brygd med samma utrustning inte fått denna surhet. Hmmm.... Kanske lite natriumklorid kan hjälpa? Enl. bryggarwiki ska na ge lite sötma (natrium är ju inte angivet i min profil och clorid hjälpa upp fylligheten. Om det nu verkligen är salterna.

Blir nog till att beställa en bok kanske.

Mvh
Love

Safale 04 i den senaste ska det vara...

Syrligheten och den tunna kroppen kan förstås bero på en lätt infektion.
Att lagern klarat sig kan bero på att den hela tiden stått kallt.

Ta en syrlig flaska och ställ den varmt, t.ex ovanpå kylskåpet för snabblagring i några veckor.
Om den då blivit betydligt sämre så är ölen kontaminerad med "något" annars finns felet i processen.

Om den blivit betydligt sämre så prova och ställ en lager varmt också.

/Kjell

Ja, det är ju en misstanke. Tycker dock att det gått så kort tid. på drygt en vecka. En annan ale bryggdes för säkert 5-6 veckor sedan och syrligheten har inte accentuerats. Sen har jag ju så få steg från vörtkok till jäshink, jag slår genom en saftsil efter kylning med spiral. Men helt klart är en infektion en möjlighet. Jag håller också till i en lite halvfuktig källare och möjligen finns något i luften. Kanske måste klorinera mina jäshinkar inför dagens bryggd och kyla i köket. Jag gissar att jag avrådes från att använda den gamla jästen också? Brukar få ut 15-16 liter färig vört. Den här gången plan. jag att starta på ett OG på 1078 så att använda förra jästen kändes som en bra idé eftersom jag vet att den är pigg men jag kan ju förstås ta 2 påsar torrjäst istället.

Jag ska låte den erfarna bryggaren Fresta här på forumet smaka en flaska så får vi se vad han säger.
Mvh
Love

Hej

Hade också lite syrlig smak och tunn kropp i dom första ölen. Vattnet påminner också om det jag har, rätt hög alkalinitet och låga värden av Klorid och Sulfat. Skulle tro att lite Kalciumklorid för maltigheten och Gips (Kalciumsulfat) för att få en bättre humlebeska kommer göra susen. Har fått ett helt annat öl efter jag började med det och anser att det är ett måste när man har så mjukt och saltfattigt vatten och ska brygga APA och IPA osv. Bryggradion gjorde som sagt ett mycket bra jobb med att förklara det här.

Jag har den lilla misstanken om inte infektion är föklaringen. Frågan var man snabbt får tag i salterna då... Hinner inte få en leverans från humlegården på ett par timmar.

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-22 15:04:11)

Well, visst kan ditt vatten vara källan till problemet, det är ju inget supervatten för ölbryggning.
Det positiva är att det är lättare att lägga till än att dra i från. Vilket är vad du behöver göra...

Grovt förenklat kan man säga följande om vatten..
Har man för hög alkalinitet i sitt vatten får man för högt pH i mäsk och kok.
Högt pH ger större risk för att laka ur tanniner från maltskalen. Tanniner ger en väldigt obehaglig besk och sträv effekt på öl.
Fel pH påverkar även de enzymer som du vill ska göra sitt jobb i mäsken. Vidare till koket och humlen. För högt pH i koket ger bättre utbyte av
humlen. Men samtidigt dras polyfenoler ut ur humlen. Polyfenoler ger gröna gräsiga/vegetativa toner som oftast anses som bismaker.
Dessa ger även upphov till grumlighet i ölet.

Motsatsen, för lågt pH och dess effekter vet jag inte så mycket om mer än att -
Om man har för lågt pH påverkas enzymerna negativt på samma vis. Miljön blir alltså för sur, detta kan påverka jästen negativt gissar jag. 

Vidare till jästen, nu kan jag inte backa upp detta med ngn vetenskap jag kommit över men en teori är att iom. Jäsningen är fermentering = pH-sänkande process, lågt pH = surt / syrligt. Så till min högst ovetenskapliga teori, olika typer av jäst arbetar olika effektivt, vissa jäser ut en vört till 76-80+ procent andra och kan kallas “minde efektiva“ eller mindre attenuativa, kanske dessa olika jästtyper sänker pH i olika grader?
Läser man på beskrivningarna av de olika jästsorterna ser man ofta att vissa jäster ger "ett syrligt öl"

Jag är inte helt klar med min teori och vissa saker känns motsägelsefulla, men det är som sagt bara en grovyxad tanke.

