Fatöl vs flasköl ???

Tja alla ölnördar !!!!
Är purfärsk på forumet , men har avverkat ett gäng ale ( med bra res. enligt andra ).
Känner att jag vill vidare i öl-djungeln , så jag tänkte mig en lager ( el pilsner ).
Kyl-frysbox är på g , induktionshäll (3000 w ) åsså på g. men kolsyrevalet är ej på g...
Mina ales är kolsyrade genom jäsning efter primären.  Men med lager blir det ju knepigare.
vet ej om jag vågar kröjsa efter sekundären. hur mycket jäst behövs osv osv..

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Det beror på din lagringsteknik, jästval och tiden på lagringen.
Men generellt sett så bör det finnas ca 100celler/ml vilket är tillräckligt.
Om du vill kolsyra med priming så är ca 1/4 torrjästpaket fullt tillräckligt.

Men har du tillgång till fat och möjlighet att kyla dessa så kan det vara en fördel tvångskarbonera ölet
genom att tillsätta kolsyra. Vid flaskning efter kolsyrning får du mindre sediment i flaskorna vilket förlänger hållbarheten och den
friska smaken på ölet. Det innebär dessutom att du kan hänga o svänga runt din ölkasse efter behag när det är gå-bort-dags
iom. att du inte har ett lager sediment i botten på flaskorna.

En annan fördel med tvångskarbonering är jämn kolsyrning/karbonering i varje flaska.
Du kan kolsyra och smaka av tills du är nöjd med kolsyrenivån i ölet och sedan flaska.
Priming är lite mer "vänta och se" innan man har rutin på de. Men oftast är det inga problem heller.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Tack före utförligt svar Tomas !!
Tvångskarbonerning , menar du då sekundär med kolsyra i fatet??

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Det gör han, ja

Sv: Fatöl vs flasköl ???

hej.
lutar nog emot att jag inversterar i en fatanläggning ( vågar fan inte berätta för sambon..)
sköt om er så hörs vi..

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Det mest kostsamma med en fatölsanläggning är själva tappkranen/kranarna plus stolpe.
Ett par begagnade corneliusfat och en kolsyrebrandsläckare kostar inte mer än en bra golfklubba eller
bråkdelen av en ok gitarr. Det är en hobby och till skillnad från skogspromenader finns det hobbies som
kostar den del pengar. Lägg fram det på rätt sätt och din sambo kommer att lägga ner åtalet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Gillar din sambo kolsyrat vatten? Det, kombinerat med löfte om konstant flöde av veteöl, fick igenom mitt köp av anläggning smile

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Mina lageröl har blivit perfekta när jag primat. två veckor primär och två veckor sekundär sen bara tillsatt socker ingen jäst. Tar lite längre tid dock. Ca tre veckor för att allt socker skall bli utjäst, som en starkare ale.

Sv: Fatöl vs flasköl ???

he he tack för alla tips, trix.
jag e nog lite otydlig, fat med beergun får det bli, jag är en flasknisse.

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Det viktigaste är att du kan kyla ölet ordentligt vid flaskning.
Är det ordentligt kallt kan du använda en slangstump eller en flaskfyllare från din picnichane i billigaste fall wink
Har själv en beergun, men inte testat den ännu.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Fatöl vs flasköl ???

precis , jag tänker kyla den kolsyrade ölen till ca 0 gr.men jag är väl tvungen å pumpa på med lite mer k-syra då å då innan beergunnar ner ölen i flaskorna.jag hr läst om s.k sytråd Behövs det när ölen är 0gr.Och va tusan är picnichane he he..

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

jag har med lite svårt för alla termer vad gäller fat..... Har efterlyst en riktig beskrivning av allt man behöver, hur det funkar  och om jag är rätt person att skaffa körkort på en sån anläggning....

Men skulle tro att min fru välkomnar en anläggning vad det lider, då jag bråkat med flaskor i köket å backar i hela lägenheten ett tag nu......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Fatöl vs flasköl ???

go kväll.
nånstans i "humles" webbbutik har jag sett vad som ingår i en basic anl.
under titeln rekommenderade ( fel stavning ? ) kit tror jag.
är åsså färsk på området.

just idag är jag stark !!!!!!!

Sv: Fatöl vs flasköl ???

scaryeyes skrev:

Men skulle tro att min fru välkomnar en anläggning vad det lider, då jag bråkat med flaskor i köket å backar i hela lägenheten ett tag nu......

Haha gnäll över flaskor i köket. En klassiker! smile

Sv: Fatöl vs flasköl ???

megen skrev:
scaryeyes skrev:

Men skulle tro att min fru välkomnar en anläggning vad det lider, då jag bråkat med flaskor i köket å backar i hela lägenheten ett tag nu......

Haha gnäll över flaskor i köket. En klassiker! smile

He he... men så länge jag försöker brygga liknande öl som dom mexicanska wiener och bock ölen så godtar hon nästan hobbyn!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Fatöl vs flasköl ???

bajen66 skrev:

go kväll.
nånstans i "humles" webbbutik har jag sett vad som ingår i en basic anl.
under titeln rekommenderade ( fel stavning ? ) kit tror jag.
är åsså färsk på området.

Någon av dessa länkar?

Beskrivning av Humlegårdens fatölanläggning: http://humle.se/library/fatutrustning.html
eller kanske direkt i web shoppen: http://shop.humle.se/se/page/fatolanlaggning.php

Minikurs i kolsyresättning: http://humle.se/library/koldioxid.html
Kolsyresättningstabell för fat: http://humle.se/library/kolsyretabell.html

Sv: Fatöl vs flasköl ???

