Nybörjare: recept på lager och bryggteknik.

Hej!

tänkte ge mig på att brygga en lager som jag tänkte jäsa i 7-9 grader (för det är den tempen svalen har). Detta blir min första bryggning så jag skulle behöva ett lättare recept. gärna med saaz, cascade och simcoe humle.  Någon som har ett recept för ca 10liter? eller som har något annat lätt recept för 10 liter?

Lakkärl: varför måste jag hälla i mäsken i ett sådant? kan jag inte bara sila det genom typ, en sil? man ska även hälla varmvatten över malten för att få ur det sista sockret men i recepten står det inget om hur mycket vatten man ska koka mäsk på och hur mycket man ska hälla över malten. spelar det någon roll vilken temperatur mäsken har när jag silar den?

hoppas ni står ut med mina nybörjare frågor.
tacksam för hjälp

//Linus

Sv: Nybörjare: recept på lager och bryggteknik.

Tjena.
Utan att själv ens ha testat att göra en lager har jag fått uppfattningen att det är lättare att lyckas med en ale..

Vet inte hur ditt mäskkärl ser ut men om du använder "kylbag-modellen" så har du mäsk och lakkärl i samma.
Förutom att du kommer få tömma kökssilen nån gång pga att den kommer bli full av malt funderar jag på om utbytet kanske blir sämre, men vet inte... Kanske också ska försöka hålla silen nära/mot ytan på vörten så att det inte syresätts för mycket.

Vilken volym du ska ha i kokkärlet vid start kan variera en del beroende på hur mycket ånga du kokar bort under koket, jag kokar t.ex. bort ca 2,9 l/timme vilket jag antar är ganska högt.

När man lakar ut de sista sockerarterna kan man ligga på 75-80 grader (den temp som kommer vara i mäsken, alltså ej vattnets temp).

Vet inte om jag svarade på dina frågor men blev ett försök smile

Sök här på forumet på "brew in a bag" eller "BIAB/BIB", det är ett sätt att komma runt behov av lakkärl.
Du lägger all malt i en stor tygpåse och mäskar i din kokgryta, med fördel kan detta göras i en föruppvärmd ugn om
man använder en mindre gryta som i ditt fall på 10L.

Efter 60 minuter fiskar du upp din maltpåse och börjar koket.
Som du säger kan du placera påsen i ett durkslag och hälla varmt vatten eller den vört du precis fått över den.

En klassisk lager ska i princip bara innehålla pilsnermalt och bitterhumle.
Men du kan så klart ha i aromhumle också, det är ganska vanligt.

Mitt råd är att köpa flytande jäst. Även om du är nybörjare så kommer resultatet att bli bättre.
Det blir det även för en erfaren bryggare wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Har du tänkt använda maltextrakt eller kör du på allgrain redan första brygden?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

allgrain allgrain allgrain allgrain!!!! Woha!

www.bryggradio.com

Klart grabben skall köra allgrain. Men jag tror du skulle läsa på lite mer om lak- och mäskningsprocesserna på t.ex. www.howtobrew.com innan du startar. Självklart svarar vi på forumet mer än gärna på nybörjarfrågor, men just det där allra mest basala är det nästan lättare att få koll på genom att läsa en bok (online eller annorstädes) än att vi slänger ur oss lite strödda tips hit och dit.

Hoppas det inte lät stroppigt nu, det var inte mitt syfte. Men om du insisterar på att göra en lager så är det inte bara jästemperaturen som är viktig, du måste ha noga koll på både mäsk- och laktemperaturer för att det inte skall bli pannkaka.

Jag brukar försöka avråda nybörjare på forumet från att göra just lageröl som sin första bryggning, men jag har gjort det så många gånger nu att jag börjar tröttna på att höra mig själv säga det. Kör du på en lageröl, anteckna noga allt (och jag menar allt) du gör (temperaturer, tider, processer, ingredienser, sinnesstämningar, framgångar och framför allt missöden) så kommer det bli bra. Om inte första gången så andra, eller tredje.

/Per

Think globally. Drink locally.

Jag tycker du gör rätt i att avråda från det Peps. En ale/IPA kan ju dölja väldigt många felsmaker ganska bra vilket innebär att man som nybörjare kan lyckas få en riktigt god öl även om man gör rätt många misstag. I en lager så skiner felsmaker igenom väldigt lätt vilket gör att nybörjarmisstagen lätt kan förvandla ölet till ett ganska dåligt öl.

Sen skulle nog jag rekommendera extrakt till första ölen, krävs mycket mindre utrustning, man kan brygga på nästan bara den utrustning man redan har hemma. Om man sedan märker att det här med att brygga öl inte riktigt är ens grej, då har man inte lagt ut massa tusenlappar på dyr utrustning som får stå och samla damm. Jag gjorde min första allgrain batch för bara några veckor sedan!

8 Senast ändrad av linus (2010-06-18 00:48:35)

Hallå!

Jo jag vet att lager ska vara det svåraste men det verkar smidigast i mitt fall då jag kan jäsa det i svalen med ganska bra temperaturkoll. jag har kollat på denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=MXpmCwfweJ0 är det samma regler för lager? Jag är kock så utrustning finns massor på jobbet. Tänkte mest på lakkärlet varför det måste vara 2 hinkar för i mina ögon så silar dom i filmen bara bort malten. Jag bygger en sånt lakkärl som i filmen och testar.

Jag laddade ner Beer smith men fattade inte riktigt det programmet. här är en början till ett recept. någon som kan hjälpa till med o lista ut resten i receptet. man ska väl kunna få ett hum med dom programmen om de blir bra eller inte.
10liter vatten
1.9kg tysk pilsnermalt
0,2kg tysk carapils
hur länge bör jag mäska och vilken temp bör man ha? syrarast, proteinrast, försockringsrast utmäskning?.
60gr saaz tjeckisk  (tid?)60min
10gr cascade (tid?)10min
5gr simcoe  (tid?) 5min
primärjäsning BC 2308, Munich lager  2 veckor 7c
sekundärjäsning 2 veckor 5c
behöver man ha några tillsatser tex irish moss?

Det här är antagligen helt åt helvete men kom gärna med förslag och tips. Tänkte lägga in en beställning på allt så fort jag fått lite bättre bild av vad som behövs.

tacksam för alla kommentarer
//Linus

9 Senast ändrad av megen (2010-06-18 00:38:27)

linus skrev:

hur länge bör jag mäska och vilken temp.
60gr saaz tjeckisk (temp och tid?)60min 67c?
10gr cascade (temp och tid?)10min 67c
5gr simcoe (temp och tid?) 5min 70c

Ser ut som du blandar ihop humlegivorna med mäskningsshemat. Mycket att hålla rätt på ibörjan.

Den första ölen jag gjorde blev faktisk väldigt lyckad. Det var en lageröl.
Jag brygde 25l jag hade en burk coopers lageröl och 2kilo exta ljus torkad spraymalt och saazhumle. En giva som var i 15m och en på 5m. Sen körde jag med lagertorrjäst.

Annars är ju 60m på 67c bra. Men det är bara malten som ska mäskas, humlen kastas i koket.

Lycka till

megen skrev:
linus skrev:

hur länge bör jag mäska och vilken temp.
60gr saaz tjeckisk (temp och tid?)60min 67c?
10gr cascade (temp och tid?)10min 67c
5gr simcoe (temp och tid?) 5min 70c

Ser ut som du blandar ihop humlegivorna med mäskningsshemat. Mycket att hålla rätt på ibörjan.

Den första ölen jag gjorde blev faktisk väldigt lyckad. Det var en lageröl.
Jag brygde 25l jag hade en burk coopers lageröl och 2kilo exta ljus torkad spraymalt och saazhumle. En giva som var i 15m och en på 5m. Sen körde jag med lagertorrjäst.

