stegmäskning temeraturer mm

Hade tänkt köra min första helmäskning när jag fixat all utrustning och tänkte även stegmäska med infusion.

Har en 25l kylväska och hade tänkt mäska ca 6kg malt.

Vet inte riktigt hur många liter den klarar av (malt + vatten).

Detta har jag räknat ut i Beersmith med ca 100 C vatten.

30 min Syrarast Add 0,70 L of water at 98,9 C 40,0 C
30 min Proteinrast Add 0,78 L of water at 98,4 C 52,0 C
30 min Försockringsrast Add 1,00 L of water at 100,0 C 62,0 C
20 min Försockringsrast Add 1,80 L of water at 98,7 C 72,0 C
5 min Utmäskning Add 0,80 L of water at 99,7 C 75,0 C

1. Ska jag ha en lägre infusionstemeratur på vattnet?
2. Vad är det bästa för resultatet och min utrustning?
3. Ska jag fukta upp malten innan mäskningen?

Sv: stegmäskning temeraturer mm

Det ser ut att vara en ganska komplicerat mäskprofil för infusion, 5 steg. Syrarast med 6kg malt och 7dl vatten... blir malten överhuvudtagit fuktigt?

När jag mäskade i kylväska räknade jag med 2,5L vatten per kg malt. Då var det ibland svårt att få plats med vatten för utmäskning... Även om du börjar med 1,5 - 2L vatten per kg malt tror jag det kommer att bli fullt i din kylväska...

megen skrev:

Hade tänkt köra min första helmäskning när jag fixat all utrustning och tänkte även stegmäska med infusion.

Har en 25l kylväska och hade tänkt mäska ca 6kg malt.

Vet inte riktigt hur många liter den klarar av (malt + vatten).

Detta har jag räknat ut i Beersmith med ca 100 C vatten.

30 min Syrarast Add 0,70 L of water at 98,9 C 40,0 C
30 min Proteinrast Add 0,78 L of water at 98,4 C 52,0 C
30 min Försockringsrast Add 1,00 L of water at 100,0 C 62,0 C
20 min Försockringsrast Add 1,80 L of water at 98,7 C 72,0 C
5 min Utmäskning Add 0,80 L of water at 99,7 C 75,0 C

1. Ska jag ha en lägre infusionstemeratur på vattnet?
2. Vad är det bästa för resultatet och min utrustning?
3. Ska jag fukta upp malten innan mäskningen?

Hej

Vad menar du med 100 c vatten? Jag får med din beräkning ett förhållande vatten/malt till 0,85.

Jag gillar att börja min mäskning med ett lågt vatten/malt. Antagligen så har du fått tag i en "fake Beersmith" eller så har du skrivit in fel siffror, eller så förstår du inte basic än.

Att jag nämner det sista med basic det är inte för att vara elak eller märkvärdig.

En tjock mäsk som jag själv oftast vill ha som start för att ev kunna hälla på kok vatten för att nå ev missad mäsk temp i något steg utan att få för lös mäsk.

Jag startar med ca 2,2-2,4 l/kg malt. Du hade 6 kg malt samt 5,08 liter vatten.

Min "tjocka mäsk" 2,3 liter vatten*6 kg mäsk = 13,8 liter vatten. Det blir en skillnad på 8,7 liter vatten. Med din vattenmängd så går det inte att göra öl.

Bo

P.S. Jag tycker att jag sett din sign megan tidigare här på forumet, du borde väl veta att med den låga mängden vatten så går det inte att göra öl.

Hoppas du inte inte tar illa upp det är inte meningen att verka von oben.

D.S

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Min enda kommentar baserad på mina erfarenheter som "stegmäskare" är att du skippar proteinrasten hellt och hållet och ökar tiden för den första försockringsrasten till 45-50 minuter. 

Jag slutade med proteinrast i slutet av förra året och även om det är lite tidigt att komma med ett klart och tydligt resultat så är mitt utlåtande efter 5-6 brygder att mina öl blir klarare, fylligare och får bättre skum utan proteinrast.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av megen (2010-03-24 08:49:57)

Jag tycker också att siffrorna ser konstiga ut i beersmith Och  att vattenmängden verkade oerhört låg. Därför jag lade upp det här för att bringa klarhet till det hela.  Det är säkert endel basic som jag ännu inte fårstår. Men men

Mäskningsshemat har jag tagit från: http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm … mp;hits_n=

Men skall räkna om med något enklare shema.
Eller skjuta upp stegmäskningen och läsa på lite mer först. Kankse köpa nån bok? Så slipper man gissa sig runt på internet. smile
Tack för alla svar.

Mitt råd är att bara köra en mäskning i ett steg plus utmäskning, dvs. ett steg på 63-69 grader i en timme och ett till på ca 78 grader i tio minuter. Första helmaltsbryggningen kommer bli rörig nog som det är, ingen ide att göra det ännu mer komplicerat

7 Senast ändrad av megen (2010-03-24 09:04:53)

mangster skrev:

Mitt råd är att bara köra en mäskning i ett steg plus utmäskning, dvs. ett steg på 63-69 grader i en timme och ett till på ca 78 grader i tio minuter. Första helmaltsbryggningen kommer bli rörig nog som det är, ingen ide att göra det ännu mer komplicerat

Ja det låter klokt. Man man är ju som man är. Ska kasta sig ut för stup utan säkerhetslina. haha. Men det får nog bli som du skriver.

Utmäskningen är väl till för att få upp malttempen till samma nivå som lakningsvattnet för ett bättre utbyte?

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-24 09:13:45)

Problemet är att du utgår från 100C dvs. 100 grader Celsius.

