1 Senast ändrad av Techno (2010-05-21 23:47:17)

Lakning, Veteöl, Äntligen

Hej

Jag gillar veteöl,  belgiska, men spec dom sydtyska. Mina öl har väl blivit ok, det är inte det, utan dom har varit så svår lakade för mig. Ölvännerna på den västra sidan brukar ju använda ris skal för att underlätta lakningen. Det är svårt att få tag i här, jag har använt kruskakli, det har väl funkat sisådär. Kanske använt för lite. Men kruska är ju vete så det funkar ju så sett, men det blir väl extrakt bidrag och det är ju inte det jag är ute efter.

Jag har slängt ut lite frågor på forumet och fått en del ok svar, tycker jag, men spec ett svar visade sig att bli helt kanon. Kenneth : Jag citerar ett inlägg från dig

Kenneth skrev:
Ratatosk skrev:

Kruska/vete-kli känns som ett uppenbart val, men det kanske inte fungerar alls? Kanske för klent, eller sväller och har sig; vad vet jag?

Det kanske fungerar, men kommer att ge ett smakbidrag (och ett extraktbidrag).
Halm kan fungera också, fast även där gäller att koka (sterilisera) den.
Jag vet att man traditionellt använt halm till lakbädd vid ölbryggning.
Så det borde fungera att blanda ner halm i malten inför lakningen.

I dag bryggde jag mig en veteöl med mixen 55 % vete samt 45 % Pilsnermalt.

I går grovklippte jag ca 1 liter halm, kokade halmen i ca 15 min. Vattnet blev alldeles brunt så kokning är nog att föredra.

Jag placerade ut halmen på tidningar för en lätt tork och i dag så mixade jag halmen med malten.

Det fungerade helt perfekt ingen som helst stopp under hela lakningen på 60 min.

Tidigare lakning med vete så har jag fått ha helt öppen ventil, i dag använde jag ca 25 %. Gick jag över 45 % vete tidigare så tvärstoppa lakningen, i dag 55 % vete och det rann på som en vårflod

Det känns trevligt med att en strulig sak förhoppningsvis är ett minne blott

Samlade upp 25 liter med ett OG på 52.

Bra tips Kenneth. Priset blir 1 påse torrjäst lol

Nu skall det bryggas veteöl

Bo

Ja du Milde!

Av en slump så går jag igenom mina jäster. Ovanämda öl skulle jäsas med Munich från Danstar. Jag har aldrig testat deras jäster.

Jag hade 2 påsar från Danstar helt lika till färg samt textur. Jag hade 1 st Munic samt 1 st Nottingham.

Vilken jäst tror ni ligger kvar i påsen? Ja just det.  Så kan det gå efter en lång bryggdag.

Det kvitta,r det som var andemeningen med dagens bryggning, det var ju själva lakningen.

Min veteöl som inte kommer att bli en sydtysk i varje fall börjar ploppa i jäsröret.

Kenneth: priset står fortfarande kvar lol

Bo (igen)

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Lakning, Veteöl, Äntligen

Ska brygga en veteöl snart på 50% omältat vete och har funderat lite på dedär med lakning och eventuella problem...

Jag tänkte iofs köra en vad det nu kallas när man huttar i vetet i en gryta tillsammans med en del basmalt och stegar upp
först till 30-35grader och vidare till en kort proteinrast och slutligen brassar på för att gelatinisera stärkelsen och sedan mäska in resten
med denna vetegröt.

Vad har du haft för utmäskningstemp när du mäskat med en stor del vete innan och fått problem?
Har inte testat på veteöl, men hört att man bör mäska ut varmt för att slippa stopp i pumpen vid utlakning...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej Thomas

Jag skrev ett långt inlägg till dej, det tog då åtminstone lång tid att författa det. När jag klickade på submit så la Firefox av. Jag brukar ta kopior men denna gång ej. Jag orkar inte skriva om. Du får ett svar om några dagar.

Bo

vore kul att testa någon gång. lite små svårt att få tag på färskt halm här dock såvidare man inte köper halm som är anpassat till burar för hamstrar eller bältdjur. det finns uppenbarligen fördelar med att bo i närheten av åkrar ^^. btw räknas inte det som stöld om man snor ett knippe halm från någon bonde?.
ingen som vet om man kan få tag på havreskal på något vättigt sätt?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Hej Purjo

Stöld gäller inte när det gäller egen gjord öl lol  Annars om du åker förbi en gård åk in och fråga, en plast kasse från konsum räcker till 3-4 veteöl, det väger inget ting

Bo

Jag håller i skrivandets stund på att laka ur en dunkelweizen(55% vete). Och jag är då inte sen att slå ett slag för risskal. Flyter på minst lika bra som med övriga sorter.

