Nu är jag officiellt less på den här vintern

Jodå. Jag gillar också vinter med snö och kyla. Hellre det än dessa slaskvintrar vi haft så många av.  Men nu har det varit vinter med massor av snö som stannar länge nog.  Jag är less på det här nu. Kan det inte bli vår snart, jag struntar i att de blir lite vått under en period då all denna snö skall tina.  Men enough is enough.

Tyvärr hörde jag på radion att det skulle vräka ner i natt igen. 1 1/2 decimeter kanske och evt snökaos i morgon.  Ja, fy fan.  Kanske man skulle jobba hemmifrån i morn?  Skulle jag hinna brygga också?  Förmodligen inte.

Vinter bort, vår in.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Nu är jag officiellt less på den här vintern

+1

det är lååååånnnnnnnnnnnggggggggggggtttttttttttttttt kvar till våren sad

Försöker mota vintern med ett närmast maniskt vår- och sommarölsbryggande. En sak är säker - när våren väl är här kommer jag ha en välfylld källare att välkomna den med.

Think globally. Drink locally.

Hej

Jag håller med er alla. Senaste dygnet fick vi 15 cm nysnö, på en del ställen betydligt mer lite beroende på vinden, en del ställen uppemot 25 cm samt att det nästa dygn enligt SMHI kan komma uppemot 40 cm där jag bor, det känns uppfriskande! Men det är ju inte värre än att i förmiddag så tog jag mig en tur med min bak hjulsdrivna Merca 95:a en tur till centralorten för att hämta några Sierra Nevada Torpedo samt några Schlekerla Rauchbier.

Jag är en big fan av SN öl och blev absolut inte besviken på Torpedon, hophead som jag är.

Det känns skönt att sitta i favorit fotöljen med några Torpedos samt Rökisarna och läsa om olika öl samt tänka på nästa bryggning, den där som kommer att slå alla andra med hästlängder.  Nu börjar det snöa allt mer, har ni märkt att SMHI är helt outstanding att få snön att komma rätt men på sommaren när dom säjer SOL, nja då hände det och det.

Snöhälsningar från Techno boende i landskapet Gud glömde men inte Snöguden

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja tänkt vilket ruggigt väder.

Precis, tänk på hur bra det är att brygga sommarens Saison just nu så den får tid att stå och mogna.
Eller kanske passa på att baka en clafoutis och öppna en flaska samichlaus helles och bjud dina vänner på en efterrätt de
sent kommer att glömma....

Själv har jag bryggt två barley wine som jag tänkte dricka upp om ett år när nästa slask/snökaos-inställda-tåg-hem-från-jobbet-tid kommer

Eller torrhumla med zoloft wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-02-20 16:46:22)

Jag förmodar att det är inga norrlänningar som figurerar i den här tråden. Finns snökaos i deras ordförråd? Jag var i Österrike en gång - en natt kom det mer än 70 cm en natt på glaciären - alla var som tokiga och ville vara först till liften.

Det är (eller har åtminstone varit) normalt med vinter och snö i Sverige. När det inte blir vinter längre har väl växthuseffekten slagit till med full kraft. Är det det vi längtar efter?

Visst är vinter normalt men..

"Införseln av mild Atlantluft har nästan helt blockerats denna vinter. Det har resulterat i att flera platser inte haft så lång sammanhängande period med minusgrader sedan 1960- eller 1970-talen."

"I Kristianstad har de senaste dygnens snöfall resulterat i det största snödjupet sedan 1929."

Skulle på något sätt vilja påstå att det är relativt extrem vinter ändå. SMHI har ju ändå gått ut med klass2 varningar idag..

Nej jag tycker det får vara nog med vinter nu.

Jag kan inte tala för andra delar av landet, men t.o.m. när jag var liten och vi bodde under en 2000 meter hög snövall på botten av en halvårs-genomfrusen sjö var vintrarna i Stockholm 2-3 veckor snö, 4-5 veckor slask, 1-2 veckor regn och 1-2 veckor mulet men torrt.  I år har det varit 2 1/2 månad snö och kallt.  Inte för att jag är en sådan person som minns varje vinters klimat, men det var inte ofta under min barndom i Stockholm vi upplevde en vinter där snön låg från lucia till mitten av februari (och säkert längre än så). 

Bodde ett par år i Oslo och upplevde där, vintern 2002/2003 den längsta vintern i mitt liv.  Snön kom första veckan av november och låg sedan till veckan innan 17 maj.  MEN, i Oslo är de flesta vinterdagarna med klarblå himmel och sol.  Och det gör en otrolig skillnad.  Detta gråa, snöiga, kalla och nu även vindiga gråa snöskräpet gör mig urless. BLÄ!

