Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.

mangster skrev:

Fråga: blir inte din vört väldigt syresatt i din MLT-sprinkler? Är inte detta negativt?

Nä, jag tror inte det. Vi får se. Jag "köper" inte  riktigt att vörten skulle bli påverkad av syresättning under mäskningen så till den grad att det skulle innebära ett problem. Om det nu skulle bli syresatt så är jag rätt övertygad om att min 90 minuters kokning tar bort detta.

Det är åtminstone min teori. Annars så skulle alla de som har mäskomrörare ha enorma problem och mig veteligen så har de inte det.

Housepainter skrev:

Vilket underbart bygge!! Har inte hittat till denna tråden innan. Den dagen jag har köpt mig ett hus så har jag ju en manual för att bygga ett bryggverk! smile
Tack!

Ingen orsak, försöker dela med mig av både sådant som gått bra, men även när det blivit lite fel - så plocka det som gått bra ur tråden smile

Sen när man har ett nick som "Housepainter" så kan jag lätt erbjuda dig att komma hit och brygga en stor batch...efter det du målat mitt hus wink

Angående pumpens flöde så har jag ju redan transformatorer så jag vill inte köpa något nytt. Men man borde kunna fixa till en slags tyristorkrets för att kunna reglera spänningen. Får tänka ut någon kul lösning på detta.

Dagens bryggeriövning slutade med en tur till akuten och 6 stygn i foten.
Snubblade med en glasdamejeanne.

Det som är lite ironiskt är att detta var tänkt att vara den sista gången jag skulle använda mig av glasdamejanner:na för sekundärjäsning. Har ju glädjande sett att humle.se fått in better bottles "carboys". Något som jag letat efter med ljus och lykta under en lång tid.

Har alltid haft en hatkärlek till damejeanner - tycker de är vackra att titta på men rädd för att de ska gå sönder och man ska skära sig (självprofetia?)

Väl hemma från akuten så var det att ge sig ut i bryggeriet igen - blev ju så att säga avskuren för att göra klart innan. Så vörten hade fått stå och självsvalna ett par timmar innan jag kunde köra den igenom plattvärmeväxlaren. Förhoppningsvis så har det inte hänt något med den...vi får se om ett par veckor. smile

En sådan hängivenhet åt sin ölbryggarhobby borde belönas med ett par better bottles tycker jag. :-)

Fick min leverans av framförallt better bottle flaskor idag.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/51_betterbottle.JPG

Så förhoppningsvis så ska man slippa fler turer till akuten nu.

Sen är det lite lustigt att prissättningen av better bottle är en krona lägre än ett akutbesök. Fast sen har vi ju det här med frakten också. smile

DrKarma skrev:

Sen är det lite lustigt att prissättningen av better bottle är en krona lägre än ett akutbesök. Fast sen har vi ju det här med frakten också. smile

Frakten till akuten är ju inte gratis heller smile

Gött med betterbottles, är något jag ska uppgradera mitt bryggeri med innom snar framtid. Gillar idén att kunna "se in" i bryggningen. Jag är ju en "airlock sniffer", (vattenlåssniffare?) så med en better bottle får man ju chansen att "sniffa visuellt" med smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Är de inte väldigt genomskinliga, de där better bottles? Antar att man måste ha ett riktigt mörkt rum att jäsa i för att inte skunka ölen redan i sin linda.

Think globally. Drink locally.

De används flitigt av bryggare över hela världen. Inte sett något negativt om uv genomsläpp med dem. Men om man är rädd så  är det bara att sätta på en t-shirt över flaskan

131 Senast ändrad av DrKarma (2010-08-26 21:06:31)

Chubb skrev:

Frakten till akuten är ju inte gratis heller smile

Gött med betterbottles, är något jag ska uppgradera mitt bryggeri med innom snar framtid. Gillar idén att kunna "se in" i bryggningen. Jag är ju en "airlock sniffer", (vattenlåssniffare?) så med en better bottle får man ju chansen att "sniffa visuellt" med smile

Denna frakten till akuten var faktiskt gratis eftersom min granne körde in mig. smile

Jag kommer förmodligen inte att använda better bottles till primärjäsningen då jag är väldigt nöjd med mina stora jästunnor

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fermentor.JPG

Fast sen är det iofs lite tråkigt att inta kunna titta till primärjäsningen, så jag funderar på att ta upp ett hål i locket på jästunnan och sen sätta dit plexiglas med silikon. Efter det blir väl steget till att montera en webbkamera inte så stort smile

132 Senast ändrad av DrKarma (2010-08-28 14:06:34)

Hade haft förhoppningen att påbörja målningen av huset på min semester, men då vädret varit kasst så gick jag ut i bryggeriet istället.

