Önskelista på humle av 2005 års skörd

Vi håller just på och planerar för årets stora humlehemtagning, nu när den nya skörden blir tillgänglig på marknaden.

Vilka speciella humlesorter vill du att vi ska ha i sortimentet? Pellets eller kottar?

Tyck till nu! Runt den 10 november kommer vi att beställa.

-- Svante

Sv: Önskelista på humle av 2005 års skörd

jag väljer alltid kottar när det är möjligt.

Helst pellets för min del om man får önska sig.
Ang. sorter så använder jag mest
Magnum, Spalter Select, EKG, Cascade, Target och Challanger.
Fast senaste året har det inte blivit så mycket som förr.
Jag är inte någon storkonsument nuförtiden.

Innebär det att puckarna försvinner?
Helst puckar, annars kottar, av EKG, Fuggle, Northern brewer, Saaz, Amarillo, Hersbrucker och beroende på hur årets skörd blir Cascade.

Frysen är förstås redan full men fram emot sommaren är det dags att fylla på igen.

/PeO

Det skulle vara roligt att prova någon svensk sort, skulle det vara möjligt? Svalöf?

Jag är också nyfiken på de franska ädla humlesorterna (Elsass, Bourgogne). Och Liberty har jag läst mycket gott om.

Annars tycker jag ni redan har ett fantastiskt fint sortiment, så keep up the good work!

Think globally. Drink locally.

kottar är att föredra.

Har blivit lite intreserad av sterling som ett kompliment till saaz. Annars vill jag gärna ha tillgång till amarillo, cascade och Centennial. Ska enligt en del källor vara en helt underbar kombination.

Tysk och engelsk ädelhumle är naturligtvis given. Samt någon högalfa. Jag har varit förtjust i magnum ändå sen min första öl.

kottar och puckar
mycket mindre pellets tack:-) Förre årets favorisering av pellts på bekostnad av kottar fick mig nästan att darra:-)

Ni har ett ganska bra sortiniment av humle just nu men jag vill säga så här: samma sorter som ni har nu i puckar och kottar. Men lägg gärna till  Poppering från Belgien om detta är möjligt - ett MUST i en bra abbey ale, Willamette (kottar och puckar), Amarillo också. Kanske prova någon exotisk humle som Pacific Gem från nya zealand (hög alfa sort som skulle ha en bär liknande smak) eller green bullet (ochså nya zealand). Styrian Goldings är alltid viktiga.

De vanliga amerikanska också förstås: chinook, centennial och carscade. Minska inte på tyska eller engelsk humle heller....det är precis lagom med de två länderna. Men försök att få mer från andra länder. Saaz är förresten alltid viktigt också. Goldings eller First Gold också från England. Brewrs Gold???? Admiral, Northdown eller Challenger och  för att nämna några engelska. Mer amerikansk är även ochså intresant.

Så om jag fick bestämma skulle grundtanken vara: Minska INTE på kottar och puckar. Öka sortinimentet - finns så mycket "out there" som jag och säkart andra vill testa.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

urgusinkas önskelista:

* kottar i första hand, puckar i andra hand.
* all humle är bra; ju större sortiment, desto mer handlar jag.

det hör visserligen inte hit, men jag skulle gärna se litet mer specialmalter, såsom bisquite malt och caravienne. som sagt: ju mer det finns, desto mer handlar jag. så fungerar jag.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

urgusinkas önskelista:

* kottar i första hand, puckar i andra hand.
* all humle är bra; ju större sortiment, desto mer handlar jag.

det hör visserligen inte hit, men jag skulle gärna se litet mer specialmalter, såsom bisquite malt och caravienne. som sagt: ju mer det finns, desto mer handlar jag. så fungerar jag.

tor

Hållar faktiskt med urgusinka angående malten. Fler maltsorter behövs tycker jag som Bisquite, eller Cara Hell, Cara Red, Choklad Malt Dehusked, Chocolate Wheat eller Chocolate Rye. Böhmisk Pilsnermalt skulle inte vara dumt heller.....man får ju drömma:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Snart är det jul smile

Jag håller också med ang busciuit malt och annan snaskig specialmalt. Jag har aldrig provat den, men är väldigt nyfiken. Tar ni hem så lovar jag köpa en liten påse iallafall smile

/Fredrik

PeO skrev:

Innebär det att puckarna försvinner?

