Sv: Amber Lager
Visst, många ämnen som är tillåtna är giftiga. Nikotin och alkohol är så giftiga att det är fullt möjligt att dö av dem. Ändå tillåts de, om än med vissa restriktioner och hög beskattning. Men detta beror nog huvudsakligen på att de började användas långt innan staten började lägga sig i såna saker och att det skulle vara politiskt svårt att få folk att gå med på ett totalt förbud.
Men pors hör ju knappast till det som skulle väcka allmänt raseri om det förbjöds. Möjligen ett visst missnöje bland oss som gillar smaken, men vi skulle som sagts lösa problemet genom att plocka själva.
Naturligtvis tycker jag inte att pors ska förbjudas. Det är ju gott - och säkerligen inte heller farligt. Min avsikt med mitt förra inlägg var bara att påpeka att det florerar en mängd myter om olika växters egenskaper och om hur de användes förr i tiden. Myter som ibland, men oftast inte, har farmakologisk och historisk substans. Jag påstår mig inte veta hur det förhåller sig med pors. Men om någon vet det så vore jag tacksam för mer detaljerad information: Vilket eller vilka ämnen med psykoaktiva egenskaper av psykosframkallande karaktär finns i pors och i vilka koncentrationer?
OK Jan, jag tar tillbaka det där om att jag inte betett mig olämpligt... men nån bärsärk blev jag i alla fall inte. :wink: