mangster skrev:Nu är det äntligen dags för mig att slänga ihop en IPA, som min 25:e all-grain sats! Har inte varit så förtjust i överdrived beska öl tidigare men dessa läppkrullande rackare har börjat falla mig mer och mer i smaken. Tänkte posta receptet och höra ifall någon har några synpunkter:
Beska: 66,3 IBU
OG: 1.064
Est FG: 1.010
5,3kg Pale Ale Malt (86,9%)
0,4kg Cara-pils (6,6%)
0,3kg Munich (4,9%)
0,1kg Caramunich (1,6%)
50g Target 60min (52,9IBU)
50g First Gold 10min (13,5IBU)
40g EKG 0min
SafAle English Ale S-04
Tänkte mäska i 65 grader i 90min och mäska ut i 75 grader. Jäsning sker i rumstemperatur, ca 22 grader
Hej
Tänk om beskan blir 66.1
Beersmith igen väl?
Det finns ingen chansch (svårstavat ord) att ett bryggprogram kan ge dej en beska på 66,3 %.
Än en gång, jag anser att bryggprogram är bra samt "antagligen" hjälper
Det jag anser samt menar det är att jag tycker att "nybörjare" skall lära sig, antagligen med att gå en kurs som SHBF då och då håller för att rent praktiskt/teoretiskt lära sig bryggning samt hur bryggningen fungerade innan beersmith fanns.
Jag, samt många andra, som började brygga hel malt i mitten av 90-talet, bryggde en hel del goda öl på den tiden, innan bryggprogram fanns.
Det är som att ta körkort, hur tråkig teorin än är så måste den finnas, vet du inte hur den och den skylten menar, så kan du blir du lifsfarlig i trafiken om all din lärning om trafik bara har lite teori som skulle vara intergerad i körningen, det tar traffick smith hand om.
Det jag menar samt tror det är att bryggprogram är mest till för dom som redan har den rent basala teoretiska delen hur bryggning funkar.
Tänk om du skall brygga en öl. Du matar in dina parametrar samt programmet talar om för dig si och så mycket malt samt humle i den och den tiden.
Tänk om programmet har en bug eller det är någon parameter som är totalt helt fel?
Har du en rent basal "gammal" teoretisk" utbildning, si och så gör jag för att få en sydtysk vete eller en DIPA då vet DU.
Har man en hyfsad teoretisk "utbildning" då tror jag att bryggprogrammen är till en mycket stor hjälp.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20