Sv: Amber Lager

Visst, många ämnen som är tillåtna är giftiga. Nikotin och alkohol är så giftiga att det är fullt möjligt att dö av dem. Ändå tillåts de, om än med vissa restriktioner och hög beskattning. Men detta beror nog huvudsakligen på att de började användas långt innan staten började lägga sig i såna saker och att det skulle vara politiskt svårt att få folk att gå med på ett totalt förbud.
Men pors hör ju knappast till det som skulle väcka allmänt raseri om det förbjöds. Möjligen ett visst missnöje bland oss som gillar smaken, men vi skulle som sagts lösa problemet genom att plocka själva.
Naturligtvis tycker jag inte att pors ska förbjudas. Det är ju gott - och säkerligen inte heller farligt. Min avsikt med mitt förra inlägg var bara att påpeka att det florerar en mängd myter om olika växters egenskaper och om hur de användes förr i tiden. Myter som ibland, men oftast inte, har farmakologisk och historisk substans. Jag påstår mig inte veta hur det förhåller sig med pors. Men om någon vet det så vore jag tacksam för mer detaljerad information: Vilket eller vilka ämnen med psykoaktiva egenskaper av psykosframkallande karaktär finns i pors och i vilka koncentrationer?

OK Jan, jag tar tillbaka det där om att jag inte betett mig olämpligt... men nån bärsärk blev jag i alla fall inte. :wink:

27 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-29 23:40:39)

Hjalmar skrev: OK Jan, jag tar tillbaka det där om att jag inte betett mig olämpligt... men nån bärsärk blev jag i alla fall inte. :wink:

Säkert??? Det var inte du som krossade grannens fönster???? :wink hehehehe

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

skillnaden mellan rökning och drickande är den att det inte finns passivt drickande.

Död åt Reinheitsgebot!

Är ni grannar allihopa här? smile Hjalmar, är du också från Umeå?

/Fredrik

urgusinka skrev:

det rör sig om alkoholister, människor utan känsla för vad som är nog.

skillnaden mellan rökning och drickande är den att det inte finns passivt drickande.

Jag kommenterar detta i en ny tråd "Alkoholism och rökning" under kategorin Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)

31 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-30 19:05:37)

Tor skrev: skillnaden mellan rökning och drickande är den att det inte finns passivt drickande. 

Men jag kommer ändå fortsätta att utsätta dig för passivt rökande - kanske ännu mer än hidtills;-) Lördag nästa helg får du sitta tillsammans med mig när jag rökar, och kom ihåg att andas in röken väl annars ska jag infektera dina flaskor Amerikansk Pale Ale;-) hehehehehehehehehe (Sorry gamla vän - jag kan inte låta bli - men du kännar mig så det vet du redan)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Kenneth skrev:
urgusinka skrev:

det rör sig om alkoholister, människor utan känsla för vad som är nog.

Jag kommenterar detta i en ny tråd "Alkoholism och rökning" under kategorin Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)

Jag flyttade tråden till en ny kategori "Inget av ovanstående...".

Tips: använd gärna den kategorin för diskussioner som inte direkt kan hänföras till någon av de övriga kategorierna! (Och fortsätt gärna diskussionen om alkoholism mm i den tråden i stället för den här.)

-- Svante

Så nu hållar jag på att buteljera Lageren. FG blev 1010 (OG var 1057 efter vi spädde ut vörten). Smak: Ren lagerprofil (absolut inga estrar), maltsötma, karamel, väldigt lätt rostat, fräsh humlesmak (aning blommig), svag citrus i dets finish, bra beska och lång eftersmak och beska. Jag är jättenöjd, så nu hoppas jag att du Joel också blir det.....det här ölet kommer vinna SM om vi ställar upp med det:-):-) Kanske inte, men en ren 10:a på våran vanliga 10 skala blir det (dvs ren femma på min och Tors 5 skala).....jag har inte kunnar hitta en enda fel i allafall...återstår om andra kan.

Trevligt att mitt problem med för låg FG verkar att ha gått dit där det hör hemma (dvs i helvete!!!!!:-)

ALBA GU BRATH

Det låter riktigt bra det där! Jag ska komma förbi nån gång och hämta flaskorna, så kanske man får tjuvsmaka på julafton smile

Du är alltid välkommen gamla kompis - det vet du:-) Febuari blir det Amber Ale för våran del och för en gångs skull ska jag se om jag kan låta bli med improvisering och galna grejor. Imorgon startar jag en ny tråd där heter IPA - jag och Tor ska brygga en IPA med intet mindre än 10 olika humlesorter, och bryggat på Pale Ale Malt (Marris Otter), Vetemalt, Havremalt, Rågmalt & Caramunich Malt....jäst London Ale III....fucking jävla humlebomb.....antar det blir en ale för dig Joel?

ALBA GU BRATH

Att rökningen försvann på krogen var det bästa som hänt. När Bishops Arms öppnade här i Linköping införde de rökförbudet innan de behövde (och slapp köpa askkoppar).

Rökning kan vara tillåtet men förbudet på krogen är nödvändigt för att inte tillvaron, hälsan och arbetsmiljön skall förpestas för andra som valt bort rökningen. Att be om frivillig hänsyn här brukar tyvärr vara utsiktslöst.

Nog om detta - pors är nog inte så giftigt dock bör man nog vara försiktig med getpors (eller skvattram som den också kallas). Det är nog den som gäller som orsak till huvudvärk och dåligt ölsinne. Röd flugsvamp lär också ha bidragit till vikingarnas påstådda bärsärkarraseri.
/Björn

Jag har själv vissa drastiska erfarenheter av detta (nu preskriberat sedan länge )- av skvattram - inte flugsvampen.

Det var faktiskt äkte Pors jag refererade till, fast det krävs VÄLDIGT mycket för att man kan få en mild förgiftning. Porsbomb är inte att rekomendera, men i måttliga och strax däröver kan fint gå bra.

Malört är ju inte heller det bästa vad angår gift, men ändå har jag druckit (i min frus hemland-  Ryssland) öl kryddat med Malört:-)

/Jan

ALBA GU BRATH