Primning med Dextropur

Hej på er! Jag är ny här på forumet och tillika nybliven ölbryggare!

Till saken: jag har precis ställt tre backar med amerikansk-aktig ale på efterjäsning och primade då med Dextropur. När jag läste på Dextropurpaketen upptäckte jag att det bara är 91g dextros per 100g Dextropur. Resten antar jag består av kristallvatten, som är den enda övriga ingrediens som anges på paketen. Det innebär ju att man får 9 gram dextros för lite per 100g vid primning.

Jag hade tänkt prima med 140g Dextropur, men räknade lite snabbt i huvudet (något som jag inte är särskilt bra på) och lade till 12-13g extra för att kompensera för de bortfallande gramen. Är det någon annan som har primat med Dextropur och gjort likadant? Eller riskerar jag att få flaskbomber nu? Efterjäsningen sker i mitt förråd där temp ligger på 24-25 grader, alltså ganska varmt. Har tyvärr inget svalare ställe att förvara ölen på.

Mvh,
Thomas

Sv: Primning med Dextropur

Jag har aldrig hört om nån som primmar med dextropur! Här är innehållsförteckningen:

Dextrose, maltodextrin, syra (citronsyra), klumpförebyggande medel (magnesium av fettsyrer, arom).

Så du har ju fått lite annat än bara dextros i din öl nu!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Märkligt, den där innehållsförteckningen står inte på förpackningen. Fick tips nån annanstans om Dextropur som skulle motsvara bryggsocker/dextros. Alltså nån annan som använt det till primning, minns dock inte vilket forum det var. Får väl hoppas att de flesta restämnen kokade bort då!

Chubb skrev:

Dextrose, maltodextrin, syra (citronsyra), klumpförebyggande medel (magnesium av fettsyrer, arom).

Det där låter mer som tabletterna.
Pulvret tror jag inte är annat än ren druvsocker.

De gånger jag primar så gör jag det alltid med druvsocker och gör CO2-beräkningarna i Beer smith.
Tyvärr har jag inte installerat det på min nya dator än, så jag kan inte hjälpa dig att avgöra om mängden är rimlig.
Du kan ju ladda ner det och testa gratis några veckor om du vill.

Svensson: Ja, jag håller med, det där låter som nån annan produkt. Hittade visserligen innehållsförteckningen här: http://www.natlivs.se/pages/artikel/Art … &id=ag men jag tror inte att den stämmer. Det är ett antal saker som inte stämmer överens med vad som står på min Dextropurförpackning här hemma.

Jag använde faktiskt beersmith till att göra beräkning, men den räknar ju på rent dextros. Mängden jag använde först ska stämma till en amerikansk pale ale, men sen tillsatte jag ju ytterligare 13 gram. Jag tror inte det är nån fara själv, blir väl 2.7 istället för 2.5, men jag ville mest kolla om någon annan uppmärksammat/diskuterat Dextropur's kvaliteer som primningssocker. 91g dextros på 100g total vikt är ju ändå viss skillnad.

Tack för svaret!

Hej

Jag undrar varför en del primar med "Cornsugar" samt även en hel del knepiga andra konstiga saker som Dextropur? Det låter som saker som är just på väg att förbjudas, "smart drugs".

Givetvis så är dom sakerna inte det jag bara "drar till."

Dom flesta amerikaner, säj 90 % primar med corn sugar, alltyså druvsocker.

Jag lyssnade på en sån där podcast eller liknande med Jamil samt Palmer, mycket trevligt bortsett från reklamen.

Det programmet jag lyssnade på var om kolsyrning på flaska.

Andemeningen var, sluta med cornsugar= druvsocker, samt börja prima med vanligt socker= cane sugar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jaha. Jo det är klart att prima med är lungt rörsockret kostar inte såå väldigt mycket. Men corn sugar? Vad är det egentligen? Hur får man ut det från majsen? Omvandlar dom stärkelsen typ som mäskning? Som ett steg längre än polenta? Men är det helt smakfritt?
Jag har själv funderat på dexropur pulver. Det står ju bara att det är druvsocker eller fruktsocker eller nåt. Vad är bryggsocker i sammanhanget? Rent rörsocker eller? Sen skulle man kunna använda vit baksirap. Man måste då räkna bort 20% vatten. Den innehåller rent druv och fruktsocker. Till skillnad från dom andra siraperna. Ju mörkare desto mer salt. Och rent strösocker så att säga

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nu får ngn förklara för mig vad dom tycker är så speciellt med att prima med glukos...

