En saga?/ En briljant blank öl
Hej
Jag bryggde i slutet av april en DIPA med en alc på ca 8 %. Min beräknade BU var ca 80-90.
Vid Om tappningen efter ca 10 dagar, OG 1068 SG 1020, så såg ölen rent okulärt ut som lervatten, alltså enormt grunligt.
Smaken var helt ok.
Ok det var en ordentlig humlig sak som jag bryggt, humle i stora mängder kan ju orsaKA GRUMLIGHET
Efter ca 12 dagar på sekundär så tappade jag hela batschen på flaska. Det blev ca 35 st flaskor a 50 cl.
Ölet kom på flaska den 100517. Efter ca 3 veckor senare så började ölet så sakteliga att mer och mer klarna i rumstemp.
När ölet kom i kylskåp så köld grumlade det efter ca 12 timmar ordentligt.
Jag hade 2 referensflaskor i kylskåpet för att se hur lång tid det tog för att grumlingen ev. släppte. Ölet var efter 1 månad i kylskåp fortfarande lika köldg rumligt.
NU TILL DA VINCHI KODEN. FÖR 6 VECKOR SEDAN SÅ TÄNKTE JAG SMAKA AV NÅGRA AV MINA DIPOR. DOM STOD I EN BACK SÅ JAG TOG 2 ST UR DEN OCH IN I FRYSEN FÖR EN SNABB KYLNING.
STÄLLDE ÄGGKLOCKAN PÅ 1 TIMMA. TOG UT 1 DIPA SOM VAR OK KALL, DEN VAR HELT KÖLD GRUMLIG.
JAG DRACK DEN, DEN SMAKANDE HELT OK,
TVÅ DYGN SENARE SÅ SKULLE JAG TA UPP 478 G KÖTTFÄRS FRÅN FRYSEN FÖR ATT HA TILL EN KÖTTFÄRSSÅS.
DÅ SÅG JAG EN FLASKA SOM BLIVIT KVAR I FRYSEN I 48 TIMMAR. DET RANN LITE FRÅN KAPSYLEN, INTE MYCKET. MEN LITE.
JAG STÄLLDE FLASKAN FRÅN FRYSEN I KYLSKÅPET. EFTER 1 DYGN I KYLSKÅPET SÅ TOG JAG UT FLASKAN, DET VISADES SIG ATT ÖLET I FLASKAN VAR TOTALT BLANKT
NU HAR JAG HÄLLT UPP FLASLAN I ETT GLAS. ÖLET ÄR LIKA BLANKT SOM OM DET VORE FILTRERAT.
Alltså: Ölet som var ordentligt köldgrumlat har efter 36 timmar i en frys blivit lika klart som ett filtrerart öl.
Jag dricker det frysta ölet just nu, ingen skillnad mellan en Falcon och min i blankhet.
Mitt öl har oxså kvar kolsyran, ok lite mindre men ändock helt ok. Ölet har oxså blivit lite mer milt.
Resultat: Ölet var i rumstemp helt blankt (som oftast)
Ölet i kylskåp efter 12 timmar = ordentligt köldgrumligt
Ölet i kylskåp efter 1 månad fortfarande ordentligt köldgrumligt
Ölet efter 36 timmar i frysen= helt blankt= totalt genomskinligt= kolsyra.
Jag dricker den just nu alltså den blanka. Det stämmer, ölen ser mer än filtrerad ut,
Kan jag va något på g? Ställa in 24 st 50 cl i 3 dygn i en frys och sen få en helt klar öl?
Den ölen som var i frysen dricker jag just nu,, samt den är mer blank än en filtrerad sak, och den smakar helt ok
P.S. Kanske är något på G
Bo