Eftersom det är din första helmäskning så skulle jag gjort såhär.
(Det är faktiskt såhär jag själv gör mer eller mindre)

1. Värm upp 20 liter vatten till ca 72-73 grader C.

2. Häll ner ett par liter av dessa i kylväskan.

3. Dumpa i malten och resten av vattnet under omrörning och se till att alla klumpar löses upp.
    Till denna uppgift är en ballongvisp ett ypperligt redskap.

4. Stick ner din termometer i mäsken, den bör visa 67C
    (såvida du inte lagt 20-30 min på att röra ut klumpar)
    Om temperaturen skulle vara lägre kan du tappa ut 3 liter vört direkt och koka upp o tillsätta igen sakta.

5. Landade du på 67 grader C med omnejd dvs. 66-68 grader är det bara att trycka på locket och vänta 50-60 minuter.

6. Vörten bör nu se "blank" ut, det innebär att störe delen av stärkelsen konverterats till socker.
    Recirkulera vörten för att sätta maltbädden. När inga små maltrester kommer ut ur kranen kan du börja laka ur.
    Öppna kranen, kör inte på max, lite över halvfart är lagom innan man känner sin utrustning.

7. Mät vörtvolymen och värm sedan upp tillräckligt vatten för att komma upp i din kokvolym.
    Är din kokvolym 25 liter och du lakat ut 14 liter ska du alltså värma upp 11-12 liter vatten.
    Värm till ca 77-80 grader C. Dumpa i och vänta ett par minuter innan du lakar ur sista batchen.

8. Under tiden har du satt första batchen vört på spisen och börjat koka denna.
    När batch nr 2 är klar är det bara att toppa upp grytan med denna och voilá! 25 liter vört.

Gör det enkelt för dig. Bättre att göra det enkelt och bra än till ett eventuellt helvete.
Efter ett bar bryggningar kan du om du vill experimentera lite med temperaturer, men få kläm på detta först.
Sedan blir resten en barnlek, kanske kurragömma?

Syraraster behöver du bara göra om din alkalinitet är åt helvete, proteinrast behöver man inte göra sedan någon gågn på 80talet wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

tack tack. det låter bra.

Tacka dig själv wink

Lycka till med första allgrainbryggningen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

megen skrev:

Jag tycker också att siffrorna ser konstiga ut i beersmith Och  att vattenmängden verkade oerhört låg. ...

Det är bra att du inte bara tar maskinens utsagor som sanning.

Vad datorn har gjort är att räkna med värmemängderna i malt och vatten, men utan att göra några som helst rimlighetskontroller. Principen är god men tillämpningen är usel. Som sagt ovan går det inte att mäska in 6 kg malt med 7 dl vatten. Vidare att programmet anger temperaturer som "98,9", "98,7" och så vidare är ju rena tramset. Ingen vettig människa håller ju på med sådan precision.

Se den här tråden http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2163 för ett par förslag hur du kan kalkylera själv med penna och papper.

Thomas Fransson skrev:

Problemet är att du utgår från 100C dvs. 100 grader Celsius.

Eftersom det är din första helmäskning så skulle jag gjort såhär.
(Det är faktiskt såhär jag själv gör mer eller mindre)

1. Värm upp 20 liter vatten till ca 72-73 grader C.

2. Häll ner ett par liter av dessa i kylväskan.

3. Dumpa i malten och resten av vattnet under omrörning och se till att alla klumpar löses upp.
    Till denna uppgift är en ballongvisp ett ypperligt redskap.

4. Stick ner din termometer i mäsken, den bör visa 67C
    (såvida du inte lagt 20-30 min på att röra ut klumpar)
    Om temperaturen skulle vara lägre kan du tappa ut 3 liter vört direkt och koka upp o tillsätta igen sakta.

5. Landade du på 67 grader C med omnejd dvs. 66-68 grader är det bara att trycka på locket och vänta 50-60 minuter.

6. Vörten bör nu se "blank" ut, det innebär att störe delen av stärkelsen konverterats till socker.
    Recirkulera vörten för att sätta maltbädden. När inga små maltrester kommer ut ur kranen kan du börja laka ur.
    Öppna kranen, kör inte på max, lite över halvfart är lagom innan man känner sin utrustning.

7. Mät vörtvolymen och värm sedan upp tillräckligt vatten för att komma upp i din kokvolym.
    Är din kokvolym 25 liter och du lakat ut 14 liter ska du alltså värma upp 11-12 liter vatten.
    Värm till ca 77-80 grader C. Dumpa i och vänta ett par minuter innan du lakar ur sista batchen.

8. Under tiden har du satt första batchen vört på spisen och börjat koka denna.
    När batch nr 2 är klar är det bara att toppa upp grytan med denna och voilá! 25 liter vört.

Gör det enkelt för dig. Bättre att göra det enkelt och bra än till ett eventuellt helvete.
Efter ett bar bryggningar kan du om du vill experimentera lite med temperaturer, men få kläm på detta först.
Sedan blir resten en barnlek, kanske kurragömma?

Syraraster behöver du bara göra om din alkalinitet är åt helvete, proteinrast behöver man inte göra sedan någon gågn på 80talet wink

Klok och förnuftig manual som t.o.m. jag nu äntligen har fattat!!!

Bygger mäskkärl (kylbag) i helgen, sen första helmalt bryggen nästa vecka!

Ja det funkade bra. Men se till att inte låta lakvattnet rinna genom för fort. Gjorde det första ggn och utbytet blev åt helvete för lågt.

Hej

Det är så en manual skall se ut. Kunde inte skriva det bättre själv (men finare) Lyssna alla nybryggare er nya homebrew bible has come.

Nu är det upp till er att brygga.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20