Seven giraffes (7 giraffes)

Hej! Smakade denna extraordinära ale igår. Och jag måste säg att jag blev oerhört överaskad. Det är sällan man dricker ett så välbalanserat öl. Riktigt god.
Är det någon som vet någom om inehållet i denna öl? 7 sorters kornmalt, vetemalt och humle från olika länder. Någon amerikansk typ känner jag igen smaken ifrån kommer bara inte ihåg vilken.

Ni som har druckit den måste hålla med om att det är en kanonale. Eller hur?

Sv: Seven giraffes (7 giraffes)

Den ska tydligen vara kryddad med fläder och citronskal. Läste på en sida att den är torrhumlad med styrian goldings och cascade.

långhalsad flaska?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

http://www.humle.se/punbb/images/upload/81_untitled.bmp

Drack den förra helgen, mycket lättdrucken.

När jag drack den fick jag en idé om mitt nästa veteöls test, en vete/granatäpple någon som provat det?

Provade den för första gången till middagen ikväll. Riktigt trevlig och välbalanserad! Williams bros levererar som vanligt smile

Humlearomen skulle jag säga domineras av Styrian Goldings eller kanske Fuggles. Och visst finns något Cascade-liknande där också, men inte alls i samma mängd.

I beskrivningen på etiketten skriver de att den innehåller "7 varieties of malted barley". Med den formuleringen och med tanke på hur ljus den är så får jag för mig att de använt sju olika basmalter.

Jäser: julöl

Jag drack också den förra helgen, jättegod.
Det var min son på 6 månader som valt ut den :-)
Min sambo brukar ta med honom till bolaget och gå genom alehyllan, de han sträcker sig efter blir det.

Läste tråden om att skapa bra rubriker till sina trådar. Denna rubrik är ju lite smått värdelös. Skulle vara fint om den ändrades till "Seven giraffes (7 giraffes)" ifall någon hittar och känner för att återuppliva tråden nån gång i framtiden.

Trådrubriken ändrad enligt ovan.

-- Svante

Drack en flaska 7 giraffes igår och visst det är absolut en väldigt lättdrucken och god ale. Blev överraskad över hur ljus den var. Inte några mörkare maltsorter i den inte. Smakmässigt tycker jag att den har en "lenhet" som lite påminner om Innis & Gunn. Vad gör skottarna för att få sina ales så lena i smaken tro?

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

ja det är väl pale, munich, vienna, carapale kanske och några till ljusa till lite mörkare.

Låg beska skulle jag säga.
Det ger en mer tydligare maltsmak som är mjuk "smoth".
dessutom mycket karamellsmak från långkok alternativt mycket karamellmalt.
I mitt tycke en viss slibbighet som jag inte gillar.
Mer beska till folket smile

Måste säga att jag gillar den trots att jag för det mesta föredrar mer välhumlade öl.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Kenneth skrev:

Låg beska skulle jag säga.
Det ger en mer tydligare maltsmak som är mjuk "smoth".
dessutom mycket karamellsmak från långkok alternativt mycket karamellmalt.
I mitt tycke en viss slibbighet som jag inte gillar.
Mer beska till folket smile

Jo det är klart jag gillar oftast mer välhumlat jag med. Men inte bara välhumlat.

Nu har jag också provat Seven giraffes. Den var väldigt lättdrucken, ren och fin smak. God till pizzan. Kändes som det var en hel del karamellmalt i den och mycket citrontoner, från humlen kanske? Riktigt god.

Hej

Nej, giraffen är inte my cup of tea.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nej, jag ställer mej i den negativa kören. Fläder i öl är inte för mej dessutom tyckte jag den var blaskig, lite som diskvatten. Tycker den påminner lite om biere de garde, åtminstone de jag provat. nej tack.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag blev också besviken på denna ölen. Tyckte den var blaskig.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer