1 Senast ändrad av Techno (2010-09-04 01:33:25)

En saga?/ En briljant blank öl

Hej

Jag bryggde i slutet av april en DIPA med en alc på ca 8 %. Min beräknade BU var ca 80-90.

Vid Om tappningen efter ca 10 dagar, OG 1068 SG 1020, så såg ölen rent okulärt ut som lervatten, alltså enormt grunligt.

Smaken var helt ok.

Ok det var en ordentlig humlig sak som jag bryggt, humle i stora mängder kan ju orsaKA GRUMLIGHET

Efter ca 12 dagar på sekundär så tappade jag hela batschen på flaska. Det blev ca 35 st flaskor a 50 cl.

Ölet kom på flaska den 100517. Efter ca 3 veckor senare så började ölet så sakteliga att mer och mer klarna i rumstemp.

När ölet kom i kylskåp så köld grumlade det efter ca 12 timmar ordentligt.

Jag hade 2 referensflaskor i kylskåpet för att se hur lång tid det tog för att grumlingen ev. släppte. Ölet var efter 1 månad i kylskåp fortfarande lika köldg rumligt.

NU TILL DA VINCHI KODEN. FÖR 6 VECKOR SEDAN SÅ TÄNKTE JAG SMAKA AV NÅGRA AV MINA DIPOR. DOM STOD I EN BACK SÅ JAG TOG 2 ST UR DEN OCH IN I FRYSEN FÖR EN SNABB KYLNING.

STÄLLDE ÄGGKLOCKAN PÅ 1 TIMMA. TOG UT 1 DIPA SOM VAR OK KALL, DEN VAR HELT KÖLD GRUMLIG.

JAG DRACK DEN, DEN SMAKANDE HELT OK,

TVÅ DYGN SENARE SÅ SKULLE JAG TA UPP 478 G KÖTTFÄRS FRÅN FRYSEN FÖR ATT HA TILL EN KÖTTFÄRSSÅS.

DÅ SÅG JAG EN FLASKA SOM BLIVIT KVAR I FRYSEN I 48 TIMMAR. DET RANN LITE FRÅN KAPSYLEN, INTE MYCKET. MEN LITE.

JAG STÄLLDE FLASKAN FRÅN FRYSEN I KYLSKÅPET. EFTER 1 DYGN I KYLSKÅPET SÅ TOG JAG UT FLASKAN, DET VISADES SIG ATT ÖLET I FLASKAN VAR TOTALT BLANKT

NU HAR JAG HÄLLT UPP FLASLAN I ETT GLAS. ÖLET ÄR LIKA BLANKT SOM OM DET VORE FILTRERAT.

Alltså: Ölet som var ordentligt köldgrumlat har efter 36 timmar i en frys blivit lika klart som ett filtrerart öl.

Jag dricker det  frysta ölet just nu, ingen skillnad mellan en Falcon och min i blankhet.

Mitt öl har oxså kvar kolsyran, ok lite mindre men ändock helt ok. Ölet har oxså blivit lite mer milt.

Resultat: Ölet var i rumstemp helt blankt (som oftast)

Ölet i kylskåp efter 12 timmar = ordentligt köldgrumligt

Ölet i kylskåp efter 1 månad fortfarande ordentligt köldgrumligt

Ölet efter 36 timmar i frysen= helt blankt= totalt genomskinligt= kolsyra.

Jag dricker den just nu alltså den blanka. Det stämmer, ölen ser mer än filtrerad ut,

Kan jag va något på g? Ställa in 24 st 50 cl i 3 dygn i en frys och sen få en helt klar öl?

Den ölen som var i frysen dricker jag just nu,, samt den är mer blank än en filtrerad sak, och den smakar helt ok

P.S. Kanske är något på G

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: En saga?/ En briljant blank öl

Intressant. Kan du beskriva smakskillnaden mellan den ofrysta, grumliga versionen och den frysta blanka?

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Intressant. Kan du beskriva smakskillnaden mellan den ofrysta, grumliga versionen och den frysta blanka?

Hej

Skall försöka, jag samt beskriva smaker det funkar inte direkt. Nu var det ju bara 1 flaska av 35 som var fryst.

Den ofrysta kändes lite råare i smaken än den frysta, det var som om alla smaker flöt i hop lite bättre i den frysta, beskan kändes lika kraftig i den frusna men ändock på något sett mildare. Beskan samt smak och arom i den ofrusna spretade mer åt alla håll.

Jag har 3 flaskor kvar. Jag kommer att låta 2 st bli frusna samt 1 ofrusen. Sen så skall jag försöka så gott det går beskriva olikheterna.

Om sen dom 2 st som kommer att frysas bli lika blanka som den jag beskrivit då kommer jag att testa öl med "frysmetoden" i framtiden, det var något enormt va blankt ölet var, jag tog kort på den, så det har jag kvar.

Spännande.

Bo

Jag har läst i någon gammal tråd om någon som glömde en jäshink under en torpargrund tror jag det var och det frös men blev helt klart efter detta ska leta om jag kan hitta tråden

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Hej
Mina 2 senaste batcher satte jag på -1ºC i kylen och tillsatte gelatin (när tempen i ölet låg på -1). Detta fick stå i 3 dagar varefter det tappades på fat. Jag hade inget problem med köldgrumling i dessa batcher. Jag vet inte om gelatinet är nödvändigt så nästa gång testar jag utan men kanske lite längre tid i kylen.

Mvh C

Hej

Jag har experimenterat lite med "frysningen".

1. Jag ställde in en flaska i frysen i 5 timmar och lät den sedan tina i kylskåpet. Ölet var fortfarande köldgrumligt.

2. Jag lät samma flaska stå i frysen i 24 timmar samt sedan tina den i kylskåpet. Ölet blev som filtrerat, ingen skillnad mot en "köpeöl" i blankhet

3.Ölet hade en helt ok kolsyra kanske snäppet lägre än dom icke frysta. 

4. Smaken var som jag skrev tidigare, att ölet totalt kändes något mjukare i beska delen, smak samt arom som tidigare.

5. Jag har aldrig haft genom åren själv något större prob med köldgrumling rent estetiskt. Dom flesta ölen jag bryggt har ju varit överjästa samt några timmar i kylskåpet har ju inte gjort dom sådär väldigt grumliga.

Undantag har ju funnits, ibland så har det nästan räckt att säja kylskåp så ser man hur grumliga dom blir.

6.Köldgrumling går ju att förebygga mycket genom hela processen, men allt som oftast så råkar man ju ut för det.

7. Även om ködgrumling inte stör mig så där mycket,så får jag säga att det kändes (ursäkta) fan så mycket trevligare att hålla den frysta ölen i handen än en som är grumlig, trots ingen sådär väldig skillnad i smak.

8. Jag brukar brygga Pilsner/Lager öl 1 gång/år månadskiftet sep/okt. Jag jäser ute på balkongen och är ju direkt beroende av tempen. Det har trots det nästan alltid blivit lyckat, ok vissa år har blivit en lätt fruktig lager, men det har jag kunnat leva med.

9. Det som har kännts lite störande det är själva lagringen som oxså är på balkongen. Kyl lagringen brukar vara mellan sista veckan av okt till mitten av dec.
Det händer ju att tempen sjunker rätt mycket i bland. Jag har genom åren flyttat in och ut backarna beroende på tempen. Men enligt mitt lilla experiment så verkar ju det inte behövas? Vad tror ni?

10. Varför sprängs inte flaskan i frysen?

Bo

Techno skrev:

Varför sprängs inte flaskan i frysen?

Det undrar jag också. Hade man ställt in en kapsylerad flaska med vatten så hade den väl garanterat sprängts? Likväl gör de ju inte det.

8 Senast ändrad av Techno (2010-09-10 21:38:40)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/56_P9040001.jpg

En bild av ölen

Kanske inte säjer det hela skulle givetvis ha en vanlig köldgrumlig sak brevid, men dom flesta vet väl på ett ungefär hur en ordentlig köldgrumling ser ut.

P.s. Varför är jag inte data nörd? Glömde av hur att förminska bilden till rätt format. Till slut så gick det, man kan inte va bra på allt.

