1 Senast ändrad av Svante (2010-09-04 09:11:36)

"crazy horse manor", lagerrecept

Ja, rätt och slätt vad tror ni om receptet utifrån rubriken på mitt inlägg?

Type: All Grain
Date: 2010-09-03
Batch Size: 10,00 L
Brewer:  Limpan
Boil Size: 11,45 L Asst Brewer: 

Ingredients
Amount Item Type % or IBU
1,50 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 76,92 %
0,45 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 23,08 %
7,00 gm Saaz [3,50 %] (60 min) Hops 6,2 IBU
5,00 gm Saaz [3,50 %] (20 min) Hops 2,7 IBU
5,00 gm Saaz [3,50 %] (10 min) Hops 1,6 IBU
1 Pkgs Rasenmäher (Wyeast labs #2253-pc) [Starter 50 ml] Yeast-Lager 

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,044 SG
Measured Original Gravity: 1,010 SG
Est Final Gravity: 1,012 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,27 %  Actual Alcohol by Vol: 0,65 %
Bitterness: 10,5 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 6,0 EBC Color: Color 

Mash Profile
Mash Name: Single Infusion, Light Body Total Grain Weight: 1,95 kg
Sparge Water: 5,06 L Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C TunTemperature: 22,2 C
Mash PH: 5,4 PH

Single Infusion, Light Body Step Time Name Description Step Temp
75 min Mash In Add 5,09 L of water at 71,9 C 65,6 C
10 min Mash Out Add 3,25 L of water at 93,5 C 75,6 C

<Ämnesraden ändrad på trådskaparens begäran / Svante>

Sv: "crazy horse manor", lagerrecept

Well, går du in med inställningen att brygga hästpiss är det lika bra att skita i att brygga.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av limpan76 (2010-09-03 19:40:18)

Frågan är ju då om man (eller kvinna) tycker att hästpiss smakar gott eller icke...nä rubriken syftar mer till färgvärdet....ljus pilsner.
Då jag i min yrkesutövning emellanåt tar urinprov så krävs att det  sk. kreatininvärdet, ligger över ett visst värde för att vara godkänt. Är detta värde för lågt är urinets färg mer åt "vatten" än gult (godkänt=hästpiss :-)).
Jag får be om ursäkt om jag trampat på några ömma tår......

I övrigt har jag haft svårt att lyckas brygga god lageröl både när IBU och alkoholhalten hålls låg, har iofs inte bryggt så mycket lager. Detta kanske är största anledningen till att jag önskar respons på receptet.

Har också haft svårt att lyckas med god lageröl med låg OG, därför har jag bytt strategi: när jag brygger lageröl försöker jag hålla maltigheten långt uppe, och gärna ligga i de övre regionerna för öltypen vad gäller OG.

Å andra sidan är det ju en smaksak, du kanske siktar på att brygga en öl som helt enkelt inte är i min smak. Och det är ju helt okej, naturligtvis.

Så responsen blir: skit i majsen, byt den mot cara-münch och uppa OG till 1.055.

Think globally. Drink locally.

limpan76 skrev:

Frågan är ju då om man (eller kvinna) tycker att hästpiss smakar gott eller icke...nä rubriken syftar mer till färgvärdet....ljus pilsner.
Då jag i min yrkesutövning emellanåt tar urinprov så krävs att det  sk. kreatininvärdet, ligger över ett visst värde för att vara godkänt. Är detta värde för lågt är urinets färg mer åt "vatten" än gult (godkänt=hästpiss :-)).
Jag får be om ursäkt om jag trampat på några ömma tår......

I övrigt har jag haft svårt att lyckas brygga god lageröl både när IBU och alkoholhalten hålls låg, har iofs inte bryggt så mycket lager. Detta kanske är största anledningen till att jag önskar respons på receptet.

Hej limpan

Vi är väl åtminstånne några hundra tal bryggare samt ett antal som inte brygger men är intresserad av dom olika inläggen bara för att dom tycker om öl.

Det kan ju va lite svårt att ta din rubrik på allvar, är han seriös med sin bryggning, ja det verkar ju så enligt inlägget, han vet ju enligt inlägget oxså vad han talar om.

Varför en sådan dum Rubrik? Nu är vi spammade med en massa dumma inlägg som absolut inte har något med bryggning att göra, tänkte jag.

Nu var det ju inte någon attack heller.

Å andra sidan det är inte många av oss därute som tar urinprov dagligen och jämför färgen på det med ett öl.

Hästpiss= dum rubrik= kan bli helt fel i forumet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Jag har i ett tidigare inlägg svarat på inlägget "Hästpiss till frugan".

Har en sak till att inlägga. Jag tycker att inlägget är väldigt kvinno förnedrande. Rubriken säjer allt,

Svar till din fråga: Gör som Budweisser, Miller samt resten av dom amerikanska pilsnerna. Brygg HG samt späd ut till din önskade OG.

Bo

Tror jag testar ditt förslag Peps. Kanske kör en batch med majs och en med cara, så får vi se vad min kära fru tycker bäst om.....

Techno skrev:

Hej

Har en sak till att inlägga. Jag tycker att inlägget är väldigt kvinno förnedrande. Rubriken säjer allt,

Svar till din fråga: Gör som Budweisser, Miller samt resten av dom amerikanska pilsnerna. Brygg HG samt späd ut till din önskade OG.

Bo

Gör du inte en höna av en fjäder nu?

Den dan man inte vågar skämta längre den dagen kastar jag in handduken.

Det bästa kanske är om moderatorn ändrade rubriken till: "crazy horse manor", lagerrecept istället. Så slipper vi ägna oss åt polemik och hinner brygga mer öl.

limpan76 skrev:

Tror jag testar ditt förslag Peps. Kanske kör en batch med majs och en med cara, så får vi se vad min kära fru tycker bäst om.....

Gott. Har aldrig provat majs, men jag har faktiskt bryggt en lager med ris (Randy Moshers rosa pilsner), och den blev faktiskt inte så pjåkig. Men den hade solklart varit godare med bara malt.

berglund skrev:
Techno skrev:

Hej

Bo

Gör du inte en höna av en fjäder nu?

Den dan man inte vågar skämta längre den dagen kastar jag in handduken.

Hej

ok så här efter kanske det, men jag tyckte samt tycker fortfarande att rubriken var både dum samt förlegad. Den hade inte ens funkat i början av 50-talet.

Det är ju oftast rubriken som gör att man kollar inlägget, om det var det som gällde så var det ju absolut en hit.

En helt rätt fråga, men en dum rubrik, jag är absolut inte ute för att cencurera någon rubrik eller så, alla får skriva precis vad dom gillar, det är ju det yttrandefriheten menar, sen så behöver ju inte jag tycka om eller gilla det, eller?

Voltaire: Jag hatar dina åsikter, men är bered att dö för din rätt att skriva dom.

Bo

Yttrandefrihet är fint det men det känns som att det här är lite offtopic nu.

Fast det var inte Voltaire som sa det där citatet.

/Hans

Skulle vilja tacka alla som responderat på mitt inlägg, även dig Bo, vilket har hjälp mig i receptutformningen och även i sökande efter vad jag ska ha för benämning på mitt mikrobryggeri som hädanefter heter "crazy horse manor" (galna hästens gods).
Även tack till moderator i hjälpen att justera rubkriken.

Tssss bisarr tråd.

Visst kan man använda majs.
Jag bryggde en lager för ett antal år sedan med 20% majs (i form av polenta).
Den blev väldigt mycket uppskattad på Folkets Val.
Fast det är klart att det är inte "reinheitsgebot" men det ser jag inte som ett självändamål i sig.

16 Senast ändrad av scaryeyes (2010-09-06 22:24:38)

Ursäkta att jag kapar tråden igen limpan....

Men Kenneth, jag är väldigt intresserad av hur du bryggde den Lagern. Hur behandlade du polentan?
Mäskar man den som vanligt, eller måste den behandlas och sedan stegmäskas på nåt sätt?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Absolut, givetvis kan man använda majs, och det kan bli ett utmärkt öl av det också. Det var mer att... äsch, den här tråden är lite uppknasad. Man brygger öl som man själv tycker är god, och om några av ölen man brygger faller hustrun på läppen desto bättre. Min fru gillade wienerölen (100% malt) bättre än den rosa pilsnern (80% malt, 20% ris).

Eftersom jag alltid är frikostig med mina recept så bjuder jag på det.

27,5 liter. OG 1048, FG 1012, IBU 25
Malt
4,0 kg Pilsner malt, Lahden Polttimo   
1,0 kg polenta majsgryn, förkokta (köpta på Willys)

Humle
30 g Perle 6,8% pellets i 60 minuter   
10 g Kent Golding pellets 5,5 % 10 minuter
10 g Kent Golding pellets 5,5% 0 minuter    

Salter
½ tsk CaCl i mäskvattnet       
½ tsk CaCl i lakvattnet
2 ml mjölksyra /10 liter lakvatten

Jäst
WYEAST Bavarian 2206, 0,5 liter förkultur, allt tillsattes

Instruktioner
Majsen kokades i 4 liter vatten i 10 minuter.
Jag tillsatte den kokta majsgröten vid proteinrasten.
50 ºC i 30 minuter
61°C i  15 minuter
70°C i  40 minuter
76°C i  10 minuter
Lakade ur 26 liter.
Reducerad till 24 liter OG 1055.
Tillsatte 3 liter under kokningen.  88% utbyte.
Justerade OG till 1048, 27,5 liter.
Lakningen satte igen lite men inte värre än det brukar vara med pilsnermalt.
Majsen var väldigt grötig innan iblandningen med maltet.
Då bröts stärkelsen ner av enzymerna.

Detta för att bryta ner proteinerna från majsen. (Majs innehåller ganska mycket protein)

Jäsning vid 8-10 grader i nästan tre veckor
Kalllagring 0-2 grader i 6-8 veckor.
/K

Tack så mycket Kenneth. Ursäkta Limpan för att diskutera annat i din tråd. men det har vatt annat än öl här innan åxå.... smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

20 Senast ändrad av limpan76 (2010-09-08 18:08:44)

Jaha, imorgon är det planerat att brygga och jag kör grundreceptet så får jag återkomma med rapporter. Ska bli intressant att pröva säsongsjästen Rasenmäher och se hur den gör sig.

21 Senast ändrad av limpan76 (2010-10-17 12:29:40)

Har provsmakat nu efter 3 veckor på flaska och min fru kemisten känner en tydlig doft av svavel, dock tycker hon smaken är angenäm (själv tycker jag det smakar alkoholig majskolv :-)) Minskar nog ned andelen majs nästa gång.....

Min fundering är hur det är med svavlet nu igen? Kommer doften avta med tiden, frugan säger att det luktar som Island?