Har tittat en del på allt bling bling som finns på amerikanska forum, men då jag försökte tänka lite med plånboken när jag gjorde mitt system och således inte har så mycket rostfritt, så tänkte jag att jag fick pimpa det rostfria som jag har.

Våtslipade och sen har jag autosolat utsidan av min vörtkokare.

Här är en bild där man kan se vörtkokaren före behandling (längst till höger)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/brewday_setup.JPG

Så här blev det efter behandling.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/shinybk.JPG

Skulle med största sannolikhet kunna få upp lystern ytterligare, men insåg ganska snabbt hur tråkigt det var. Plus att det ju inte nämvärt kommer att påverka vörtproduktionen (mer än att man kanske blir lite gladare).

Grannen kom dessutom in i bryggeriet och vi började prata om något som blekingeborna håller kärt, nämligen kroppkakor.
Lyriskt konstaterade han att "vi" nog skulle kunna göra ett par hundra kroppkakor i stöten i vörtkokaren. (Själv är jag skåning så jag förstår inte riktigt tjusningen med kroppkakor).

Nu så ska det bli mer ordning på torpet!

Har efter en tids letande på blocket äntligen hunnit lägga bud på en kyl och en frys, båda fullhöjds, att utrusta bryggeriet med.
Så nu ska det byggas upp en jästbank i frysen och äntligen så kan jag slippa beroende av utetemperatur eller kylvattentunnor för fatanläggningen.

Skulle man kunna använda en sån här controller i stället för din avancerade utrustning?

http://www.auberins.com/index.php?main_ … cts_id=106

Nu till en början i mitt fall skulle det bara styra mäsktemp på kokarelementen och cirkulationspumpen on/off Om man har en tempgivare i mäsken som talar om när pumpen ska starta/stanna och en i kokaren som talar om när kokarelementen på/av.

Eg allt jag behöver till att börja med i ett mycket enkelt bryggverk, typ Torgnys eller hink-i-hink metoden. Med kylväska måste man nog bygga dränering ifall vätskenivån blir för hög. Man kan bygga in en nivåvakt på pumpen åxå.

Eller finns det bättre grejjor ganska billigt? Jag är en nolla vad gäller el/styr-regler.
Eller kanske du säljer styrenheter på beställning?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej Scary.

Ett kort svar på din första fråga är: JA. Det går att använda en PID controller.

Finns massvis av dessa att tillgå, gör en sökning på ebay så kan du hitta olika varianter.
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr … Categories

Det system som jag har byggt är framförallt lämpat för ett 3-fas system fast det går att använda även med ett 1-fas system - men då blir det ganska snarlikt i funktionalitet som t.ex. den PID controller som du la in länken till (ja plus att jag lagt in lite andra funktioner som jag använder till mitt bryggverk)

När vi pratar automation så tror jag dock inte du är så hjälpt av PID controllern. Kollade lite snabbt igenom dess manual och den har inte någon annan intelligens än att vara en termostat. Såg att man kan ha den till både SSR (Solid State Relay) och kontaktor. Jag rekommenderar alla som hör av sig till mig att gå på SSR, när det gäller reglering så precist som man är ute efter i ett bryggverk.

En kontaktor är och förbli en mekanisk komponent, och om man kör exempelvis ett RIMS så blir det rätt så många till och frånslag på värmeelementet när man ligger runt regleringspunkt så livslängden förkortas en hel del jämfört med exempelvis en kontaktor i en värmeanläggning, där man ligger på flera graders regleringsintervall.

Jag har funderat på att sälja styrenheter, men det som jag känner stoppar mig just nu är tidsbrist, samt att om jag skulle sälja så är det trots allt lite inkoppling som skall göras för starkströmmen på solid state reläerna och jag vill inte ha på mitt samvete om någon som köpt en controller av mig och inte har tillräcklig kunskap, kopplar fel och far illa.

Jag får en hel del frågor angående automation och temperaturreglering, så jag har påbörjat en liten guide för detta som jag inom kort kommer att lägga ut i samband med att jag driftsätter ett av mina domännamn.
Återkommer med länk till detta.

BTW. Jag har ett par 25 A 380V SSR (nya) över om det är någon som är intresserad (maila mig isåfall).

Egentligen är det ju bara 2 termostater jag behöver. En som håller koll på tempen i heatern och drar igång värmeelementen, och en som håller koll på tempen i mäskkärlet och startar cirkulationspumpen. Så nån avancerad automation är det ju inte i nuläget. men kan bli lite avancerat att köra det helt manuellt med bara termometrar.