Bo

men nu var ditt öl 8% va? Tror det kaske inte blev bottenfruset, utan mer sörja kanske? en folköl hade kaske spräckt flaskan? Hur mycket spelrum mellan öl och kapsyl när den var tappad???

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av Techno (2010-09-11 03:09:37)

scaryeyes skrev:

men nu var ditt öl 8% va? Tror det kaske inte blev bottenfruset, utan mer sörja kanske? en folköl hade kaske spräckt flaskan? Hur mycket spelrum mellan öl och kapsyl när den var tappad???

Hej.

Jo du efter 24 timmar i det andra experimentet så var ölen allt bottenfrusen. Jag tog ut flaskan och höll den upp och ner, nog var den bottenfrusen alltid.

Om inte det 2: andra experimentet skulle va bottenfruset så måste ju det första, den jag efter några dagar av en slump upptäckte att, hej, jag har en öl i frysen.

I vilket fall som helst så blir en av mina öl som i rum tempererad är mycket blank samt ställs in i ett kylskåp samt efter ca 6 timmar är väldigt grumlig.

Resten har jag beskrivit.

Jag har ingen aning hur ett öl som har en "normal" beska samt normal alc beter sig.

Jag har gjort ett ex med en dipa. Den köldgrumlade. Efter 24tim i en frys samt 12 tim i ett kylskåp så var ölet som filtrerat

Bo

Hade nyligen en öl som frös enligt Charles Bamford så är risken överhängande att detta skapar ett permanent dis i ölet.
Det stämmer i mitt fall då denna aldrig klarnade ordentligt. Kommer inte exakt ihåg vad det är, men förmodligen ngt proteinrelaterat.
2 dagar i rumstemp tog det för att tina ölen =/

http://www.humle.se/punbb/images/upload/frost.jpg

Ditt fall verkar ju vara regeln som bekräftar undantaget.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Techno skrev:

10. Varför sprängs inte flaskan i frysen?Bo

Med en relativt hög alkoholhalt har isen svårare att bilda tjocka homogena iskristaller, utan
det blir mest en sörja, och den tryckökning som uppstår buffras av gasfickan i halsen. Isen omkristalliserar dock sakta med tiden och trycket kan öka och bli ojämt fördelat ut mot väggarna. Så det kan mycket väl bli så att flaskan sprängs ändå, fast det tar längre tid (dagar, veckor), så jag skulle inte lita på det i längden.

/Calle

13 Senast ändrad av peps (2010-09-12 21:12:43)

Ok, jag köper det resonemanget. Sprängeffekten beror på det faktum att isbildningen förhindrar vätska och gas att fördela sig fritt i kärlet. Då fick vi det förklarat.

Edit: Dubbla negationer

Sa ju det.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Sa ju det.......

Ursäkta, såg det nu i tråden smile

/Calle

Hej

Tar upp tråden igen. Jag bryggde i 20/9 en Porter :

MALT

5000   G        PALE MALT                         VIKING                      70,5  %

500   G       MUNCHER MALT                  WEYERM.                      7,0  %

333   G       ROSTAT KORN                   WEYERM.                       4,7  %

333   G       CARAFA 1                          WEYERM.                       4,7  %

266   G       CARA HELL.                       WEYERM.                        3,7  %

250   G       KORN FLINGOR                 WEYERM.                         3,5  %

200   G      MÖRK KARAMELL.               VIKING                            2,8  %

200   G      CARA AROMA                     WEYERM.                         2,8  %

_____                                                                                                                                   

HUMLE

9    G     WARRIOR          16  %      PELL.     08       60 MIN     
13    G    WARRIOR           16  %       PELL.    08       20 MIN       

40    G    HALLERTAUER.    7,1 %       PELL.    08       10 MIN       

25    G    HALLERTAUER.     7,1 %      PELL.    08        5 MIN       
20   G     HALLERTAUER      7,1 %      PELL.    08        0  MIN       

10   G     WARRIOR            16  %     PELL.     08        0 MIN

Allt funka ok i själva brygningen OG 68 FG 14. . Volym 20 liter

I dag har ölet stått på flaska i 38 dagar, ca 24 dagar ute på balkongen i en temp i varje fall under 10 c på dom 24 dagarna.

I dag så smakade jag 2 flaskor. Den ena som varit på balkongen: Den hade en humledoft som jag inte var nöjd med, ett drag åt en lätt thinnerdoft. Smaken var absolut inte på något sett åt thinnerdoften utan en hyfsat ren smak som hade en ok beska samt en mycket kraftig smak med en liten smak av kaffe, som avslutades med en mycket torr smak.

En av dom 2 flaskorna ställdes in i frysen i 22 timmar, flaskan blev frusen, inget hände när jag höll flaskan upp och ner samt skakade den, med det utgick jag från att flaskans innehåll, alltså ölet var fruset.

Jag ställde sedan in flaskan i kylskåpet och under ett dygn så fick den tinas.

Jag öppnade flaskan:  Tinnerdoften var borta (ok det var inte någon direkt tinnerdoft, mer åt lösningsmedels hållet, alltså i själva doften, inte i smaken när jag drack ölet)

Den stora skillnaden samma som tidigare att ölet var blankare, nu var ölet helsvart men märkte med genomlysning att det var blankare.

Den frusna Porter/Stouten kändes inte lika spretig som den balkong lagrade, samt den s.k. tinnerdoften var borta.

Resultat enligt mig: Jag har fryst 2 st olika öl, båda har enligt mig blivit lite mer harmoniska i smaken. Den ena en DIPA gick från ordentlig köldgrumling till att nästan bli filterad.

Min senaste Porter är helt opak, men det märks ändå på något sett att den är blankare, smaken på portern blev klart bättre genom frysningen.

Bo

Jag testade detta på två olika sorters Ale, båda åt amerikanska hållet. Den ena blev väldigt klar och fin (förutom en flaska där isen tryckte loss korken en liten aning så all kolsyra försvann). Men den andra mådde desto sämre av frysning. Den blev inte särskilt klar och den smakade värre än innan frysningen - mycket beskare & med obehagliga toner. Jag har funderat på varför den blev så markant sämre och tror nu att den flaskan kan ha råkat ut för infektion av något slag innan frysningen. Den kan alltså redan ha varit så dålig innan frysning.

Kul test i alla fall!

scaryeyes skrev:

Hej

Jag gjorde om experimentet några månader senare med en Pilsner som hade en alc på ca 5,2 %. Resultatet av det blev att flaskan sprack. Det såg nästan ut som om den hade spruckit uppifrån kapsylen och neråt. Nu är jag ingen CSI så jag kan inte svära på att själva sprickningen blev uppifrån och ned.

Jag testade oxså med 2 flaskor Porter som var väldigt svarta. Dessa porter hade en alc på ca 7,5 %. Båda flaskorna höll i frysen. Eftersom ölet inna redan var så väldigt opakt så märktes det inget efter frysnig.

Slutsatsen måste bli som som du skriver scaryeyes, att det är alc halten det beror på. Pilsnern som var på 5,2 % sprack, alltså för låg alchalt. Portern på 7,5 % samt DIPAN på 8 % klarade sig.

Gränsen för 24 timmars frysning ligger alltså över 5,2 % i varjefall.

Ett roligt experiment bortsett från 2 st pilsner var det.

Alltså om ni har ett öl som ligger på ca 7-7,5 % samt att grumligheten inte släpper, testa att frysa ölet i 24 h samt sedan tina upp det i kylskåpet.

Bo

Hej Bo.

Hade inte läst den här tråden förut men har sett flera inlägg från dig tidigare där du tar upp köldgrumling och dis i ölet. Personligen bryr jag mig inte så mycket men det är ju klart att "andra", alltså dom som man bjuder ölet till och som inte är hembryggare, oroar sig för huvudvärk, bakfylla, etc när dom får ett disigt öl. 

Samtidigt har jag inte särskilt mycket problem med dis i mina öl, dom blir i regel väldigt klara.  Ett visst dis får jag i regel, men inte mycket värre än det fina ölet du fotat och visat upp här i tråden.  Jag tänkte försöka förstå vad det är som gör skillnaden mellan dina och mina öl. 

Jag använder alltid protafloc under koket och brukar kyla ölet till 15-16 grader innan jag tappar vörten på jäshinken, ofta med ett mellansteg på hink så att jag skiljer kalldruven från vörten som ska jäsas.  Man sumpar ett par liter på det och jag gör det inte alltid, är inte säker på hur stor skillnad det gör.

Jag tappar alltid om från primärhink till sekundärhink när jäsningen är över, alltså när jag nått estimerat FG eller att jäsningen slutat.  Förr brukade jag tappa om när det var någon pinne kvar till FG men jag orkar inte hålla på och kolla på ölet hela tiden när det jäser.  Sekundären får i regel stå någon dag i samma temperatur som primären, och därefter ställer jag hinken någonstans kallt.  På vinterhalvåret betyder det att sekundärhinken oftast står i temperaturer mellan 5-15 grader. På sommarhalvåret (fast det känns inte långt nog för att vara ett halvår  wink ) står ölet oftast mellan 14-17 grader, eller alternativt in i kylskåp på 3 grader.  Efter några veckors lagring kallt i hink brukar mina öl vara ganska klara redan.

Är ölet ljust och jag har noterat att det finns dis i ölet även efter kallagringen tillsätter jag fiskblåsan, icinglass, och låter stå en dag eller två innan jag tappar om till primningshinken.  Även efter karbonering brukar jag ställa mina öl kallt, några veckor åtminstone, i kylskåp.  Så gott som alla mina öl blir rätt klara.

Sedan hör det väl till att jag oftast väljer jästsorter med medium flockning.  Jag vet inte vilken jäst du använde till din pale ale ovan, men det skulle inte förvåna om det var Chicojästen (Wyeast 1056, US-05, WLP001 California ale) som är otroligt utjäsande och otroligt lågflockande.  Det finns några andra såna, Dennys, German ale, Kölsch, och generellt är det nästan omöjligt att få dom klara utan filtrering och/eller icinglass, gelatin m.m.  För amerikansk ale kanske du skulle prova Anchors jäst, Wyeast 1272 / WLP051, om du nu inte har gjort det redan, du har ju bryggt i en massa år.  Jag gillar den skarpt och föredrar den framför 1056 eftersom den har lite smak och flockar så mycket bättre. Sedan kanske den inte kan jäsa ut lika väl, men jag eftersträvar så sällan utjäsningsgrader över 80%.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

20 Senast ändrad av Techno (2011-01-29 14:37:23)

Hej Pål

Det stämmer rätt bra det med jästerna (gästerna smile and). Jo jag vet att 1056 är nästan som en vetejäst angående flockulationen. Att jag använder den samt dess broder US-05 får till en del räknas lite på gammal vana.

I början av kariären så märkte jag att bortsett från att göra jobbet bra, alltså själva jäsningen, så blev jag förtjust i själva smakbilden från jästen.

Normalt så blir mina öl helt klara i rumstemp, det är när dom kyls så själva grumlingen sätter in.

För mig så är det mest ett estetiskt "prob", jag har inga som helst prob med ett köldgrumlat öl själv men det är som du skrev om man skall bjuda så är det ju trevligt att ölet är hyfsat blankt i kallt tillstånd.

Jag har inget x-ra kylskåp att ställa in ölet i. När jag brygger lageröl så brukar jag göra som du beskriver och efter någon månad i kylskåpet (mjölk och ost får stå på balkongen) så släpper köldgrumlingen.

Angående mitt "frysta" öl så var det som sagt var en ren slump att jag märkte det, alltså jag glömde en flaska i frysen i 1 dygn.

Att jag skrev om det det var bla att ölet efter upptingen i kylskåpet var så enormt blankt, man såg ingen skillnad mellan ett filtrerat köpeöl och min frysta rent okulärt.

Mitt öl, alltså en DIPA clone hade en beska som var uppemot 100. Jag har läst att en del öl med den höga beskan kan bli lite grumliga pga mycket humle, det är inget jag kan verifiera, men mitt öl vägrade att bli blank även i rumstemp.

Smaken på ölet var helt ok, en enorm beska samt en stor smak och arom.

Bo