Bortsett eventuella tillsatser i sockret, tramsigt pris och upp mot 10-15% felmarginal i sina beräkningar beroende på förvaring och årstid...
Förmodligen högre felmarginal när man tänker efter...

Vad är det som gör det så bra tycker ni?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Det finns utmärkt förjäsningsbart Stösocker
samt en annan leveransform som heter Mockabitar ~2,1 gram.
Det är välfungerande, billigt , väldokumenterat, lätt att få tag i osv osv.

Personligen skulle jag hellre lägga tid och tanke på att lösa
problem av mera verklig art än att rodda omkring i tillvaron
för att söka lösningar på sådant som redan är klart och utrett.

Men var och en är salig på sin tro.....
så må var och en göra som den vill även i detta fallet!

Tycker Raasken den vrånge
som även tycker etikettlimning tar onödigt stor plats
i många bryggares frågelåda  wink

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Nu flaskjäser jag ytters sällan så jag har aldrig testat några skillnader men jag kom på två anledningar iaf smile

Precis som för människor är glukos lättare att använda som energikälla än andra sockerarter.
Normalt sett så spelar det absolut ingen roll, men vet man med sig att jästen är trött så kan det vara bra med glukos istället.
Sen så tror jag att du har samma felmarginaler på vanligt socker också, men jag tycker de är så små att man inte behöver korrigera för dem.

Sen så kan man vara som jag - lat... Hade Beer smith gett värden för sackaros så hade jag säkert använt det.

Jag har provat att prima med Dextropur - alls ingen konstig grej, finns på ICA - mest av den anledningen att det stod så det amerikanska recept som jag följde.
Upplevde ingen för- eller nackdel jämfört med strösocker som jag tidigare använt.
Den måttangivelse som stod i receptet var 114 gram till 19 liter pale ale.
Känslan jag fick var att det blev något mer kolsyra jämfört med när jag tidigare primat med strösocker, men det kan jag inte belägga.
I princip kan man använda vad som helst som är förjäsbart till primning. I fortsättningen tänker jag nog använda strösocker som jag gjort tidigare.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Jag ser ingen anledning att inte använda strösocker. Rätt pris, och dessutom väldigt lätt för jäst att fermenteras. Visst kan fruktos och glykos vara ännu lättare, det krävs ett steg mindre, men tro mig, är jästen i så dåligt skick att den inte orkar med strösocker/mockabitar, så orkar den nog inte med glykos heller. Om du är osäker, tillsätt lite färsk jäst.

http://saccharolicious.blogspot.com

Det är ju som så att Kansas odlar majs och Kuba odlar sockerrör. Följaktligen är det "corn sugar" som USAmerikanska prismedvetna konsumenter får hålla till godo med. Vi hade (har?) själva subventionerat betsocker. Känner jag EU rätt har vi antagligen numera subventionerat rörsocker från någon fransk söderhavskoloni. roll

För att sammanfatta: Man tager vad man haver. Det går med vilket som. Allt är Castros fel!

Har också använt dextropur dom sista gångerna, enkelt att räkna ut i Beersmith och det känns som kolsyrejäsningen gått något snabbare än med strösocker. Sist var det bra kolsyra och hållbart skum efter 1 vecka.
Har dock inte märkt nån skillnad mot strösocker vad det gäller smak och kolsyra.

Jag brukar köra med glukos (dextropur) för starkare öl. Inbillar mig att jästen
gillar detta bättre när den är lite trött och stressad. Å andra sidan lär ju flera
belgiska bryggerier köra med sackaros även för starka öl som trippel och
"kvadruppel", fast de tillsätter ju nyskördad jäst så det kanske inte går att
jämföra där heller...

/Calle

Lifven skrev:

Har också använt dextropur dom sista gångerna, enkelt att räkna ut i Beersmith och det känns som kolsyrejäsningen gått något snabbare än med strösocker. Sist var det bra kolsyra och hållbart skum efter 1 vecka.
Har dock inte märkt nån skillnad mot strösocker vad det gäller smak och kolsyra.

Tillsätter man lite färsk jäst så kan man få flaskjäsningen klar under en vecka med vanligt strösocker.

Det är värdrlöst att man inte kan ställa in sockertyp för flaskjäsning i beersmith. Dåligt där. Men om jag minns rätt så kan man dra bort några procent om man använder vanligt strösocker ist för corn sugar. Borde väl vara bättre att man inte behöver använda lika mycket.
Skåål!

17 Senast ändrad av Nefilim (2010-07-15 21:51:19)

Ja då var flaskjäsningen klar efter ca 2 veckor. Pga det varma vädret har jag inte kunnat förvara ölen svalt, vilket säkert har försämrat hela resultatet en del. Kolsyran bestod av väldigt små, nästan stickiga bubblor som inte var särskilt behagliga i munnen, när jag provade en flaska idag. Kan detta bero på att ölen stått för varmt, eller är det ett resultat av för mycket dextropur, snedjäsning eller något annat? Kanske blir de bättre med tiden?

Nu är jag ingen expert, men är inte det han beskriver helt enkelt en för hög kolsyrning? Dvs för mycket socker (oavsett sockerart)?

mangster skrev:

Nu är jag ingen expert, men är inte det han beskriver helt enkelt en för hög kolsyrning? Dvs för mycket socker (oavsett sockerart)?

+1

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Temperaturen påverkar inte mängden kolsyra, utan bara hur fort jästen fermenterar. I alla fall för enkla sockerarter...

Temperaturen påverkar mängden socker som man tillsätter ölet för efterjäsning i flaska . Ju varmare öl desto mer socker och vice versa .

AboJake skrev:

Temperaturen påverkar mängden socker som man tillsätter ölet för efterjäsning i flaska . Ju varmare öl desto mer socker och vice versa .

Men det är bara ölens temperatur vid primningen som gäller, inte lagringstemperaturen som jag syftade på. För att veta exakt hur mkt socker man behöver vid en viss temperatur kan du kolla på http://kotmf.com/tools/prime.php

Jag menade så klart primningstemperaturen och inte lagringstemperaturen men jag hade nog missuppfattat din mening .No big deal :-)  Tack för länken , jag använder Beersmith som är kanon .

Jo, det är ju så att t.ex om man har en vvb hemma så gäller ju att livslängden på en sån förkortas om man har den avstängd, dvs om vattnet blir kallt kommer syrehalten i vattnet att öka, mer rost...
...om man har svårt att haja det där med temp/kolsyra, så kanske man kan få ut nåt vettigt av den här historiska första klunken av La Trappe´s Tripel,

Det var en gång en kille som hade börjat intressera sej för Öl, visst hade han druckit den fantastiska drycken tidigare, men aldrig riktigt förstått det hantverksmässigt och estetiskt vackra i ett glas med gott, skummande öl.. inte så konstigt kanske med tanke på att plånboken alltid styrde vilket öl han valde..
  Nu var det så att den där grabben hade varit i stora staden Sundsvall och köpt på sej ett gäng med Belgiska öl, för nu skulle han ta reda på vad det var för något... enda belgiska han veterligen smakat innan dess var några flaskor Leffe vid nåt enstaka tillfälle.. så det här skulle bli trevligt..
Några flaskor amerikansk Pale Ale hade också införskaffats, och eftersom han inte redan blivit sån "ölsnobb" att han promt skulle dricka ur väl rengjorda glas och sånt trams, så satt han förnöjt i baksätet på bilen och drack cascadebira från americat och trivdes, man måste ju svalka sej när det är varmt, jo det var riktigt varmt, kanske upp mot 30strecket...

Äsch, jag tror jag drar upp en av de där.. tänkte han och tog sikte med en cigtändare mot kapsylen på en La Trappe tripel....
Pang! sa det ju förståss, eftersom kolsyran hade sån väldans lust undslippa det där varma ölet..
Först försökte han fånga skumspruten med munnen, men munnen blev fort full och då fortsatte skummet sin forsfärd upp genom näsan..
så där fick han sitta och känna sej dum med öl på brallorna, öl i ansiktet och dessutom en hel del öl i biltaket...

( alla eventuella liknelser med nu levande personer är helt tillfälliga. )

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

mangster skrev:

Tack, det var vad jag själv misstänkte! Då vet jag att jag ska använda lite mindre nästa gång smile