En snabb fråga bara när ämnet är uppe.... Hur gör alla ni som kör fat-modellen? Stor gryta på 25 liter? Kan man brygga på det viset att man kokar liten mängd å sen spär det?

Typ kokar 15 liter i 2 kastruller sen spär till 20-23 liter. Kokningen är nog största problemet för oss lägenhetsbyggare.....

Jag vet att det funkar, går åt mer humle bara. Men är en vettig väg att gå, eller är det förkastligt i bryggkretsar? Jag kan bara koka max 15 liter (en 13 liters å en 5 liters) Men visst går det att köpa utrustning. Men nu handlar det ju också om liter öl per krona! För många av oss i alla fall. Ju billigare finölen är jämfört med systemets fulöl, desto bättre!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Mina recept är numera på 20L eller 40L så det passar med ett eller två fat när man räknat bort bottensatsen.

Men du behöver inte fylla ett fat när du bryggar. Koka 15L och få ut 14L i fatet., tryck i CO2 till önskat jämvikt och allt är bra... Fat är busenkelt när du testat 1-2 gånga

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Instämmer med jrm. Jag brygger 23 liter per gång, vilket blir ett fat och några extra flaskor som sparas till framtiden. Ofta gör jag dock en 13-liters BIAB-sats samtidigt (tar ju ingen extra tid) som jag också tappar på fat. Det är faktiskt lite enklare att ha mindre i fatet eftersom det går snabbare att "skaka i" kolsyran.

Sv: Fatöl vs flasköl ???

gedman skrev:

Instämmer med jrm. Jag brygger 23 liter per gång, vilket blir ett fat och några extra flaskor som sparas till framtiden. Ofta gör jag dock en 13-liters BIAB-sats samtidigt (tar ju ingen extra tid) som jag också tappar på fat. Det är faktiskt lite enklare att ha mindre i fatet eftersom det går snabbare att "skaka i" kolsyran.

varför "skaka i" kolsyran?

låt fatet stå med tryck på så är fatet kolsyrat på 1v

Sv: Fatöl vs flasköl ???

För att jag är otålig. :]

22 Senast ändrad av cmbellman (2010-03-22 14:31:04)

Sv: Fatöl vs flasköl ???

scaryeyes skrev:

En snabb fråga bara när ämnet är uppe.... Hur gör alla ni som kör fat-modellen? Stor gryta på 25 liter? Kan man brygga på det viset att man kokar liten mängd å sen spär det?

Typ kokar 15 liter i 2 kastruller sen spär till 20-23 liter. Kokningen är nog största problemet för oss lägenhetsbyggare.....

Jag vet att det funkar, går åt mer humle bara. Men är en vettig väg att gå, eller är det förkastligt i bryggkretsar? Jag kan bara koka max 15 liter (en 13 liters å en 5 liters) Men visst går det att köpa utrustning. Men nu handlar det ju också om liter öl per krona! För många av oss i alla fall. Ju billigare finölen är jämfört med systemets fulöl, desto bättre!

Jag har en 30l gryta som jag mäskar, lakar och kokar i. En stor gryta tar inte så jäkla stor plats som man tror innan. Den åker in i garderoben efter bryggningen och rymmer de flesta av ölbryggarattiraljerna så den tar egentligen ingen extraplats. Och jag bor i en tvåa tillsammans med fru och barn. Grytan är dessutom väldigt trevlig att ha när man ska koka en rejäl laddning texas red chili. smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Fatöl vs flasköl ???

Hej

Jag är flaskmänniska. För mig så är det inga prob med att flaska, bara lite framförhållning. Om jag använder tidigare flaskor till kapsylering så sköljer jag den upphällda flaskan minst 3 gånger i varmt vatten, synar flaskan okulärt mot ljus, ser den ren ut så ställer jag den i en back. Efter ett tag så har jag 2 backar, lagom till 23 liter 1 UK gallon som är min mängd jag brukar brygga.

När jag skall tappa/kapsylera så tar jag mina 2 backar till badrummet. Jag skruvar av strilen på dusch handtaget, fyller den ena backens flaskor med vatten.

Hämtar sedan ett galler från kylskåpet håller det över backen samt tippar backen, vattnet rinner ut, gör det samma med den andra backen.

Jag stoppar sedan in 38 halvlitare i min ugn. Jag sätter tempen på 200 c låter flaskorna va i den tempen i 2 timmar. Stänger av ugnen. Öppnar luckan. Går och lägger mig. 12 timmar senare tappar jag 38 halvlitare med god öl på flaska.

För mig så är det inget jobb, det lite tuffa/jobbiga/kluriga det är att få en hyfsad kolsyra på ölet. Där tror jag att fat tappning samt force carb är överlägset.

Även om jag efter 15 års ölbryggning oftast kommer till den kolsyra jag önskar så händer det att på samma batch så kan olika flaskor hålla allt från nära forsning till platt. Dom absolut flesta flaskorna når ungefär den co jag önskar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Fatöl vs flasköl ???

bajen66 skrev:

hej.
lutar nog emot att jag inversterar i en fatanläggning ( vågar fan inte berätta för sambon..)
sköt om er så hörs vi..

Haha! Jag är i samma situation. Hon kommer äta mig levande när hon hittar mina fyra corneliusfat jag är i färd att beställa smile

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

Sv: Fatöl vs flasköl ???

megen skrev:
scaryeyes skrev:

Men skulle tro att min fru välkomnar en anläggning vad det lider, då jag bråkat med flaskor i köket å backar i hela lägenheten ett tag nu......

Haha gnäll över flaskor i köket. En klassiker! smile

Ja. En klassiker! Ölbryggning i min gamla etta på 40kvm tog hårt på mitt lilla bihang.

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil