Bättre skum utan proteinrast
Hej bryggarvänner.
Tänkte jag skulle dela med mig av en viktig erfarenhet jag gjort på sista tiden. I december förra året slutade jag med att köra en proteinrast på mina öl och sedan dess har skummet på alla mina öl blivit betydligt bättre.
Jag började stegmäska för flera år sedan och har alltid kört med syrarast, proteintrast, två stycken försockringsraster (ibland tre) och utmäskningsrast. Och mina öl har i regel haft ett ynkligt försvinnande skum. Jag har visserligen inte varit så bekymrad av det, men det har varit ett litet irritationsmoment. Men när Bräumeistern anlände beslöt jag att dra ett streck över proteinrasten och idag kan jag meddela att det var rätt beslut.
I år lämnade jag in 6 öl i SM i hembryggning och i samband med det gjorde jag en fotosession och test av samtliga öl. Det var då det blev påfallande just hur mycket bättre skum mina öl fått på sista tiden! En av de sex ölen bryggdes innan jag skippade proteinrasten och det var också det enda ölet som inte hade något skum att tala om. De fem övriga ölen skummar så att pappa blir riktigt stolt.
Med det anser jag det vara bevisat: för bättre skum, skippa proteinrasten.
Mvh
Pål
Enskede Oscura
Red Rascal Amber Ale
Tistel Dubbel