Lakning, Veteöl, Äntligen
Hej
Jag gillar veteöl, belgiska, men spec dom sydtyska. Mina öl har väl blivit ok, det är inte det, utan dom har varit så svår lakade för mig. Ölvännerna på den västra sidan brukar ju använda ris skal för att underlätta lakningen. Det är svårt att få tag i här, jag har använt kruskakli, det har väl funkat sisådär. Kanske använt för lite. Men kruska är ju vete så det funkar ju så sett, men det blir väl extrakt bidrag och det är ju inte det jag är ute efter.
Jag har slängt ut lite frågor på forumet och fått en del ok svar, tycker jag, men spec ett svar visade sig att bli helt kanon. Kenneth : Jag citerar ett inlägg från dig
Ratatosk skrev:Kruska/vete-kli känns som ett uppenbart val, men det kanske inte fungerar alls? Kanske för klent, eller sväller och har sig; vad vet jag?
Det kanske fungerar, men kommer att ge ett smakbidrag (och ett extraktbidrag).
Halm kan fungera också, fast även där gäller att koka (sterilisera) den.
Jag vet att man traditionellt använt halm till lakbädd vid ölbryggning.
Så det borde fungera att blanda ner halm i malten inför lakningen.
I dag bryggde jag mig en veteöl med mixen 55 % vete samt 45 % Pilsnermalt.
I går grovklippte jag ca 1 liter halm, kokade halmen i ca 15 min. Vattnet blev alldeles brunt så kokning är nog att föredra.
Jag placerade ut halmen på tidningar för en lätt tork och i dag så mixade jag halmen med malten.
Det fungerade helt perfekt ingen som helst stopp under hela lakningen på 60 min.
Tidigare lakning med vete så har jag fått ha helt öppen ventil, i dag använde jag ca 25 %. Gick jag över 45 % vete tidigare så tvärstoppa lakningen, i dag 55 % vete och det rann på som en vårflod
Det känns trevligt med att en strulig sak förhoppningsvis är ett minne blott
Samlade upp 25 liter med ett OG på 52.
Bra tips Kenneth. Priset blir 1 påse torrjäst ![]()
Nu skall det bryggas veteöl
Bo
Ja du Milde!
Av en slump så går jag igenom mina jäster. Ovanämda öl skulle jäsas med Munich från Danstar. Jag har aldrig testat deras jäster.
Jag hade 2 påsar från Danstar helt lika till färg samt textur. Jag hade 1 st Munic samt 1 st Nottingham.
Vilken jäst tror ni ligger kvar i påsen? Ja just det. Så kan det gå efter en lång bryggdag.
Det kvitta,r det som var andemeningen med dagens bryggning, det var ju själva lakningen.
Min veteöl som inte kommer att bli en sydtysk i varje fall börjar ploppa i jäsröret.
Kenneth: priset står fortfarande kvar ![]()
Bo (igen)