Finns många väldigt billiga på ebay från honkong. Har man en sån pid till varje mätprob? Eller klarar en sån fler uppgifter? Förlåt för lite dumma frågor, men detta har jag aldrig varit ute för innan, så man är oskuld i ämnet.

Men ska jag få nån bra kontroll på min mäskning, så måste det till lite utrustning. Kommer då troligtvis bli hink-i-hink med under-upp flöde, då man inte behöver omrörare. Litet kompakt bryggverk med endast 2 hinkar då jag ska koka i heatern åxå.
Men blir då viktigt med pumpen att den går när den ska för att tillföra ny lagom varm vört nästan hela tiden

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Hej igen.

Om du kör kontinuerlig cirkulation så skulle det kunna räcka med en probe och en PID controller.

Man köper oftast tempprober separat. googla på pt100 - för det var en probe som den PID controllern verkade stödja.

Jag ser inte någon anledning till att ha ett under upp flöde. Det skulle möjligtvis vara för att reducera risken för igensättning i din inre hink/false bottom/manifold. Ser det mer som att komplicera det onödigt mycket. (vilket är något som jag iofs ser som en sport också).

Jag har ingen omrörare i mitt upp-till-under system. Ger mäsken lite manuell omrörning då och då under mäskningen.
Dessutom så låter du naturen hjälpa dig med principen att värme stiger.
Dvs du har alltid som varmast i toppen och som kallast i bottnen.
Om du cirkulerar från botten och lägger detta på toppen så har du fortfarande kallast i bottnen, men i takt att du cirkulerar så blir skillnaden mindre.

Anledningen till att jag funderade på pump av/på, är det att om man bara mäter temp i mäsken och kör på med värme i heatern när mäsktempen börjar falla, Då kan vörten i heatern bli för varm innan mäsken håller rätt temp igen. Har ju lite med reaktionstider att göra här. Inget som du märkt av? Men nu kör väl du med slinga i heatern som bara innehåller vatten? Då är det inte samma sak kanske

Men jag ska börja enkelt och se hur det blir. Hinner ändå inte brygga innan mexico resan, så det är bara att fortsätta fantisera

scaryeyes skrev:

Då kan vörten i heatern bli för varm innan mäsken håller rätt temp igen. Har ju lite med reaktionstider att göra här.

Det är ju där du har nytta av pidn. När den är inställd för ditt system så kommer den att "bromsa" värmeelementet så att sluttempen blir den inställda trots trögheten i systemet.

Karma. Jag vill minnas att du tidigare skrev om att kyla medhjälp av din bergkollektor? Slog du slag i saken och gjorde det? Det är ju mycket frestande att ha fyrgradigt vatten istället för tappkallvatten.

Ni som kör med cip rengöring. Vad använder ni för medel? Starsan finns ju tydligen i en variant som inte skummar. Den känns lämplig.

Dina stora jäskärl? Vart går det att få tag på sådana? Hur är de stämplade under?

/Hans

141

berglund skrev:

Ni som kör med cip rengöring. Vad använder ni för medel? Starsan finns ju tydligen i en variant som inte skummar. Den känns lämplig.

Jag kör "delvis CIP" då jag har en del rör/slang, pump etc. som jag inte kommer åt att diska för hand. När jag rengör bryggverk grovdiskar jag först mitt kokkärl, sen kör jag het vatten med maskindiskmedel runt i systemet 20-30 min.
Jag har valt maskindiskmedel då jag har enskilt avloppsanläggning och är lite mån om vad jag skickar i "golvbrunnen".

berglund skrev:

Karma. Jag vill minnas att du tidigare skrev om att kyla medhjälp av din bergkollektor? Slog du slag i saken och gjorde det? Det är ju mycket frestande att ha fyrgradigt vatten istället för tappkallvatten.

Dina stora jäskärl? Vart går det att få tag på sådana? Hur är de stämplade under?

/Hans

Hej.
Nä än så länge har jag inte fixat kylning från bergkollektorn. Absolut inte ett projekt som jag övergett, men det får tas i samband med installation av frikyla i huset, för det är lite utrustning som måste vara här när man fyller upp kollektorn, tömmer den på "luftbubblor" och sen trycksätter den.

Tunnorna går att få tag på från livsmedelsindustrin, framförallt fiskberedningsanläggningar (de används bla för sillinläggningar).
Tror inte det var någon stämpel i bottnen på tunnorna.

Jag har 6 tunnor som jag inte kommer att använda så om du skulle vara i trakterna så hör av dig.

