imsogreen skrev:Belgaren: Det var precis det jag antog i mitt första inlägg. Jag undrade i klartext egentligen om det finns någon witbier med primärjästen i den levererade flaskan.
Tack för receptet Kenneth! Jag är förståss inte jätteförtjust i alltför kraftig koriandersmak men smaken måste absolut finnas där. Hur smakar pomerans-, citron-, lime- och apelsinskal i koket då? Är sugen på en lite mer "fruktig" smak än t.ex. Hoegaardens vanliga. I den känner jag inte alls lika tydlig pomeranssmak som koriander. Bidrar skalen mest till beska eller?
Hej
Jag gillar Hoega. men efter att smakat Inwit så tycker jag att den ölen mer kommer att närma sig "min" arketyp för en Wit. I Inwiten så kände jag av korianderna för en gång skull sett, samt vilket trevligt bidrag, dom bidrog med.
Jag tycker att Inwiten är en av dom trevligaste Witar jag smakat, lite nydanande, lite mer djärv med kryddorna. Jag hoppas att den bara inte blir en paraentes av många goda öl
I min senaste vete öl den sydtyska saken som av misstag blev bryggd med en neutral torrjäst (orginal skulle va WB-06) jästen blev Danstars Nottingham.
I mina tidigare wittar så har den rent slentrianmässigt sett varit pommerans samt koriander, ok, mina öl har varit ok, kanske inte en Hoegaa direkt. men lätta och fina.
En sort som vi bryggare kanske har glömt det är den amerikanska vete ölen.
Min råkade ju bli en sådan av misstag., Min öl har tyvärr ingen kolsyra efter 10 dagar samt 8,5 g prime och 1,5 g torrjäst men annars vilken enormt lätt samt fräsch och lätt citrus smakande öl. Den är enorm.
En öl gjord av misstag.
Det är där för jag aldrig kommer att sluta brygga öl, i bland så kommer en pärla. Samt det är därför jag gillar amerikanska hembryggare, dom vågar testa.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20