linus skrev:Hittade ett recept som jag bara räkna om till den lilla mängd jag ska brygga. Vad tror ni om detta
13litervatten (ska bli ca 10liter färdig)
1.8kg pilsnermalt
53c 120min
63c 60min
67c 35min
sila genom lakkärl i kastrull och koka
26gram Saaz i 90min
6.2gram Saaz i 15min
8.3gram Saaz i 4min
tillsätt 4ml Irishmoss
Kyl fort som fan och Sila
häll i jäskärl och tillsätt jäst
BC 2278, Czech pils 7grader i 14dagar
BC 2278, czech pils 5grader i 3 månader
tappa upp i flaskor och Lagra i 8 grader
hur mycket jäst tror ni är lagom?
'
Hej
Sorry du har inte lärt dig än. Om nu ditt recept ovan stämmer så är det åt helvete fel. Varför börja med lager öl den första gången det stämmer ju inte till något"
1. Alldeles för lite Malt. Ditt recept ovan säjer 1,8 kg malt. Antagligen så skriver du direkt in i ett brygg program utan att ha en aning om vilka mängder malt som gäller/liter vatten
2.Ditt mäskvatten är 13 liter.
3. Du behöver ca 2, 5 kg malt i stället för 1,8 kg 2,8 kg är ännu bättre.53
4. 53 c tempen skall inte vara 120 min, den behövs inte, men om du vill max 15 min
5. 63 c samt 67 c temp är väl ok samt tiden oxså ok
6. sila genom lakkärl i kastrull och koka. Där verkar du inte ha en aning om hur man gör. ditt recept utgår från att du vet hur att brygga rent basic.
7. Humlingen ser ju ok ut
8. Kyla fort som fan och sila. Där vet du ju oxså inte hur det funkar.
9. Jästen är väl ok men tempen är väl någon grad för låg. Tiderna är väl ok men det är inte många som lagrar i 3 månader, många lager öl skulle bli mycket bättre om dom fick någon månad extra.
10. Tappa upp på flaskor och lagra i 8 c ( ingen tid)
Sammanfattning av mig, bryggt över 250 gånger/många fel, jag frågar fortfarande.:
Hej Linus. Du har antagligen ingen basic aning om hur man brygger öl. Det är jätteskoj att du är intresserad av att brygga.
Ett tips är, lite på var du bor i vårt långa land, ta en brygg kurs genom SHBF, kostar, men det du lär dig det kommer att betala sig många gånger om.
Sen så tycker Jag det är fel att börja med ett bryggprogram innan man överhuvudtaget kan grunderna. Det kan samt blir oftast fel då, bara trycka in en massa parametrar utan att egentligen veta.
Basic först sedan bryggprogram
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20