Mängd socker för flasktappning

Tjenixen! Har väl läst här ganska länge men det här blir första gången jag skriver något!
Har med en god vän så smått börjat brygga och har för några veckor sedan gjort en delmäskning: 15-min Amarillo.
Resultatet ser ut att bli kalasbra (1058, efter primär 1015) vilken står på sekundären och torrhumlas.
Fantastiskt kul och vi går nog över till helmäskning så fort vi fått över den här omgången på flaska.

Vi känner oss dock lite osäkra på mängden socker per liter som behövs för den här typen av öl.
Vi siktar på en sockerlag om 50/50 vilken blandas ut med ölet i en ny jästunna.

Så är det något som har en uppfattning om mängd och om dextros/bryggsocker inte finns att tillgå så borde det ju gå vägen med strösocker, och blir det då något skillnad på ratiot: gram - liter?

Sv: Mängd socker för flasktappning

Ladda hem beersmith där kan man se rätt sockermängd i förhållande till öltyp och temperatur. Jäkligt bra prog faktiskt. Speciellt om man är lat och inte orkar räkna så mycket som jag själv.

Du behöver ca 10% mindre strösocker än bryggsocker. Vet inte vad det är för öl du brygger men runt 6-8g/l bryggsocker brukar bli lagom tycker jag. Finns många onlinekalkulatorer också. Hittar ni dessutom eran öltypsdefinition så kan ni lägga er i rätt intervall.

Kalas! Beersmith finns faktiskt (testversionen) så där får jag väl gå in och kolla, fattar inte varför vi inte redan gjort det men ibland så är det självklara inte det mest uppenbara.

Och enligt Berrsmith verkar det som om 6 - 8 passar ganska bra till typen.

Tack!

appropå det. vet ni om beersmith räknar med bryggsocker eller strösocker. eftersom det står cornsugar så räknar jag med vanligt strösocker

6 Senast ändrad av megen (2010-04-23 10:22:38)

Weinkeller skrev:

Du behöver ca 10% mindre strösocker än bryggsocker. Vet inte vad det är för öl du brygger men runt 6-8g/l bryggsocker brukar bli lagom tycker jag. Finns många onlinekalkulatorer också. Hittar ni dessutom eran öltypsdefinition så kan ni lägga er i rätt intervall.

Redigering: Tar bort info om hur man trixar med trialdagarna i beermith

Redigering 2: Kolla denna tråd första inlägget på sida 2 http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2588

Kanske inte ska ge tips om hur man "stjäl" program som säljs av humlegården? smile

mangster skrev:

Kanske inte ska ge tips om hur man "stjäl" program som säljs av humlegården? smile

Nää kanske inte men jag fick samma tips här jag med så jag är iaf inte roten till ondskan.

megen skrev:

eftersom det står cornsugar så räknar jag med vanligt strösocker

Corn sugar är mer likt bryggsocker eftersom det innehåller ca 8% fukt. Konverterar du till strösocker får du alltså multiplicera Corn sugar värdet med 0,92.

Weinkeller skrev:
megen skrev:

eftersom det står cornsugar så räknar jag med vanligt strösocker

Corn sugar är mer likt bryggsocker eftersom det innehåller ca 8% fukt. Konverterar du till strösocker får du alltså multiplicera Corn sugar värdet med 0,92.

ok. bra att veta. tack smile

rutgersson skrev:

Tjenixen! Har väl läst här ganska länge men det här blir första gången jag skriver något!
Har med en god vän så smått börjat brygga och har för några veckor sedan gjort en delmäskning: 15-min Amarillo.
Resultatet ser ut att bli kalasbra (1058, efter primär 1015) vilken står på sekundären och torrhumlas.
Fantastiskt kul och vi går nog över till helmäskning så fort vi fått över den här omgången på flaska.

Vi känner oss dock lite osäkra på mängden socker per liter som behövs för den här typen av öl.
Vi siktar på en sockerlag om 50/50 vilken blandas ut med ölet i en ny jästunna.

Så är det något som har en uppfattning om mängd och om dextros/bryggsocker inte finns att tillgå så borde det ju gå vägen med strösocker, och blir det då något skillnad på ratiot: gram - liter?

Hej

Att få öl på flaska är inga prob, men att sedan få den rätta CO2 på den, det kan bli lite tricky.

Säg att du brygger en Ale i ca 19 c samt en Lager i ca 12 c. Efter att själva jäsningen är över så vill du kolsyre sätta dina båda olika öl.

Alen har jäst i 19 c samt bundit mer kolsyra i själva jäsningen

Lagern har jäst i 12 c samt bundit mindre kolsyra i själva jäsningen.

För att få samma CO2 i båda öl, så måste du har mer prime i alen än lagern.

Med prime menar jag socker på ren svenska. Många eller dom flesta håller på och krånglar med bryggsocker som är USA för cornsugar= druvsocker.

Skippa det och kör på rent vanligt socker. Vanligt socker tar inte upp vatten till sig men det gör, bryggsocker/druvsocker till ca 10 %.

Jag har kolsyrat öl på flaska sedan 1995 och har lärt mig en hel del under den tiden.

Att få kolsyra på flaska är inga prob, men att få rätt för varje sort det kan va lite tricky

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för alla svar!

megen skrev:

appropå det. vet ni om beersmith räknar med bryggsocker eller strösocker. eftersom det står cornsugar så räknar jag med vanligt strösocker

Tror att rörsocker är enkla sockerarter, som bryggsocker. Druvsocker och fruktsocker. Men det är ju Cane sugar. Corn sugar måste väl vara framställt ur majs då? Men vad jag ville komma till med detta dravlet, är att i vissa delar av beersmith nämner dom table sugar. Och det har även "beet" inom parentes. Table sugar (beet) å då måste det ju vara strösocker som vi har här. Kolla upp vad som ligger i listan över socker. TYVÄRR! kan man ju inte få upp allt i listan över primeningen. Nån som vet hur man gör?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house