Min första IPA

Nu är det äntligen dags för mig att slänga ihop en IPA, som min 25:e all-grain sats! Har inte varit så förtjust i överdrived beska öl tidigare men dessa läppkrullande rackare har börjat falla mig mer och mer i smaken. Tänkte posta receptet och höra ifall någon har några synpunkter:

Beska: 66,3 IBU
OG: 1.064
Est FG: 1.010

5,3kg Pale Ale Malt (86,9%)
0,4kg Cara-pils (6,6%)
0,3kg Munich (4,9%)
0,1kg Caramunich (1,6%)

50g Target 60min (52,9IBU)
50g First Gold 10min (13,5IBU)
40g EKG 0min

SafAle English Ale S-04

Tänkte mäska i 65 grader i 90min och mäska ut i 75 grader. Jäsning sker i rumstemperatur, ca 22 grader

Sv: Min första IPA

Rätt tänkt förläng mäskningen och ner med tempen för ökad förjäsbarhet, det behöver den jästen.

Jag skulle öka på sista humlegivan till det dubbla - dvs. ca 80g
Torrhumla med 50-60g 4-6 dagar. Antingen med bara EKG eller med en blandning av ex. EKG och Cascade för att lätta upp det hela lite.

Har du styr på ditt vatten så du slipper humle-astrigens?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Torrhumling var en bra ide. Har nog inget mer EKG, men lite cascade skulle nog gå att gräva upp

Jo vattnet har jag hyfsat koll på. Är mjukt vatten här uppe så det blir lite vattenjustering

Då kommer du få ett gott öl

www.bryggradio.com

Så här blev det efter justering (siffror i ppm):
Calcium: 67
Magnesium: 4
Alkalinity as CaCO3: 58
Sodium: 25
Chloride: 51
Sulfate: 120

mangster skrev:

Nu är det äntligen dags för mig att slänga ihop en IPA, som min 25:e all-grain sats! Har inte varit så förtjust i överdrived beska öl tidigare men dessa läppkrullande rackare har börjat falla mig mer och mer i smaken. Tänkte posta receptet och höra ifall någon har några synpunkter:

Beska: 66,3 IBU
OG: 1.064
Est FG: 1.010

5,3kg Pale Ale Malt (86,9%)
0,4kg Cara-pils (6,6%)
0,3kg Munich (4,9%)
0,1kg Caramunich (1,6%)

50g Target 60min (52,9IBU)
50g First Gold 10min (13,5IBU)
40g EKG 0min

SafAle English Ale S-04

Tänkte mäska i 65 grader i 90min och mäska ut i 75 grader. Jäsning sker i rumstemperatur, ca 22 grader

Hej

Tänk om beskan blir 66.1

Beersmith igen väl?

Det finns ingen chansch (svårstavat ord) att ett bryggprogram kan ge dej en beska på 66,3 %.

Än en gång, jag anser att bryggprogram är bra samt "antagligen" hjälper

Det jag anser samt menar det är att jag tycker att "nybörjare" skall lära sig, antagligen med att gå en kurs som SHBF då och då håller för att rent praktiskt/teoretiskt lära sig bryggning samt hur bryggningen fungerade innan beersmith fanns.

Jag, samt många andra, som började brygga hel malt i mitten av 90-talet, bryggde en hel del goda öl på den tiden, innan bryggprogram fanns.

Det är som att ta körkort, hur tråkig teorin än är så måste den finnas, vet du inte hur den och den skylten menar, så kan du blir du lifsfarlig i trafiken om all din lärning om trafik bara har lite teori som skulle vara intergerad i körningen, det tar traffick smith hand om.

Det jag menar samt tror det är att bryggprogram är mest till för dom som redan har den rent basala teoretiska delen hur bryggning funkar.

Tänk om du skall brygga en öl. Du matar in dina parametrar samt programmet talar om för dig si och så mycket malt samt humle i den och den tiden.

Tänk om programmet har en bug eller det är någon parameter som är totalt helt fel?

Har du en rent basal "gammal" teoretisk" utbildning, si och så gör jag för att få en sydtysk vete eller en DIPA då vet DU.

Har man en hyfsad teoretisk "utbildning" då tror jag att bryggprogrammen är till en mycket stor hjälp.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja visst, det är väl onödigt att skriva med decimaler. Självklart förstår jag att det inte blir så exakt. Alfasyrorna sinar, man väger inte exakt, koktiden blir inte exakt etc. Jag gillar dock Beersmith stenhård, tycker det är ett väldigt bra hjälpmedel. Känner väl personligen att det inte hämmat min utveckling som bryggare att ha bryggprogram från början. Vem vet, man kanske inte ens hade orkat sätta sig in i all kunskap som krävts innan första batchen om man inte hade lite hjälp på vägen? Det är ju ändå lite skillnad på en dålig öl och en trafikolycka smile

Hursom, On Topic: till helgen är det dags att ställa på sekundär. Hade tänkt dunka in den i kylskåpet för att verkligen få livet av all eventuell jästsmak/arom. Bör jag göra detta efter torrhumlingen, före, eller spelar det helt enkelt ingen roll (och jag kan därmed köra kall-lagring och torrhumling samtidigt)?

