Bra wit-jäst att odla upp från flaska?

Kära bryggare!

Jag har förstått att man inte bör odla upp hoegaardens jäst från flaska eftersom dom använder en annan jäst vid flaskjäsning. I alla fall om man vill få en så ren wit-jäst som möjligt. Eller är jag helt bakom flötet?

Jag tänkte i alla fall fråga om någon har odlat upp wit-jäst från något annat märke?
Kanske har någon försökt sig på Sigtuna Sommar Wit?

Mvh Oskar

Sv: Bra wit-jäst att odla upp från flaska?

Jag använder alltid Hoegaarden jäst från deras flaskor.
Blir alltid en utmärkt wit-bier.

Har använt jäst från en Dentergems wit-bier en gång.
Tyckte inte det blev lika bra.

Den senaste Sigtunas wit-bier jag provade var inte alls på samma nivå.

La Trappe wit-bier borde fungera bra, den är också väldigt trevlig.

+1 för Hoegaarden. Vet inte varifrån du hört att den inte går att använda, många här på forumet kan attestera att den fungerar bra.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av imsogreen (2010-06-17 13:23:25)

Ja, La Trappe witte borde fungera bra också. Men det får bli två av Hoegaardens flaskor till ett första försök.

Jag testade nyss att koka koriander i vatten för att jämföra vilken skillnad det är på 5 min kok och 2 min kok.
5 min-test: 1 dl vatten med 15 krossad frön i 5 min och sedan lät jag det svalna och smakade av.
2 min-test: 1 dl vatten med 15 krossade frön i ca 2 min, svalna och smaka.

Kunde direkt känna att 2 min-testet var mycket mer aromatiskt!? Ungefär som den fräsha smaken när man tuggar nymalda frön.
5 min-varianten var lite beskare o gulare i färgen och smakade inte alls lika aromatisk trevligt.

Detta försök gör mig konfunderad över varför man oftast kokar koriandern och "pomeransen" i runda slängar en kvart?

Jag har iaf tänkt ut receptet så att jag kokar en del av kryddorna i 15min och en större del i ca 2-3 min. Lite som när man smak- och aromhumlar.

Något förslag på mängd för 10 liter?

Det har väl lite att göra med hur snabbt man kan få ölen att svalna också? Tycker det är svårt att få fram de där riktigt fräscha smakerna ens om man har i grejorna riktigt sent i koket.

Think globally. Drink locally.

Hej

Jag har oxså odlat upp jäst från hoeg, den funkar bra men bered dig på en lång jäsning.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

peps: Det kan säkert ligga något i det du säger. Jag använder mig av en kopparspiral  till min 10 literskastrull och kan nog kyla allt på ungefär 10 min. Men då måste jag först vänta en stund för att grums ska lägga sig, efter det whirlpoola, vänta en stund och sedan 10-gradigt kylvatten. Så runt en 20 min kylning kan det lätt hamna på.

Men om man återgår till recept så vann väl en Belgisk Wit SM 2008? På receptdatabasen finns receptet och om man ska tro det så bör varken apelsinskal, koriander eller pomerans kokas. 0 min, står det enligt receptet. Kanske en miss?

Jag är supernyfiken på att testodla La Trappes Witte, (Om någon gör det med lyckat resultat så meddela gärna. )det går lite slentrian i Hoegaardens jäst tycker jag.

Även om den är bra och trevlig på alla sätt...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Glöm inte att Hoegaarden med stor sannolikhet använder en annan jäst till flaskkonditionering än till primärjäsning. Inte att det gör det till en dålig jäst, bara att man inte kan förvänta sig att man får en exakt klon.

http://saccharolicious.blogspot.com

Helt klart

Undrar om dom också tillämpar 33 graders-principen?
Det är en väldigt ren jäsning i förhållande till vad man annars kan stöta på...

Många av den belgiska jäststrängarna är ju en blandning av vin och öljäst...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

belgaren skrev:

Glöm inte att Hoegaarden med stor sannolikhet använder en annan jäst till flaskkonditionering än till primärjäsning. Inte att det gör det till en dålig jäst, bara att man inte kan förvänta sig att man får en exakt klon.

Även om de skulle använda sig av en annan jäststam till flaskjäsningen så beter sig den jäststammen precis som alla andra veteölsjäster.

Den är en typisk överjäsande, "slemmig" jäst som flockulerar dåligt och som har en tendens att jäsa i omgångar.
Dvs först kommer den igång och jäser på snabbt, sedan blir den lite lugnare ett par dagar, sedan drar den igång igen.

Har sett precis samma utseende och beteende för Wyeasts wit-bier jäst och även tyska veteölsjäster.

12 Senast ändrad av Kenneth (2010-06-18 08:21:29)

imsogreen skrev:

Jag testade nyss att koka koriander i vatten för att jämföra vilken skillnad det är på 5 min kok och 2 min kok.
5 min-test: 1 dl vatten med 15 krossad frön i 5 min och sedan lät jag det svalna och smakade av.
2 min-test: 1 dl vatten med 15 krossade frön i ca 2 min, svalna och smaka.