Puckarna försvinner inte, men det finns bara ett begränsat antal humlesorter att få som puckar.

-- Svante

Angående önskemål om maltsorter så startade jag en särskild tråd för detta. Skriv gärna om inläggen om maltsorter där och radera dem från denna tråd (om ni inte kan radera själva så kan jag göra det).

-- Svante

Hejsan! smile
(Min första post här även om jag läst forumet länge.)
Jag använder mest pellets.
Columbus, Mt. Hood, Liberty, Amarillo och Simcoe skulle jag vilja prova. Amerikanarna har ju många roliga sorter att välja på. Strisslespalt och Brewer's Gold är andra sorter som är intressanta.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej

Kottar av Cluster är det jag saknar just nu.

Micke Granath

Micke Granath

Jag har fått reda på att humlepuckar i regel är "svavlade", och att man helst inte ska använda mer än en puck/40 liter öl.
Svavlingen är enligt uppgift till för att bevara puckarna så att de inte blir angripna, och att man ska kunna använda puckar till torrhumling utan att riskera infektioner.

Om nu detta är sant, och jag har inte någon anledning att betvivla källan, så låter det inte särskilt trevligt.

Har Humlegården någon kommentar om detta?

Personligen kommer jag att sluta använda puckar om detta stämmer.

Detta hade vi inte hört talas om. Vi håller nu på och kollar upp detta. Om det är på det sättet så kanske vi slutar att föra puckar.

-- Svante

18 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-18 01:46:18)

Jag har användt puckar upp till flera gångar och flera gångar mer än en puck per 10 liter och det har gått absolut bra. T.ex. min ESB som innehållar både target, progress och Styrian Goldings som alla är puckar - förutom alla de andra sorter som är kottar. ESB'en är ett riktigt toppenöl och jag ser absolut inte några som helst problem i att använda puckar. Så min konklusion är att jag tänkar bestämd att fortsätta använda puckar - MASSOR  av puckar:-)

Kenneth - källan?

ALBA GU BRATH

Jag vill inte ange källan då jag inte kollat upp med den personen om det är OK att jag berättar det.
Jag har fått informationen först via en mail-lista och även i en privat mail-diskussion.
Jag är av åsikten att man inte bör publicera andras privata mail på öppna forum.

Kenneth skrev:

Jag har fått reda på att humlepuckar i regel är "svavlade", och att man helst inte ska använda mer än en puck/40 liter öl.
Svavlingen är enligt uppgift till för att bevara puckarna så att de inte blir angripna, och att man ska kunna använda puckar till torrhumling utan att riskera infektioner.

Nu har vi fått svar från England:

Regarding the T100 pellets, they are just the regular raw hops compressed into that shape, nothing added.

Så vi kommer att fortsätta med humlepuckarna.

-- Svante

Tack för svaret Svante!

Ytterligare en myt som är krossad, eller..

Är "T100 pellets" samma som  "Puckar"

Jag trodde att det kallades för  "plugs" på engelska!?

Japp, det är det som vi kallar puckar. "Plugs" kallas de ofta i hembryggarkretsar, medan humlefirmorna betecknar dem "T100 pellets".

Liten kurs i humlebeteckningar:
T100 pellets = puckar
T90 pellets = vanliga pellets (pellets typ 90)
T45 pellets = koncentrerade pellets med högre alfasyrahalt (pellets typ 45)

Siffrorna står för ungefärlig vikt i procent av vikten av de humlekottar som är råmaterial i framställningsprocessen.

-- Svante

Utmärkt!
Det gläder mig att höra att Humlegården bara levererar utmärkta råvaror. Dessutom till bra priser och god service!

Hoppas ni fortsätter driva detta i många år till.

Första sändningen av humle från 2005 års skörd har nu kommit in. Det rör sig om pellets från USA av dessa sorter:
Cascade, Willamette, Nugget, Tomahawk = Columbus, Crystal, Amarillo, Palisade, Simcoe. Snart kommer också Cascadekottar in.
Så fort vi har hunnit packa om dem på 100g- och 500g-paket kommer de att dyka upp i webbutiken.

Efterhand kommer vi sedan att fylla på med mer humle från senaste skörden.

-- Svante

Men när kommer kottar + puckar?

/Jan

ALBA GU BRATH