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-07 13:37:56)

Gör det efter torrhumlingen. För bättre arom från torrhumlen.

När du sedan sätter in ölet i kylen så sjunker kottarna till botten av kärlet ihop med jäst och annat som hänger kvar i rumstemp.
(Har alltid torrhumlat med lösa pellets och kottar, så jag vet inte hur det funkar med påsar..)

Eg borde man kanske rent teoretiskt kallkrasha den och sedan höja upp den i temp igen och tillsätta torrhumlen.
På så vis så tar inte jästen med sig en massa av humlens goda när den faller ur ölet...

Har hört att en del microbryggare gör på detta viset.
Personligen vet jag inte om jag hade orkat pilla med det wink

www.bryggradio.com

Check, tackar

När jag gjorde min lager körde jag två veckors sekundär runt 0-1 grader i temp. Sen slog jag av kylskåpet och torrhumlade fem dagar. efter torrhumlingen kylde jag ner igen och tillsatte gelatin, två dagar senare tappade jag upp på flaska.

Den blev väldigt lyckad så jag måste gjort rätt. Chansade på att torrhumling blev bättre i högre temp.

Kan man kolsyrejäsa på flaska efter att man använt gelatin?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Kan man kolsyrejäsa på flaska efter att man använt gelatin?

Funkade utmärkt. Tillsatte lite färsk jäst. men det ska nog gå ändå.

Jag använder alltid gelantin och kolsyrejäser sen på flaska utan extra tillsättning av jäst. Har hittills funkat perfekt varje gång. Har använt American 1 och 2 samt Scottish-jästen. Möjligt att "tröttare" jäst skulle ha svårare.

Sådär, nu har denna rackare åkt på flaska. Luktar helt underbart humligt i köket nu. Smakar väldigt humligt och gott också. På två veckor får vi se hur slutresultatet blir. Normalt brukar jag tappa på fat, men imorgon ska jag på turne i södra/mellersta sverige så jag tänkte det vore trevligt att tappa upp på flaska och bjuda gamla vänner där nere i tropikerna.

En grej kände jag på smaken, som verkade lite off. Skulle beskriva det som en lite saltaktig stickande smak längst fram på tungan. Det var inte så framträdande men ändå inte helt önskvärt. Min spontana gissning är att det är en del av beskan, som bara inte smakar så bra nu när det är avslaget. Har någon några andra gissningar? Har jag kanske räknat fel i min vattenjustering och har för mycket av något?

15 Senast ändrad av brandemannen (2010-07-22 18:31:24)

Är det inte beskan som krullar sig där framme på tungspetsen? Tycket ofta jag får den känslan av öl med mycket humle, särskilt med mycket arom/smakhumle.
Dricker just nu en St Eriks Pilsner med den känslan, samma känsla med mikkeller IPA härom veckan. Funderar ibland på om det är ett sätt för min mun att säga att den inte tycker om balansen mellan maltighet och humle där den önskar lite mer sötma och kropp. Känner du igen dig?

Det är mycket möjligt. Vet inte riktigt om jag kan påminna mig om det, men det kan ju stämma för det. Kan vara att det "maskeras" bättre när ölen fått kolsyra också. Eftersom detta är, som titeln säger, min första IPA så har jag aldrig smakat en sån besk öl innan kolsyrning tidigare

mangster skrev:

Check, tackar

hur gjorde du då?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-23 01:05:56)

Saltig vet-i-katten, kanske för mycket NaCl wink

Har man fel vatten till en humlig öl så brukar beskan upplevas ganska tvär och obekväm.
Samtidigt som en välhumlad öl kan behöva ngn vecka på sig att ta sig samman...

För lång torrhumling kan också påverka smaken negativt. Min metod med torrhumling är större mängder kortare tider.
Vill man torrhumla som en gnu så kan man alltid tillsätta en omgång i slutet av primären, tappa om och tillsätta en laddning till i sekundären.

Ge ölet ngn vecka till och fundera om det inte är så att det är jästen som spökar med sk. "yeast bite" pga. flaskjäsning.
Ledsen kommer inte på ngn bra översättning. Det kan i vart fall ge lite sur/salt och grumlig smak.

Mitt vatten för IPA är baserat på Russian River's IPA vatten, Vinnie är dock lite mer tunghänt när det gäller Kalciumsulfat än vad jag är. Har aldig haft några problem att pressa upp IBU med min variant av det hela. Du hittar den här på forumet om du söker lite.

www.bryggradio.com

*uttalas med amerikansk brytning*
Snackade lite med Jamel igår och han sa så här.. -Du grabben,sa han ,ska man torrhumle som en gnu så är det Vinnie och Tompas vattenprofile som gäller, sanna mine words!! *armbågen i sidan* -Ja, jävlar sa jag, det har du banne mig rätt i!!
big_smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Coolt!
Vem är Jamel?

www.bryggradio.com