Skulle vara kul om ni kunde få tag i någon auktoritet på området, t.ex. någon oberoende forskare från univeritetet, som kunde reda i begreppen lite. Vad är det som är viktigt vid rengöring/desinficering och vad är det som inte är det?
De två programmen från Brew Strong som behandlar ämnet (Cleaning och Sanitation) gav mig absolut ingenting, de bara återrapade internetmyten om att så länge man använder produkter från Five Star så är allting lugnt. Och för att riktigt försäkra sig om saken intervjuar de en expert: VD:n för Five Star!
Jag har själv aldrig rengjort flaskor på något annat sätt än att blötlägga dem i diskmedel, diska dem och sedan skölja ur dem med kallvatten. Måste ha buteljerat tusentals flaskor vid det här laget. Har aldrig haft en infektion i någon enda av dem. Och det är också precis vad jag förväntar mig av en ordentlig diskning: diskmedlet tränger in i bakteriernas cellmembran och spränger dem. Osmotisk chock. Rätt eller fel? Hur är det med mögelsporer? Har aldrig haft mögel i öl heller...
Rengöring och sterilisering görs ju rutinmässigt inte bara inom forskning, utan inom sjukvården, livsmedelsindustrin etc. Skulle vara intressant att höra hur de ser på saken. Söker man på ämnen "livsmedel" och "hygien" får man ruskigt många träffar.
Att intervjua någon som redan har koll på landskapet skulle nog vara det snabbaste och enklaste sättet. Jag känner en kille som tidigare forskade inom molekylärbiologi, om ni vill kan jag fråga honom om han känner någon som är auktoritet på området och som skulle kunna tänka sig att ställa upp.
/Per
Think globally. Drink locally.