Om du pitchar direkt på eller använder hela jäskakan från en tidigare batch kan du räkna med att ha ca. 3-5 ggr för mycket jäst i batch nr två. För mycket jäst ger ett väldigt tunnt och blaskigt öl. Man missar även de smakkomponenterna jästen ger under tillväxtfasen innan det börja bubbla i jäsröret... ett sådant öl kan säker upplevas väldigt torrt och kanske syrligt.

Infektioner har redan avhandlats i tråden.

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-09-22 15:11:07)

Om jag var som du så skulle jag köpa en uppsättning pH-stickor nästa gång du handlar från humlegården.

Samt kalciumklorid och kalciumsulfat.
För att öka karbonathalten skulle jag välja bikarbonat så att du kan höja klorid och sulfatnivån utan att få en kalciumnivå som är skyhög.

http://shop.humle.se/shop/11011/art11/h7204/2287204-origpic-dbbf97.jpg

Det finns ett par onlineräknare för vattenjustering, där kan du knappa in dina värden och justeringar och se resultatet.
Väldigt enkelt och användbart verktyg. Skjuta från höften ska man inte göra när man håller på med sånthär.

www.bryggradio.com

Ja, det bli till att inhandla lite salt och lite pH-stickor.
Jag ha ju Beer smith och dä finns en flik för vattenjustering. Frågan är vilken profil man ska efterstärva. Om man tittar på t.ex. boston som gör fin ale och fin lager enl. min mening med bra maltighet och kropp så ligger de ju völdigt lågt i salter. Det är så klart möjligt att boston beer company justerar sitt vatten.

Hur har andra med tidigare suröl justerat, dvs till vilka nivåer?

Mvh
Love

Jag skulle nog säga att alla bryggerier justerar vattnet. Med undantag för vissa microbryggerier då kanske. Man skulle nog hellre kolla på var ölstilen har sitt ursprung och gå efter vattenprofilen där. Det går ju givetvis inte i dom flesta fall, då dom flesta öl i dag har sitt ursprung där den finns, och med justerat vatten redan från början. Men som ex pilsner som alla vet vad det är, kommer från pilzen och där har dom ett väldigt rent och neutralt vatten (har jag för mej). Så ska man brygga pilsner ska man ju då efterlikna det vattnet. Sen kan säkert många lite trista öl bli hjälpta av en helt annan vattenprofil.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Helt klart, mn ska inte stirra sig allt för blind på vattenprofiler från olika städer av följande anledningar

1 Bara för att en stad har en profil betyder det inte att bryggerierna
   använder sig av stadsvattnet. Många har haft egna källor och vattentäkter.

2 De klassiska profilerna är klassiska, men det innebär inte att en klassisk
    vattenprofil nödvändigtvis ger det bästa ölet i den stilen. Hade en diskussion med AJ Delange om detta, han berättade att han gjorde ett test  med två pale ales, en av den bryggt med burton-profil, och den andra med en profil mer lämpad för stilen rent tekniskt. Tror det var åtta av tio som föredrog den bryggd på burton on trent-vattnet...

3 Som scareyeyes skrev så vattenbehandlar de flesta bryggerier idag,   
   antingen genom att bara tillsätta salter, eller genom att helt eller delvis
   filtrera bort allt ur vattnet, osmosvatten. Nästan som dest.vatten. för att
   sedan bygga upp vattnet från grunden till deras önskemål och   
   specefikationer...

Lyssna på bryggradion så lär du dig varför, sedan kan du själv räkna ut hur  ;-)

www.bryggradio.com

Luriga rackare de där bryggmästarna. Jaja. Nu är julalen gjord. Hamnade på 078. Är rädd att  man får se fram mot ännu en lite för sur och tunn rackare på 7,5 %. lär väl bli med näppe drickbart om kroppen blir tunn och syran sätter sig. Fick göra en improviserad dekokt då mäsktempen initialt hamnade på 63. Kom upp till 68. Chinook i bittergivan. Smak med hallertauer. Blir dock spännande. Pale mAlt i denna som möjligen kan minska torrheten och renheten från pilsnermalten. Den som lever får se.
Love

brandemannen skrev:

Fick göra en improviserad dekokt då mäsktempen initialt hamnade på 63. Kom upp till 68.

Det skall du verkligen inte se som ett misslyckande. Att behärska impromptudekoktioner på det sättet är ett kännetecken på en talangfull bryggare.

Tack peps!

Men det är inte så svårt med beersmith. Utan att tänka själv kan man dona med sitt mäskschema på 30 sekunder och vips har man dekoktionsmängden. Det är väldigt praktiskt.
Mvh
Love

Jo, jag vet att beräkningarna går fort att göra, tricket ligger i att i stridens hetta veta vilken åtgärd man skall sätta in och när.

Jag hade i ärlighetens namn inget val. Eftersom OG var så högt och jag satslakar var min kylbag nästan helt full. Jag kunde inte med någon som helst säkerhet tillsätta nog med kokande vatten. Det fanns bara dekoktion kvar. Och det hade jag testat förut. Nu var det inte en dekoktion enl. konstens alla regler. ca 4,5 liter togs ut och värmdes upp till kok där den hölls någon minut. Alltså inte en rastvila på 68 grader först. I efterhand är jag dock rätt tacksam att jag läst om metoden iaf. Jaja, lite off topic blev det, men men.

Hej!

Tänkte jag skulle skriva en liten uppföljare på den här tråden. Jag gjorde med lite modifikation på malt och humlesidan om en avmin ales som jag upplevde tunn och syrlig men adderade nu både kalciumklorid och kalciumsulfat i mäsk och lakvattnet. Kontrollerade också ett pH för första gången som låg kring 5,5.
Ölet har nu avstannat i jäsning efter 1 vecka med safale 05 och gått ner från 50 till 06(!). Det var ju upplagt för att det skulle smaka tunt med den utjäsningen men till min förvåning var ölet betydlig bättre än utan salterna. Det är bode rundare, upplevs fylligare och beskan och humlearomen är klart mer angenäm och liksom sammanhållen på ett helt annat sätt. Nu adderade jag iofs en del amarillo som inte fanns och förra batchen och bitterhumlen byttes från chinook till magnum men själva grundölet är ändå betydligt bättre än sist. Jag skulle tro att salterna spelar in en hel del i detta och tänkte att jag skulle delge min upplevelse.
Jag kan lägga upp receptet om ni vill.

Tack alla för mkommentarer.
Mvh
Love

Från 1,050 till 1,006 låter som en mycket hög utjäsningsgrad, tror inte jag har lyckats med 88% (om jag räknat rätt) någon gång trots belgisk jäst samt en del socker. Skulle vara intressant att se hur receptet och mäskningen ser ut?

Ja jäsningsgraden blev ju förvånansvärt hög. Nu skall det sägas att jag tog ett helt paket safale till 15 liter öl så det kan vara en förklaring. Mäskschemat är enkelt. Man kan som vanligt ifrågasätta den digitala termometern, den analoga gick sönder dagen före. Min sockermätare litar jag dock på och ölen var rumstempererad. Jag kan dock säga att jag med den jästen och jästempen kommit ner till 010 3 gånger tidigare. Jag gillar den och den är dessutom billig. Jag bifogar receptet och kommentarerna:

J&B pale ale Macarillo 
American IPA

Type: All Grain
Date: 2010-08-09
Batch Size: 18,00 L
Brewer: Love
Boil Size: 18,00 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: Love 
Taste Rating(out of 50): 35,0  Brewhouse Efficiency: 75,00
Taste Notes: 

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
2,80 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 66,67 %
0,90 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 21,43 %
0,30 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 7,14 %
0,20 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 4,76 %
25,00 gm Magnum [12,10 %] (60 min) Hops 33,9 IBU
14,00 gm Cascade [4,60 %] (25 min) Hops 5,6 IBU
7,00 gm Amarillo Gold [9,10 %] (20 min) Hops 4,8 IBU
14,00 gm Cascade [4,60 %] (15 min) Hops 4,0 IBU
7,00 gm Amarillo Gold [9,10 %] (10 min) Hops 2,9 IBU
14,00 gm Cascade [4,60 %] (5 min) Hops 1,6 IBU
19,00 gm Amarillo Gold [9,10 %] (0 min) Hops - 
6,00 gm Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min) Misc 
18,00 ml Calcium Chloride (Mash 60,0 min) Misc 
1 Pkgs Safale 05 Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,053 SG
Measured Original Gravity: 1,050 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG Measured Final Gravity: 1,006 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,90 %  Actual Alcohol by Vol: 5,73 %
Bitterness: 52,7 IBU Calories: 460 cal/l
Est Color: 15,0 EBC Color: Color 

Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge Total Grain Weight: 4,20 kg
Sparge Water: 11,25 L Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C TunTemperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,4 PH

Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 10,95 L of water at 74,4 C 67,8 C

Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Corn Sugar Volumes of CO2: 2,4
Pressure/Weight: 102,0 gm Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 15,6 C Age for: 28,0 days
Storage Temperature: 11,1 C   

Notes

Som J&B 1st allgrain men chinook bytt mot magnum samt därtill vattenbehandling med gips och 33% kalciumklorid. Halva cascaderna ersatt med ekvipotent dos amarillo.
Bryggdag 21/10. Mäskboxen hade gått sönder. Läckte. Därför uppskjutet till 24/10. Fick ersätta 900 gr pilsnermalt med pale ale. Ökade chrystal till 300 ist. för 150 och istället för 250 carapils blev det 200. Hoppas på lite mer karamell och möjligen mer kropp.

Bryggdag 24/10. Träffade rasttemp 67,5 grader när vattnet värmts till 76 grader. Vid slutet av mäskningen dock en temp på termometern på 68. Kanske borde snka vattentempen med 1 grad till 75.
Hade ingen saftsil. Blev väldigt grumlig vört. Dessutom endast 15 liter i hinken.
30/10 FG 06. Trots detta inte särskilt tunn som tidigare upplevelser. Salternas bidrag? Ingen knallbeska, mycket humlearomer dock, citrusfruktig. Dock rejält grumlig. Skall flyttas till sekundär och gelatiniseras.

Weinkeller skrev:

Från 1,050 till 1,006 låter som en mycket hög utjäsningsgrad, tror inte jag har lyckats med 88% (om jag räknat rätt) någon gång trots belgisk jäst samt en del socker. Skulle vara intressant att se hur receptet och mäskningen ser ut?

Hej

Jag råkade ofta ut för det i mitten på 90-talet fram till slutet av det decenniet. Då var ju Internet inte spec stort så det fanns inga forum att fråga. Den enda hjälpen jag hade det var att vänta på nästa Hembryggartidningen, den kom inte oftare på 90 talet än den gör nu, genom åren så lärde jag mig samt i i jan 1996 kopplade jag upp mig via ett 28 k modem, det skrek och tjöt och tog sin tid, snabbt var det inte.

1998 fick jag ett 56 k modem, det var som bredband jämfört med i dag, ioch för sig så tog en låt från Napster  som bäst 25 min.

Men nu kunde man ju kolla på amerikanska forum samt även SHBF.

Det går alldeles utmärkt att nå 1006, det nådde jag många gånger.

Mäska i en temp på 62-63 c, du får en enorm utjäsning,  Jag började ofta vid en temp på 67 c, lite dåligt isolerat kärl, tempen sjönk snabbt,, mina mäskningstider i slutet av 90 talet låg på 3, 5 timmar, jag visste inte bättre, hade liten info.

Mycket långa mäskningstider kan ge ett väldigt lågt FG efter utjäsningen utan att ölet har blivit infekterat.

Jag hade oxså på den tiden oftast uppemot 8 % socker. Jag har till 80 % kavar alla mina öl loggar, det är bra. Ju lägre FG jag fick ju bättre tyckte jag det va, en bra utjäsning, sen efter tiden via nätet så lärde jag mig anorlunda.

Jag skulle än i dag kunna göra en AG med ett FG ner emot 1003-1002

Däremot skulle jag i dag inte villa dricka den med nöje i varje fall, kanske efter kl 02:00.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag använde samma jäst till min julale också. Där arbetade jästen sig ner från 78 till 14. Dock även här med högre jästmängd, 2 påsar till 15 liter pga den starkare vörten. Men den har alltid jäst ut väldigt bra för mig.