Annars är ju 60m på 67c bra. Men det är bara malten som ska mäskas, humlen kastas i koket.

Lycka till

Oj hade skrivit fel.

megen skrev:

Pffft, i min senaste IPA gjorde jag faktiskt det! Dvs mäskade lite humle i 60min, fast det vid 68°C big_smile

Tillbaka till lakningen.
Om du vill få ut 10 liter färdigt öl så rekommenderar jag att du ser till att laka (hur du gör är mindre intressant) ur 12-13 liter. Dels för att få ut allt "socker" från malten och dels för att koket reducerar ner till c:a 10-11 liter.
Sedan försvinner det en del i humlet som suger upp vätska, och så försvinner det lite när man undviker att få med bottensatsen vid om/upptappning.

Humlen kan man variera på så många olika sätt och inget är fel.
En liten varning kan vara att undvika att ha med Cascde i bittergivan.
Det finns en risk att om man kokar Cascade för länge så blir det "cat-pee".
Nu har jag själv gjort öl med Cascade i bittergivan som blivit riktigt bra, men det var nog mer tur än skicklighet.
En bra blandning är Perle och Cascade, det blir riktigt trevligt, Saaz o Cascade fungerar också bra.
Simcoe är inte min favorit och därför kan jag inte ge några tips eller råd om den.

Kenneth skrev:

Tillbaka till lakningen.
Om du vill få ut 10 liter färdigt öl så rekommenderar jag att du ser till att laka (hur du gör är mindre intressant) ur 12-13 liter. Dels för att få ut allt "socker" från malten och dels för att koket reducerar ner till c:a 10-11 liter.
Sedan försvinner det en del i humlet som suger upp vätska, och så försvinner det lite när man undviker att få med bottensatsen vid om/upptappning.

Humlen kan man variera på så många olika sätt och inget är fel.
En liten varning kan vara att undvika att ha med Cascde i bittergivan.
Det finns en risk att om man kokar Cascade för länge så blir det "cat-pee".
Nu har jag själv gjort öl med Cascade i bittergivan som blivit riktigt bra, men det var nog mer tur än skicklighet.
En bra blandning är Perle och Cascade, det blir riktigt trevligt, Saaz o Cascade fungerar också bra.
Simcoe är inte min favorit och därför kan jag inte ge några tips eller råd om den.

ok kanske bara ska köra på ren Saaz då. Jag drack för ett tag sedan dugges springbeer och den tyckte jag var riktigt trevlig. Efter lite snabb forskning så har jag kommit fram till att den innehåller Saaz, cascade och simcoe därför är jag lite inne på dom. ska öka mängden vatten till 13 liter då. tack

Hittade ett recept som jag bara räkna om till den lilla mängd jag ska brygga. Vad tror ni om detta
13litervatten (ska bli ca 10liter färdig)
1.8kg pilsnermalt
53c 120min
63c 60min
67c 35min
sila genom lakkärl i kastrull och koka
26gram Saaz i 90min
6.2gram Saaz i 15min
8.3gram Saaz i 4min
tillsätt 4ml Irishmoss

Kyl fort som fan och Sila
häll i jäskärl och tillsätt jäst
BC 2278, Czech pils 7grader i 14dagar
BC 2278, czech pils 5grader i 3 månader
tappa upp i flaskor och Lagra i 8 grader

hur mycket jäst tror ni är lagom?

linus skrev:

Hittade ett recept som jag bara räkna om till den lilla mängd jag ska brygga. Vad tror ni om detta
1.8kg pilsnermalt
53c 120min
63c 60min
67c 35min
26gram Saaz i 90min
6.2gram Saaz i 15min
8.3gram Saaz i 4min
tillsätt 4ml Irishmoss

'

Hej

Sorry du har inte lärt dig än. Om nu ditt recept ovan stämmer så är det åt helvete fel. Varför börja med lager öl den första gången det stämmer ju inte till något"

1. Alldeles för lite Malt. Ditt recept ovan säjer 1,8 kg malt. Antagligen så skriver du direkt in i ett brygg program utan att ha en aning om vilka mängder malt som gäller/liter vatten

2.Ditt mäskvatten är 13 liter.

3. Du behöver ca 2, 5 kg malt i stället för 1,8 kg 2,8 kg är ännu bättre.53

4. 53 c tempen skall inte vara 120 min, den behövs inte, men om du vill max 15 min

5.  63 c samt 67 c temp är väl ok samt tiden oxså ok

6. sila genom lakkärl i kastrull och koka. Där verkar du inte ha en aning om hur man gör. ditt recept utgår från att du vet hur att brygga rent basic.

7. Humlingen ser ju ok ut

8. Kyla fort som fan  och sila. Där vet du ju oxså inte hur det funkar.

9. Jästen är väl ok men tempen är väl någon grad för låg. Tiderna är väl ok men det är inte många som lagrar i 3 månader, många lager öl skulle bli mycket bättre om dom fick någon månad extra.

10. Tappa upp på flaskor och lagra i 8 c ( ingen tid)

Sammanfattning av mig, bryggt över 250 gånger/många fel, jag frågar fortfarande.:

Hej Linus. Du har antagligen ingen basic aning om hur man brygger öl. Det är jätteskoj att du är intresserad av att brygga.

Ett tips är, lite på var du bor i vårt långa land, ta en brygg kurs genom SHBF, kostar, men det du lär dig det kommer att betala sig många gånger om.

Sen så tycker Jag det är fel att börja med ett bryggprogram innan man överhuvudtaget kan grunderna. Det kan samt blir oftast fel då, bara trycka in en massa parametrar utan att egentligen veta.

Basic först sedan bryggprogram

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:
linus skrev:

1.8kg pilsnermalt
53c 120min
63c 60min
67c 35min
26gram Saaz i 90min
6.2gram Saaz i 15min
8.3gram Saaz i 4min
tillsätt 4ml Irishmoss

'

Hej

Sorry du har inte lärt dig än. Om nu ditt recept ovan stämmer så är det åt helvete fel. Varför börja med lager öl den första gången det stämmer ju inte till något"

1. Alldeles för lite Malt. Ditt recept ovan säjer 1,8 kg malt. Antagligen så skriver du direkt in i ett brygg program utan att ha en aning om vilka mängder malt som gäller/liter vatten

2.Ditt mäskvatten är 13 liter.

3. Du behöver ca 2, 5 kg malt i stället för 1,8 kg 2,8 kg är ännu bättre.53

4. 53 c tempen skall inte vara 120 min, den behövs inte, men om du vill max 15 min

5.  63 c samt 67 c temp är väl ok samt tiden oxså ok

6. sila genom lakkärl i kastrull och koka. Där verkar du inte ha en aning om hur man gör. ditt recept utgår från att du vet hur att brygga rent basic.

7. Humlingen ser ju ok ut

8. Kyla fort som fan  och sila. Där vet du ju oxså inte hur det funkar.

9. Jästen är väl ok men tempen är väl någon grad för låg. Tiderna är väl ok men det är inte många som lagrar i 3 månader, många lager öl skulle bli mycket bättre om dom fick någon månad extra.

10. Tappa upp på flaskor och lagra i 8 c ( ingen tid)

Sammanfattning av mig, bryggt över 250 gånger/många fel, jag frågar fortfarande.:

Hej Linus. Du har antagligen ingen basic aning om hur man brygger öl. Det är jätteskoj att du är intresserad av att brygga.

Ett tips är, lite på var du bor i vårt långa land, ta en brygg kurs genom SHBF, kostar, men det du lär dig det kommer att betala sig många gånger om.

Sen så tycker Jag det är fel att börja med ett bryggprogram innan man överhuvudtaget kan grunderna. Det kan samt blir oftast fel då, bara trycka in en massa parametrar utan att egentligen veta.

Basic först sedan bryggprogram

Bo

har inte använt något bryggprogram har tagit detta recept rätt av http://www.shbf.se/index.php/recept.html
Så dett recept är kass enligt dig då?

jästen stog det inget om i det receptet så därför vet jag inte. Som svar på vad du skrev innna så stämmer detta recept bra med att jag kan jäsa i svalen som jag ställa på vilka grader jag vill.

Jag räknar inte med att ölet ska bli bra direkt och det är heller ingen stor mängd.

Hallå igen Linus,

Kul att du vill börja brygga öl, det är nästan det bästa jag vet.

Som du ser så finns det enormt mycket kunskap samlad här, så bra svar går det alltid att få.
Det jag tror är att du själv måste ta reda på lite mer om hur det funkar och hur man gör rent praktiskt.

Det finns massor med instruktionsfilmer på youtube osv. vissa bra, andra är riktiga rysare...
Är det så att du bor någon stans i sverige? Lägg gärna in infon i din profil här på forumet, kanske finns det hembryggare i närheten
av där du bor, som du kanske skulle kunna få hänga över axeln på under en bryggning?

Vem vet, du kanske ska börja med en extrakbryggning i alla fall, bara för att komma igång och få blodad tand?
Under tiden kan du samla info. Har du skype så kan du gärna ringa mig vid tillfälle så kan jag förklara lite mer för dig.

Förslag på ett enkelt recept
1,4kg Extra Light Dry malt extract - http://shop.humle.se/se/art/mellanmorkt … -500-g.php
25g Saaz @ 60min - http://shop.humle.se/se/art/saaz-pellet … -100-g.php
25g Saaz @ 00min
2 pkt flytande lagerjäst - ex. http://shop.humle.se/se/art/budvar-lage … ivator.php

Detta kommer ge dig ett öl med följande specar

Öl av pilsnertyp
OG 1.051 (ca)
FG  1.012 (ca)
IBU - 25
ABV 5,1%

1. Vaför två paket jäst?
    För att lagerjäser man som bekant på lägre temperatur, låg temperatur hämmar jästens aktivitet, därför behövs mer jäst för att
    klara av att jäsa ut ölet ordentligt.

2. Kan man inte bara tillsätta ett paket och spara 79:-?
    Svar: ja. Men, det kräver att man gör en förkultur vilket i ditt fall som nybörjare kanske är lite överkurs, lets face it, du vill brygga öl, nu.

3. Samtidigt som du beställer dina ingredienser från humlegården, passa på att beställa boken "How to Brew" - http://shop.humle.se/se/art/how-to-brew … r-2006.php

4. Blir ölet gott? Det kommer bli det godast öl du smakat eftersom du själv gjort det.

5. Vad är nästa steg? Läs boken, surfa på internet, läs trådar här på forumet och kanske leta upp en bryggkompis som kan lära dig lite
    tips och trixs.

Om du vill ha ett bryggprogram så rekomenderar jag beersmith, licens säljs här på humle, men även online på tillverkarens hemsida
http://www.beersmith.com

www.bryggradio.com

http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning <-- Här är en väldigt bra guide som jag använde första gången jag bryggde, fast med ett annat recept då. Jag har dock aldrig bryggt en lager, men Thomas recept ovan ser ju trevligt ut. Kanske delmäska lite weinermalt, pilsnermalt eller carapale? Delmäskning ger ju en liten inblick i hur själva mäskningsprocessen av bryggningen går till vilket man missar om man gör en ren extraktbryggning.

