Episod nummer 3

Eller avsnitt wink

Episod nummer 3 kommer att handla om hygien och rengörning. Olika metoder samt olika kemiska alternativ.
Klorin vs. jodofor vs. starsan osv.

Posta gärna direkta frågor här i tråden till oss så ska vi försöka ge svar på sådant ni undrar över.
Eller maila era frågor till kontakt@domänen.osv

Vi hörs!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av megen (2010-08-10 23:50:38)

Sv: Episod nummer 3

Jag undrar om desinfektionsprodukter man köper på butiker som säljer enkel bryggutrustning är skit? Jag har testat två hittils, en som stinker klorin och en annan som inte luktar något speciellt. Kommer fan inte ihåg vad den heter eller vad den inehåller. Men det skulle iaf vara kul att få veta lite mer om olika produkter även de som säljs på sådana ställen typ ÖoB.

En sak jag alltid har problem med är att desinfektera min hävert, vore kul att veta hur andra löser detta problemet.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Skulle vara kul om ni kunde få tag i någon auktoritet på området, t.ex. någon oberoende forskare från univeritetet, som kunde reda i begreppen lite. Vad är det som är viktigt vid rengöring/desinficering och vad är det som inte är det?

De två programmen från Brew Strong som behandlar ämnet (Cleaning och Sanitation) gav mig absolut ingenting, de bara återrapade internetmyten om att så länge man använder produkter från Five Star så är allting lugnt. Och för att riktigt försäkra sig om saken intervjuar de en expert: VD:n för Five Star!

Jag har själv aldrig rengjort flaskor på något annat sätt än att blötlägga dem i diskmedel, diska dem och sedan skölja ur dem med kallvatten. Måste ha buteljerat tusentals flaskor vid det här laget. Har aldrig haft en infektion i någon enda av dem. Och det är också precis vad jag förväntar mig av en ordentlig diskning: diskmedlet tränger in i bakteriernas cellmembran och spränger dem. Osmotisk chock. Rätt eller fel? Hur är det med mögelsporer? Har aldrig haft mögel i öl heller...

Rengöring och sterilisering görs ju rutinmässigt inte bara inom forskning, utan inom sjukvården, livsmedelsindustrin etc. Skulle vara intressant att höra hur de ser på saken. Söker man på ämnen "livsmedel" och "hygien" får man ruskigt många träffar.

Att intervjua någon som redan har koll på landskapet skulle nog vara det snabbaste och enklaste sättet. Jag känner en kille som tidigare forskade inom molekylärbiologi, om ni vill kan jag fråga honom om han känner någon som är auktoritet på området och som skulle kunna tänka sig att ställa upp.

/Per

Think globally. Drink locally.

Eller en professionell bryggare. De kan rengöring och hygien, för om de får en infektion har det mycket mer allvarliga konsekvenser... Fast de använder ofta produkter som inte är tillgängliga för privatpersoner.

http://saccharolicious.blogspot.com

Plus för frågan om hur man rengör en hävert. Jag har min blötlagd i starsan sedan ett par veckor pga att jag har något i flasktappardelen som inte vill försvinna.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Här är en annan grej att ta upp i programmet:

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ … 021306.php

Här är originalinlägget från Nisse på SHBF's forum:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … 486#p21486

/Per

Jag skulle gärna vilja veta mer om infektioner. Vad kan de göra med ölet? Hur märker man dem? Vilka bakterier/mikroorganismer kan leva i öl? Är somliga farliga? Lämnar alla tydliga tecken på sin närvaro? Är det verkligen smart att "dricka upp ölen snabbt innan den blir för sur", som många texter på nätet föreslår?

Jäser: julöl

mans skrev:

Jag skulle gärna vilja veta mer om infektioner.

Det skulle jag också. Kanske en idé för ett framtida programtema: Busar. "De onda, de goda och de fula"...

Har sett ofta på youtube att jänkarna har ett desinfektionsmedel som allting ligger i. Sen tar dom bara upp sakerna och skakar av det västa å sen använder det direkt i ölen. Vad för medel är det? Eller är det så att dom hoppar ett steg i videon och bara har allt liggande i vatten? Vilket jag tycker vore vettigast. Anledningen att jag undrar är att jag har sett flera som har sagt att det faktiskt ÄR des medel dom har i baljan. och alla tillbegör som hävert odyl lifgger där i, och sen bara används rakt av

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

det är nog star san. Fast med jodofor går det också om man använder rätt koncentration

http://saccharolicious.blogspot.com

Har kapat tjejens iphone så det blir inget långt svar pga. Dålig fingerfärdighet;)

Min tanke är att arkivet ska fungera som enslaga Faq, därför blir det enklare att hålla i sär ex. Infektioner och rengöring/desinf. Vi vill se till att det ska kännas matnyttigt o enkelt för nybörjare. Samtidigt som vi kommer snöa in på joner och metabolismen och hur man arbetar sterilt med ex agarplattor. Givetvis finns det ämnen som kan och kommer att angripas från både nybörjarhåll och från ett gammal i gemet perspektiv. Men man måste börja någonstans, så varför inte från början .

www.bryggradio.com

Jag tycker en viktig aspekt som sällan nämns är hållbarheten hos desinfektionslösningen. Hur länge / många gånger kan man återanvända den? Många fabrikat förutsätter att man använder lösningen under bryggdagen och sedan häller ut den. Slöseri och inte särskilt miljövänligt. Med jodofor verkar det vara lite rörigt, något tidigare fabrikat jag använt angav att lösningen var effektiv så länge färgen var kvar, men på flaskan jag har nu står det att den bara håller ett par dar.

Det verkar också finnas olika sorters jodofor som skummar olika mycket. En del har tillsatser som ska öka effektiviteten, s.k. "wetting agent" - jag vet inte vad det kan heta på svenska. Då skummar det så mycket att man måste efterskölja med vatten, det går inte att bara låta det rinna av och lufttorka. Skulle vara bra om någon kunde reda ut begreppen.

Jag har just köpt Star San, jag gillar att det bryts ner i ölet utan att lämna otäcka rester. Jag kommer att prova det i morgon för första gången.

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-08-16 17:49:51)

Hallå igen!
På torsdag spelar vi in episod tre "hygien"
Passa på att ställa frågor om olika produkter och metoder.
Eller dela med er av era tips och egna knep.

Maila eller posta dem här i tråden.

1000 hjärnor tänker mer än två.

www.bryggradio.com

Episod 3 uppe nu

www.bryggradio.com

Hej

En liten fundering, kan ni inte lägga in länken till bryggradion i forumdelen som en sticky så kan man gå direkt till programmet när Thomas meddelar att det finns nya avsnitt.

Salle

Är det inte trevligt så säg att besöka vår hemsida?

www.bryggradio.com

Jo, det är trevligt.

Salle

Klart vi vill gå till hemsidan, det är ju ni som är källan. Men få igång det där RSS-flödet för sjutton.

Jag kan inte fixa det, men kanske ngn annan kan?

Har precis lagt 7 timmar på att starta en facebook-sida, så teknisk är jag wink

www.bryggradio.com

Vad jag egentligen menade var ju att det skulle vara en länk till sidan där bryggradion finns, pådet viset slipper man ju gå in bland sina favoriter och leta.

Salle

Salle skrev:

Vad jag egentligen menade var ju att det skulle vara en länk till sidan där bryggradion finns, pådet viset slipper man ju gå in bland sina favoriter och leta.

Salle

Fixat.

-- Svante