Thomas. Funderar på en belgisk barley wine ála Gulden Draak och en amerikansk Stock Ale för lång lagring.  Men jag tycks liksom aldrig hinna dit. Om det blir bryggning i morgon, blir det en belgisk pale ale som kan konsumeras relativt snabbt.  Men det skulle sitta fint just nu med en lite starkare variant, i detta usla vinterrusk!  Köpte en Sierra Nevada Harvest ale, kanske skulle jag knäcka den?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Thomas Fransson skrev:

Eller kanske passa på att baka en clafoutis

Ack, clafoutis är ju sommar för mig. Men kanske skulle jag göra en ändå bara på fan. Det finns körsbär i frysen...

Thomas Fransson skrev:

Eller torrhumla med zoloft wink

+1

Think globally. Drink locally.

11 Senast ändrad av geandhei (2010-02-21 13:33:49)

Björn Petersson skrev:

Jag förmodar att det är inga norrlänningar som figurerar i den här tråden. Finns snökaos i deras ordförråd? Jag var i Österrike en gång - en natt kom det mer än 70 cm en natt på glaciären - alla var som tokiga och ville vara först till liften.

Det är (eller har åtminstone varit) normalt med vinter och snö i Sverige. När det inte blir vinter längre har väl växthuseffekten slagit till med full kraft. Är det det vi längtar efter?

Här i Gällivare har vi alltid snö från början av November till början mitten av maj i normalfallet ca 120cm men något år har vi haft drygt 2 meter. Här finns nog en annan beredskap och kapacitet att ta hand om snökaoset dvs fler traktorer och lastbilar per capita tak som pallar för snölasten bra spadar snöslungor isskrapor i bilarna frächa dubbdäck mm och vi använder nog snön på ett annat sätt skidåkning på längden och utför snöskoter så det är inte bara besvär med snön som ni söderöver har utan också mycket nöje.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

12 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-02-22 16:17:38)

När några hembryggare på resa i USA en gång stod inför hotet av en mindre naturkatastrof uppstod det nu bevingade utrycket:

"Relax, don´t worry, have a homebrew"

PS Igår var jag ute i solskenet i Östergötland , i 70 cm lössnö, 11 grader kallt, på fötterna satt mina Tegsnässkidor som stått undangömda i många år. Sen blev det kaffe med kladdkaka och vispgrädde samt en liten whiskeypinne. Senare avnjöt jag en Oppigårds Amararillo Spring (våren kommer så småningom, var så säker!). En riktigt härlig dag.

i morse när jag startade bilen så visade den -31 !!!!!!!!!
nu skiter jag snart i det här tror jag
vi måste åka mer bil och flygplan så växthuseffekten kommer fortare

Drog i mig 3 harvest ale i fredagskväll tillsammans med lite annat smått och gott.
Fredagen blev väldigt trevlig wink

Vågade dock inte korka upp min Black Ops.

Jag ska också brygga ett par belgiska nu framöver.
Har ett par pale ales och portrar kvar på listan, men sedan blir det belgiskt.
Har saknat att brygga belgiska öl, inte gjort det på säkert ett år.

Tror det blir en La Chouffe, först ut, några recept förslag utöver belgian ardennes?

-31grader!!!!111 '
Shit snacka om rimfrost i näsborrarna!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

I dag så fick Jag samt min broder gå upp på taket till våra föräldrars tak ovanpå uteplatsen/balkongen/.

Det var nog i sista stund. På vissa ställen så var det uppemot 175 cm snö

Vi höll på i 2*75 min och fick bort uppemot 75 % av snön. Det akuta läget verkar va borta. Altantaket va byggt 1982 med mycket tjocka reglar. På något sätt så verkar privata villor kunna hålla emot snön bättre än nya.

Min broders hus(han som gillar mina öl) är byggt någongång på 40-talet. Reglarna är enorma samt 7 tumspikar som håller ihop det.

På 60 år så har det blivit enorma mängder snö tidigare.. Jag kom i håg en vinter som var snäppet värre än denna. det var vinter 1965-66. Då var det snö. Då var jag på taket oxså men bara 14 år.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej men Nej!
Underbart med snö.. det är fortfarande februari och den bästa tiden är att vänta.. En solvarm marseftermiddag med en härlig murrig ale och inte att förglömma en jäger i snödrivan...
Det skulle ju vara omöjligt utan mängder med snö.

En sak till till er som tycker det är nog.. Ta på er kläder, ta fram spadarna och gräv snögrottor!! Det blir man aldrig för gammal för, fantastiskt roligt!!

Ta vara på vintern! vi bor i ett land där det snöar, så man ska inte bli förvånad när det kommer lite mer...

Vintermurriga 60cm-snö hälsningar från Dalarna //Mattias

Det var allt uppmuntrande sagt Mattias! Det får allt bli någon murrig ale framöver i mars!