Kan bara tala för mig själv, men jag gjorde en ganska smakrik pale ale som första öl. Bara känslan av att få välja humlesorter själv tyckte jag var grym!
Jag började min bryggkarriär med att "steepa" lite specialmalt och sedan tillsätta torkat maltextrakt. Och jäste det hela med en alejäst.
Genom att begränsa ingredienserna till en sorts karamellmalt och en sorts maltextrakt, samt två sorters humle, så blev det inte så mycket att hålla reda på. För det blir mycket att hålla reda på första gången man brygger, tro mig!
Genom att använda en ale-jäst, så blir du inte lika beroende av att ha perfekta temperaturförhållanden, dessutom så får du ett kvitto på om du lyckats eller inte betydligt snabbare än med en lager.
Eftersom hygienen är väldigt viktig, så är rengöring/sterilisering av utrustningen också något som tar några gånger innan man får rutin på.

Jag skulle föreslå att du läser någon eller flera av de föreslagna länkarna. How to brew (http://www.howtobrew.com/sitemap.html) är en mycket bra introduktion.
Sedan att du brygger en öl, smakar på den och sedan prövar att ändra något i receptet: annan humle? mer eller mindre specialmalt? annan jästsort?
Ta små steg och håll efter renlighet och hygien hela tiden. Det är surt att få suröl om man inte är ute efter just det...

Jag har för mig att jag kokade koncentrerad vört som jag sedan spädde lite grann. Har du en 10-litersgryta? Har du möjlighet att kyla den ordentligt efter att du kokat vörten? Då bör du kunna få ut kanske 10 liter öl efter jäsning, om du spätt vörten till ca 12 liter efter kok. Det försvinner en del vört och öl på vägen och du måste lista ut proportionerna maltextrakt/volym för att nå ungefär dit du vill komma. Satsa på en lagom stark öl som första öl, då blir den snabbare klar och du slipper att koka en superkoncentrerad vört som kan ge vissa problem.

Kör så det ryker!

Thomas Fransson skrev:

Hallå igen Linus,

Kul att du vill börja brygga öl, det är nästan det bästa jag vet.

Som du ser så finns det enormt mycket kunskap samlad här, så bra svar går det alltid att få.
Det jag tror är att du själv måste ta reda på lite mer om hur det funkar och hur man gör rent praktiskt.

Det finns massor med instruktionsfilmer på youtube osv. vissa bra, andra är riktiga rysare...
Är det så att du bor någon stans i sverige? Lägg gärna in infon i din profil här på forumet, kanske finns det hembryggare i närheten
av där du bor, som du kanske skulle kunna få hänga över axeln på under en bryggning?

Vem vet, du kanske ska börja med en extrakbryggning i alla fall, bara för att komma igång och få blodad tand?
Under tiden kan du samla info. Har du skype så kan du gärna ringa mig vid tillfälle så kan jag förklara lite mer för dig.

Förslag på ett enkelt recept
1,4kg Extra Light Dry malt extract - http://shop.humle.se/se/art/mellanmorkt … -500-g.php
25g Saaz @ 60min - http://shop.humle.se/se/art/saaz-pellet … -100-g.php
25g Saaz @ 00min
2 pkt flytande lagerjäst - ex. http://shop.humle.se/se/art/budvar-lage … ivator.php

Detta kommer ge dig ett öl med följande specar

Öl av pilsnertyp
OG 1.051 (ca)
FG  1.012 (ca)
IBU - 25
ABV 5,1%

1. Vaför två paket jäst?
    För att lagerjäser man som bekant på lägre temperatur, låg temperatur hämmar jästens aktivitet, därför behövs mer jäst för att
    klara av att jäsa ut ölet ordentligt.

2. Kan man inte bara tillsätta ett paket och spara 79:-?
    Svar: ja. Men, det kräver att man gör en förkultur vilket i ditt fall som nybörjare kanske är lite överkurs, lets face it, du vill brygga öl, nu.

3. Samtidigt som du beställer dina ingredienser från humlegården, passa på att beställa boken "How to Brew" - http://shop.humle.se/se/art/how-to-brew … r-2006.php

4. Blir ölet gott? Det kommer bli det godast öl du smakat eftersom du själv gjort det.

5. Vad är nästa steg? Läs boken, surfa på internet, läs trådar här på forumet och kanske leta upp en bryggkompis som kan lära dig lite
    tips och trixs.

Om du vill ha ett bryggprogram så rekomenderar jag beersmith, licens säljs här på humle, men även online på tillverkarens hemsida
http://www.beersmith.com

jag kommer testa ditt recept där. känns dock lite fusk att använda extract men jag börjar så.

Det är jättebra att börja med extrakt! Det är tillräckligt mycket att hålla reda på första bryggningen utan att man ska behöva fundera på mäskning och lakning.

Jäser: julöl

Alltså jag håller med Mans.... Jag höll på med satser innan för länge sen. Fortsatte sen för ett år sen att brygga satser, men ville ha mer smak. Då började jag direkt att brygga allgrain lager. Det tar ett helt år innan man fått kläm på saker och kan påverka i den riktning man vill. Nu är mycket tack till internet och detta forum med alla vänliga människor som vill hjälpa till.....

Men hade jag däremot börjat brygga med extrakt och kokat in humlen osv, hade jag lärt mej mycket utan att behöva veta allt det med mäskning och lakning. Finns ju vissa som förespråkar allgrain lite för mycket till nybörjare.
Menar bara att det passar inte alla att börja med. Men sen att det lockar många yngre som studenter odyl. pga priset, kan ju vara en sak. Men börja med ett par satser extrakt. Kan vara en gedigen väg in i all-grainträsket!

Sen lager eller ale.... Det är väl mest en smaksak...... Gillar man inte ale ska man nog brygga en ändå....... Man kan ju inte isslyckas tycker jag det låter som HA HA
Men som sagt så har jag aldrig bryggt en ale... (I alla fall inte med alejäst) Jag har däremot bryggt lager varmt, vilket producerar en underjäst ale. Men har flera som jag lyckats alldeles utmärkt med.

Men jag vill inte leda nån i nån riktning, eftersom jag inte är nån mästebryggare själv. Sitter här å tar en tequila till en schwartzbier.... inte helt sammanhängande....... Så du förstår mitt resonemang att göra som man vill........

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Så sant som det är sagt.

Även om man snabbt inser att det inte är så värst svårt att brygga öl så kan extraktbryggning vara ett bra sätt att få in lite rutiner.
Dvs. rengörning, uppvägning, mätning, kokning, humling, jäsning osv.

Ganska viktigt/bra att veta
Något jag vill säga till dig Linus är att din öl kanske kommer att osa svavel - ägg/avlopp/sur fis (låter gott va).
Jag tror att många oinvigda har tänkt "Helvete!!!" och hällt ut ölet i detta stadiet och tappat lusten.

Om detta skulle inträffa, häll inte ut ölet utan gör egna tändstickor av den. Skämtar bara.
Lagerjäst producerar ibland en stor mängd svavel under jäsningen (av olika anledningar).

Genom att gradivs höja temperaturen på slutet av jäsningen så kommer jästen själv att vädra ut svavlet.
Flaska INTE ölet innan svaveldoften är borta. Gör du det så kommer du aldrig att bli av med den.
Inte ens om du häller upp ölet i en skål och går loss med elvispen på det.

Lagerjäsning är inte svårt, det gäller bara att ha rätt förutsättningar, annars blir det väldigt svårt.

www.bryggradio.com

Tackar för all hjälp. kommer nog bli bra de här

För att skära lite kostnader så kan du återanvända jästen från batch 1 och göra en till öl på den.
Men har du redan beställt och inte kan få tag i maltextrakt lokalt så är det bara att bita ihop wink

www.bryggradio.com