Kunde direkt känna att 2 min-testet var mycket mer aromatiskt!? Ungefär som den fräsha smaken när man tuggar nymalda frön.
5 min-varianten var lite beskare o gulare i färgen och smakade inte alls lika aromatisk trevligt.

Detta försök gör mig konfunderad över varför man oftast kokar koriandern och "pomeransen" i runda slängar en kvart?

Jag har iaf tänkt ut receptet så att jag kokar en del av kryddorna i 15min och en större del i ca 2-3 min. Lite som när man smak- och aromhumlar.

Något förslag på mängd för 10 liter?

Från ett av mina egna recept:
Humle o kryddor på 21 liter:
35 g Spalter Select pellets 4,4 %  60 min
10 g krossad koriander 20 min.
20 g krossad koriander 10 min
15 g pomerans bitar 10 minuter

Dela med två så får du för 10 liter.
Det blir bra med korianderkaraktär och fräschör. Men visst kan du köra ännu kortare tid om du vill.

Belgaren: Det var precis det jag antog i mitt första inlägg. Jag undrade i klartext egentligen om det finns någon witbier med primärjästen i den levererade flaskan.

Tack för receptet Kenneth! Jag är förståss inte jätteförtjust i alltför kraftig koriandersmak men smaken måste absolut finnas där. Hur smakar pomerans-, citron-, lime- och apelsinskal i koket då? Är sugen på en lite mer "fruktig" smak än t.ex. Hoegaardens vanliga. I den känner jag inte alls lika tydlig pomeranssmak som koriander. Bidrar skalen mest till beska eller?

14 Senast ändrad av Techno (2010-06-18 20:37:52)

imsogreen skrev:

Belgaren: Det var precis det jag antog i mitt första inlägg. Jag undrade i klartext egentligen om det finns någon witbier med primärjästen i den levererade flaskan.

Tack för receptet Kenneth! Jag är förståss inte jätteförtjust i alltför kraftig koriandersmak men smaken måste absolut finnas där. Hur smakar pomerans-, citron-, lime- och apelsinskal i koket då? Är sugen på en lite mer "fruktig" smak än t.ex. Hoegaardens vanliga. I den känner jag inte alls lika tydlig pomeranssmak som koriander. Bidrar skalen mest till beska eller?

Hej

Jag gillar Hoega. men efter att smakat Inwit så tycker jag att den ölen mer kommer att närma sig "min" arketyp för en Wit. I Inwiten så kände jag av korianderna för en gång skull sett, samt vilket trevligt bidrag, dom bidrog med.

Jag tycker att Inwiten är en av dom trevligaste Witar jag smakat, lite nydanande, lite mer djärv med kryddorna. Jag hoppas att den bara inte blir en paraentes av många goda öl

I min senaste vete öl den sydtyska saken som av misstag blev bryggd med en neutral torrjäst (orginal skulle va WB-06) jästen blev Danstars Nottingham.

I mina tidigare wittar så har den rent slentrianmässigt sett varit pommerans samt koriander, ok, mina öl har varit ok, kanske inte en Hoegaa direkt. men lätta och fina.

En sort som vi bryggare kanske har glömt det är den amerikanska vete ölen.

Min råkade ju bli en sådan av misstag., Min öl har tyvärr ingen kolsyra efter 10 dagar samt 8,5 g prime och 1,5 g torrjäst men annars vilken enormt lätt samt fräsch och lätt citrus smakande öl. Den är enorm.

En öl gjord av misstag.

Det är där för jag aldrig kommer att sluta brygga öl, i bland så kommer en pärla. Samt det är därför jag gillar amerikanska hembryggare, dom vågar testa.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har en amerikansk veteöl med hallon i på jäsning, den smakade riktigt intressant vid flasktappning. Får se om 1-2 veckor hur resultatet blev men jag var positivt överraskad av den när vi smakade på den vid flasktappningen. Vid omtappning till sekundär smakade det kasst, plastigt och syntetiskt men nu hade den utvecklats enormt!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … el/Flykten <-- här finns alla inlägg jag skrivit om just den ölen om du skulle vara intresserad.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

16 Senast ändrad av imsogreen (2010-06-24 11:00:23)

I förrgår började det jäsa, efter exakt 24 timmar sedan pitch, och sedan stegrade det sig riktigt fort och nådde kulmen igår kväll. Luktade bra och intressant. Idag har det lugnat sig en aning och jag misstänker att det kommer jäsa ut lagom fort. OG 1,042.
Hade i en slev honung när jag tog bort koket från plattan. Får se om det blir någon överraskning.

Trevligt med lite bilder Chubb!

Tänkte även ta undan några liter av ölet för att tillsätta solmogna körsbär från trädgården mest som ett experiment. Förra året jäste jag körsbär från trädgården med champagnejäst och efter bara tre veckors lagring smakade det SUPER! Så jag är förväntansfull över årets lite fylligare körsbärs-veteöl á la belgisk. Någonstans mellan fusklambik, fruktöl och wit-bier. Låter inte dumt inte.

Kanske ska testa en hallonporter med vanilj också. Någon som har positiva minnen från mörka fruktöl?