Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Fråga: blir inte din vört väldigt syresatt i din MLT-sprinkler? Är inte detta negativt?
Nä, jag tror inte det. Vi får se. Jag "köper" inte riktigt att vörten skulle bli påverkad av syresättning under mäskningen så till den grad att det skulle innebära ett problem. Om det nu skulle bli syresatt så är jag rätt övertygad om att min 90 minuters kokning tar bort detta.
Det är åtminstone min teori. Annars så skulle alla de som har mäskomrörare ha enorma problem och mig veteligen så har de inte det.
Vilket underbart bygge!! Har inte hittat till denna tråden innan. Den dagen jag har köpt mig ett hus så har jag ju en manual för att bygga ett bryggverk! smile
Tack!
Ingen orsak, försöker dela med mig av både sådant som gått bra, men även när det blivit lite fel - så plocka det som gått bra ur tråden ![]()
Sen när man har ett nick som "Housepainter" så kan jag lätt erbjuda dig att komma hit och brygga en stor batch...efter det du målat mitt hus ![]()
Angående pumpens flöde så har jag ju redan transformatorer så jag vill inte köpa något nytt. Men man borde kunna fixa till en slags tyristorkrets för att kunna reglera spänningen. Får tänka ut någon kul lösning på detta.
Dagens bryggeriövning slutade med en tur till akuten och 6 stygn i foten.
Snubblade med en glasdamejeanne.
Det som är lite ironiskt är att detta var tänkt att vara den sista gången jag skulle använda mig av glasdamejanner:na för sekundärjäsning. Har ju glädjande sett att humle.se fått in better bottles "carboys". Något som jag letat efter med ljus och lykta under en lång tid.
Har alltid haft en hatkärlek till damejeanner - tycker de är vackra att titta på men rädd för att de ska gå sönder och man ska skära sig (självprofetia?)
Väl hemma från akuten så var det att ge sig ut i bryggeriet igen - blev ju så att säga avskuren för att göra klart innan. Så vörten hade fått stå och självsvalna ett par timmar innan jag kunde köra den igenom plattvärmeväxlaren. Förhoppningsvis så har det inte hänt något med den...vi får se om ett par veckor. ![]()
En sådan hängivenhet åt sin ölbryggarhobby borde belönas med ett par better bottles tycker jag. :-)