rutgersson skrev:Tjenixen! Har väl läst här ganska länge men det här blir första gången jag skriver något!
Har med en god vän så smått börjat brygga och har för några veckor sedan gjort en delmäskning: 15-min Amarillo.
Resultatet ser ut att bli kalasbra (1058, efter primär 1015) vilken står på sekundären och torrhumlas.
Fantastiskt kul och vi går nog över till helmäskning så fort vi fått över den här omgången på flaska.
Vi känner oss dock lite osäkra på mängden socker per liter som behövs för den här typen av öl.
Vi siktar på en sockerlag om 50/50 vilken blandas ut med ölet i en ny jästunna.
Så är det något som har en uppfattning om mängd och om dextros/bryggsocker inte finns att tillgå så borde det ju gå vägen med strösocker, och blir det då något skillnad på ratiot: gram - liter?
Hej
Att få öl på flaska är inga prob, men att sedan få den rätta CO2 på den, det kan bli lite tricky.
Säg att du brygger en Ale i ca 19 c samt en Lager i ca 12 c. Efter att själva jäsningen är över så vill du kolsyre sätta dina båda olika öl.
Alen har jäst i 19 c samt bundit mer kolsyra i själva jäsningen
Lagern har jäst i 12 c samt bundit mindre kolsyra i själva jäsningen.
För att få samma CO2 i båda öl, så måste du har mer prime i alen än lagern.
Med prime menar jag socker på ren svenska. Många eller dom flesta håller på och krånglar med bryggsocker som är USA för cornsugar= druvsocker.
Skippa det och kör på rent vanligt socker. Vanligt socker tar inte upp vatten till sig men det gör, bryggsocker/druvsocker till ca 10 %.
Jag har kolsyrat öl på flaska sedan 1995 och har lärt mig en hel del under den tiden.
Att få kolsyra på flaska är inga prob, men att få rätt för varje sort det kan va lite tricky
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20