Kokade skalen två gånger innan den tillfördes till mäsken. Även här blev vattnet brunaktigt så det är nog att föredra.

Prova

Hej

Jo frågan är bara var får man tag i risskalen här i Svergie?

Halm är ju lätt att få tag på samt "nästan" gratis. Skulle gärna testa skalen bara jag fick tag på dom

Bo

Jag köpte mina på svenskkemi.se

Enligt dem är de obehandlade(icke besprutna), men de tyckte att man skulle koka dem innan för detta ändamål.

Jag vill minnas att du inte bor i krokarna av Stockholm. Annars hade du kunnat få lite för att prova.

/Hans

För att citera en annan tråd om detta från 2005 så skrev Svante såhär:

De är inte av livsmedelskvalitet utan av "teknisk kvalitet". Se tabellen på http://www.svenskakemi.nu/lagerkemikalier.html . Jag avråder starkt från detta! Man vet inte vad som kan lakas ur och följa med i vörten.

Vi skulle gärna ta in risskal i sortimentet om vi bara visste vem som kan leverera risskal av livsmedelskvalitet.s

Så jag skulle nog vara ganska försiktig med risskalen, inte allt som går att koka bort.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jo jag har läst det där också. De ser inte konstiga ut, de luktar inte konstigt och det smakar inte konstigt. Känns inte som det kan finnas så mycket rävgift i något som är obehandlat.

Jag uppdaterar tråden om några veckor när ölen är klar och jag inte har fått skörbjugg eller dylikt

Techno skrev:

Hej Thomas

Jag skrev ett långt inlägg till dej, det tog då åtminstone lång tid att författa det. När jag klickade på submit så la Firefox av. Jag brukar ta kopior men denna gång ej. Jag orkar inte skriva om. Du får ett svar om några dagar.

Bo

Har råkat ut för den grejen ett par gånger jag också.
Kör samma taktik numera när jag skrivt längre saker.

www.bryggradio.com

Chubb skrev:

För att citera en annan tråd om detta från 2005 så skrev Svante såhär:

De är inte av livsmedelskvalitet utan av "teknisk kvalitet". Se tabellen på http://www.svenskakemi.nu/lagerkemikalier.html . Jag avråder starkt från detta! Man vet inte vad som kan lakas ur och följa med i vörten.

Vi skulle gärna ta in risskal i sortimentet om vi bara visste vem som kan leverera risskal av livsmedelskvalitet.s

Så jag skulle nog vara ganska försiktig med risskalen, inte allt som går att koka bort.

Jag ser att Briess i USA har "rice hulls" i sortimentet. Så långt jag begriper tullverkets tariffer så ska det vara en tullfri produkt.

Risskalen fungerade bra och vad jag kan känna så har de inte lämnat någon icke önskvärd smak efter sig. Inte heller har jag blivit blind eller kryptokid eller liknande.

/Hans

En fråga. Varför är det svårt att laka veteöl? Är vetemalten/kornen finmalda så de fastnar i filtret? Isåfall borde samma problem uppstå när man använder rostat korn i brygder, för den har jag hört ska finmalas.

15 Senast ändrad av Flasktömmaren (2010-07-01 17:59:19)

vetemalt saknar skal, skalrester gör att mäsken(lakbädden) blir "luftigare" , därför jänksen ersätter med risskal...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

vetemalt saknar skal, skalrester gör att mäsken(lakbädden) blir "luftigare" , därför jänksen ersätter med risskal...

Ok. tack för snabbt svar smile

detsamma smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Vete innehåller dessutom mer betaglukan, vilket gör mäsken trögare.

http://saccharolicious.blogspot.com

19 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-01 22:30:37)

Tänk klister...

Avhjälps enklast med en betaglukan-rast (40-45 grader), samt en hög utmäskningstemperatur som löser upp allt igen i mäsken.
Som bonus får man även en högre halt ferylsyra? (Ferulic acid eng.) vilket bla. bidrar till veteölets omtyckta fenol 4-vinyl guaicol
som enklare uttalas  -"arom och smak av nejlika". wink

www.bryggradio.com