Dessvärre är det lite långt  till Karlskrona från Stockholm men tack så mycket ändå. Då vet jag vart jag ska leta. Det finns ett företag i Jordbro som heter all emballage om jag inte missminner mig. Vi har köpt tunnor av dem på firman så jag tänkte skicka ett mail och se om de har något livsmedelsklassat. Trist att det inte är någon stämpel på dem så man vet vad man ska leta efter. För det är ju inte alltid allt märks med en kniv och ett glas.

"Luftätaren"
http://www.spirotech.com/_media/product … ent250.jpg

Bryggningen för min del kommer äga rum i en industrifastighet där det är 38 borrhål så jag snor lite från värmepumparna.

JRM, jag satt och funderade på om det inte skulle kunna gå att köra ett slutet rengöringssystem om man har tappkran i sidan på en vanlig jäshink samt en i locket så kopplar man på slangen som sen ska gå från vörtkokaren och pumpa runt allt genom slangar pump och växlare och sen tillbaks genom tappkranen i locket eller vart man nu placerar den. Känns bara som att starsan skummar för mycket. Så vill ha något annat desinficerande.

/Hans

Starsan är inget rengöringsmedel utan ett desinfektionsmedel som användes på rengjord utrustning. PBW är ett rengöringsmedel från samma tillverkare som också användes i CIP-system.

Japp... Stora bryggerier använder ju PBW och starsan. Var på Corona fabriken i mexico city och dom har använder det. Även om han inte ville nämna företagsnamnet så kom det mer eller mindre fram. Men starsan fins som mindre skummande variant åxå har jag läst i en tråd här.

Skulle ut och rengöra flaskor i söndags, så jag beslöt mig för att tillverka en slags diskmaskin för flaskor som jag funderat på lite tidigare.
Använde mig av samma pump som jag har i bryggeriet. Det jag skulle kunna önska mig är möjligen en pump med något högre tryck för att få starkare spolning i flaskorna.

Så här ser själva diskmaskinen ut.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bottle_washer_scaled.jpg

När jag ändå var i farten så tillverkade jag en torkställning genom att använda en 30 mm plattborr och en bräda.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/flasktork_scaled.JPG

Förutom att göra en magnetomrörare (http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3776) så ägnades lite tid nu under julledigheten åt att börja ordna till arbetsmiljön inne i bryggeriet.

Något som jag saknat är bra arbetsytor och ett bättre organiserat förvaringssystem (dvs mer än plastbackar staplade på golvet).
Har börjat köra lite utbildningar för kollegor, så då får man se till och ha ordning och reda på prylarna. :-)

http://www.backfire.se/images/stories/thebrewery/brewery_shelfs.jpg

Så här ser det ut halvvägs in i upprustningen av bryggeriet.
Tanken är att till vänster om vasken så är det en arbetsyta som när det inte bryggs och man behöver diska utrustning mm så ska denna vara en labbdel för jästskördning och förkulturer. Således så är det här magnetomröraren och dess tillhörande inkubator skall stå.

Har nog inte skrivit om själva vörtkokarstativet innan men då detta finns till höger i bild så kan ni se att denna är gjord som så att man kan tilta vörtkokaren direkt ner mot vasken och då kommer man lätt till att diska ur den.

Framöver så kommer det ytterligare en arbetsyta/avställningsyta i anslutning till fönstret.

DrKarma:

Måste bara få fråga. Har du fäst själva pumpen på något vis eller hänger den liksom i kopparrören? Jag har inga fästen alls på min grundfospump, en USP 15-60 så vet inte riktigt hur man sk få ihop det.

149 Senast ändrad av DrKarma (2011-02-15 13:02:00)

Jag gjorde en frisvängande upphängning i en hålplatta som jag i sin tur fäste i min vagn. Hålen i plattan passade inte helt utan jag fick borra upp ett hål för att få kunna montera pumpen.
En del pumpar monteras direkt på rören, då får du fixera rören mha ett rörsvep, rörhållare eller liknande.

I min nästa vagn (som än så länge bara finns i huvudet) som jag ska svetsa ihop, där ska jag fixera rören direkt i vagnen.

Tjusigt, helt klart favorittråden ! Jag ska nu bygga mig ett hus och funderar på hur jag ska be elektrikern fixa uttag, proppar osv. i förrådet så att jag kan bygga ngt liknande den utrustning men för ca 50 L. Har du några tips på vad som behövs ? Ska bli skönt att lämna spisen... Tack, och fortsätt gärna visa hur ditt bryggeri utvecklas