Jag kan inte tala för andra delar av landet, men t.o.m. när jag var liten och vi bodde under en 2000 meter hög snövall på botten av en halvårs-genomfrusen sjö var vintrarna i Stockholm 2-3 veckor snö, 4-5 veckor slask, 1-2 veckor regn och 1-2 veckor mulet men torrt. I år har det varit 2 1/2 månad snö och kallt. Inte för att jag är en sådan person som minns varje vinters klimat, men det var inte ofta under min barndom i Stockholm vi upplevde en vinter där snön låg från lucia till mitten av februari (och säkert längre än så).
Bodde ett par år i Oslo och upplevde där, vintern 2002/2003 den längsta vintern i mitt liv. Snön kom första veckan av november och låg sedan till veckan innan 17 maj. MEN, i Oslo är de flesta vinterdagarna med klarblå himmel och sol. Och det gör en otrolig skillnad. Detta gråa, snöiga, kalla och nu även vindiga gråa snöskräpet gör mig urless. BLÄ!
Thomas. Funderar på en belgisk barley wine ála Gulden Draak och en amerikansk Stock Ale för lång lagring. Men jag tycks liksom aldrig hinna dit. Om det blir bryggning i morgon, blir det en belgisk pale ale som kan konsumeras relativt snabbt. Men det skulle sitta fint just nu med en lite starkare variant, i detta usla vinterrusk! Köpte en Sierra Nevada Harvest ale, kanske skulle jag knäcka den?
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.