Problemet är att du utgår från 100C dvs. 100 grader Celsius.
Eftersom det är din första helmäskning så skulle jag gjort såhär.
(Det är faktiskt såhär jag själv gör mer eller mindre)
1. Värm upp 20 liter vatten till ca 72-73 grader C.
2. Häll ner ett par liter av dessa i kylväskan.
3. Dumpa i malten och resten av vattnet under omrörning och se till att alla klumpar löses upp.
Till denna uppgift är en ballongvisp ett ypperligt redskap.
4. Stick ner din termometer i mäsken, den bör visa 67C
(såvida du inte lagt 20-30 min på att röra ut klumpar)
Om temperaturen skulle vara lägre kan du tappa ut 3 liter vört direkt och koka upp o tillsätta igen sakta.
5. Landade du på 67 grader C med omnejd dvs. 66-68 grader är det bara att trycka på locket och vänta 50-60 minuter.
6. Vörten bör nu se "blank" ut, det innebär att störe delen av stärkelsen konverterats till socker.
Recirkulera vörten för att sätta maltbädden. När inga små maltrester kommer ut ur kranen kan du börja laka ur.
Öppna kranen, kör inte på max, lite över halvfart är lagom innan man känner sin utrustning.
7. Mät vörtvolymen och värm sedan upp tillräckligt vatten för att komma upp i din kokvolym.
Är din kokvolym 25 liter och du lakat ut 14 liter ska du alltså värma upp 11-12 liter vatten.
Värm till ca 77-80 grader C. Dumpa i och vänta ett par minuter innan du lakar ur sista batchen.
8. Under tiden har du satt första batchen vört på spisen och börjat koka denna.
När batch nr 2 är klar är det bara att toppa upp grytan med denna och voilá! 25 liter vört.
Gör det enkelt för dig. Bättre att göra det enkelt och bra än till ett eventuellt helvete.
Efter ett bar bryggningar kan du om du vill experimentera lite med temperaturer, men få kläm på detta först.
Sedan blir resten en barnlek, kanske kurragömma?
Syraraster behöver du bara göra om din alkalinitet är åt helvete, proteinrast behöver man inte göra sedan någon gågn på 80talet 
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio