kottar och puckar
mycket mindre pellets tack:-) Förre årets favorisering av pellts på bekostnad av kottar fick mig nästan att darra:-)
Ni har ett ganska bra sortiniment av humle just nu men jag vill säga så här: samma sorter som ni har nu i puckar och kottar. Men lägg gärna till Poppering från Belgien om detta är möjligt - ett MUST i en bra abbey ale, Willamette (kottar och puckar), Amarillo också. Kanske prova någon exotisk humle som Pacific Gem från nya zealand (hög alfa sort som skulle ha en bär liknande smak) eller green bullet (ochså nya zealand). Styrian Goldings är alltid viktiga.
De vanliga amerikanska också förstås: chinook, centennial och carscade. Minska inte på tyska eller engelsk humle heller....det är precis lagom med de två länderna. Men försök att få mer från andra länder. Saaz är förresten alltid viktigt också. Goldings eller First Gold också från England. Brewrs Gold???? Admiral, Northdown eller Challenger och för att nämna några engelska. Mer amerikansk är även ochså intresant.
Så om jag fick bestämma skulle grundtanken vara: Minska INTE på kottar och puckar. Öka sortinimentet - finns så mycket "out there" som jag och säkart andra vill testa.
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH