Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Jag hade vaniljen i en vecka.
Se tidigare inlägg i denna tråd för mitt fullständiga recept.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Ok, jag tror jag kör på den här varianten så får vi se om resultatet blir bra:
1tsk ekologiskt vaniljpulver som ungefär motsvarar en vaniljstång, finns att köpa på coop tex. Blandar detta med 2,2dl Tullamore Dew och 88g mörkt muscovadosocker. Detta tillsätter jag direkt vid primningen av 11l öl. Blandningen gör jag redan nu så att allt löses upp ordentligt i spriten.

Här är min receptvariant som blev en väldans mix av ingredienser, vilket jag normalt sett tycker är onödigt. Men nu blev det så här och resultatet kommer rapporteras framöver.

Batch Size: 12,00 L     
Boil Size: 14,53 L
OG: 1,085 SG, estimated FG: 1,021
Color: 77,6 EBC
IBU: 35,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 64,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
0,50 kg       Muntons Extra Light DME (6,0 EBC)      10,49 %       
2,50 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                    52,45 %       
0,50 kg       Munich I (Weyermann 14,0 EBC)         10,49 %       
0,35 kg       Viking Dark Ale (35,0 EBC)                 7,34 %       
0,30 kg       Caraaroma (Weyermann 350,7 EBC)   6,29 %       
0,30 kg       Carafa I (Weyermann) (630,4 EBC)     6,22 %       
0,12 kg       Caraamber (Weyermann) (70,9 EBC)   2,52 %       
0,10 kg       Oats, Flaked (2,0 EBC)                        2,10 %       
0,10 kg       Wheat Malt (Weyermann 3,9 EBC)        2,10 %       
13,00 g       Magnum [14,20 %], 60 min                 28,1 IBU     
6,00 g         Goldings, East Kent [4,80 %], 60 min   3,9 IBU       
16,00 g       Goldings, East Kent [4,80 %], 10 min   3,8 IBU       

1,50 g         Calcium Chloride (Mash 60,0 min)                             
2,00 g         Baking Soda (Mash 60,0 min)                     
1 tsp           Yeast nutrients
5cl              American Ale II  washed yeast slurry                 

Single Infusion, Batch Sparge
75 min  65,0 C

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Har öppnat en flaska nu, och det är verkligen en upplevelse. Otroligt lättdrucken, får besinna mig så jag inte springer ner i källaren och hämtar upp några till. Vaniljsmaken är väldigt mycket i bakgrunden, känns mot mitten av tungan ett efter att den första choklad- och kaffesmaken har lagt sig.

Jag tog i från tårna och beställde riktig bourbonvanilj. Originalreceptet föreskriver ingen särskild sort, men jag tänkte att det skulle passa.

Så snart skummet har snyggat till sig så kan jag fixa upp en bild. Instämmer med tidigare postare att detta känns som en öl som jag alltid vill ha hemma. Om vaniljen ställer till det för lagringsbeständigheten (vilket verkar vara fallet) känns det inte som en jättestor förlust att utelämna den.

Think globally. Drink locally.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Hej Weinkeller

Är ditt rec en clone av Dennys berömda? Många maltsorter är det.  Är du nöjd med receptet? Det verkar ju så.

Muntons Extra Light DME (6,0 EBC). Nu använder jag ju aldrig DME i mina öl, kan du ersätta den mängden i malt?, så slipper jag krångla till det

Det mesta har jag skall snart lägga in en order, lite nytt behöver jag ha.

Går det bra med Four Roses min favowisky sedan 1980?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Techno skrev:

Är ditt rec en clone av Dennys berömda?

Nej, det där är inte Dennys recept, se högre upp i tråden för recept som ligger närmre originalet. Här är en länk till Dennys egna recept i en tråd på northernbrewer.

Think globally. Drink locally.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Techno: Nej, receptet är bara inspirerat av originalet tex så har jag uteslutit den viktiga brunmalten och slängt i vetemalt och havregryn. Tidigare i tråden har det använts flera olika sorters sprit bla rom som tydligen var en höjdare, huvudsaken är väl att du gillar den ? Vet inte om min variant smakar bra då det dröjer några veckor innan flaskjäsning och lagring är klart. DME:t använde jag eftersom jag fick för lågt utbyte vid mäskningen.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Smakade idag av min variant av receptet som bryggdes 7 februari och jag tycker den blev helt ok. Ett försök att beskriva resultatet följer:

Skum: Lågt, krämigt och ljust karamellfärgat.
Färg: Oklar, massiv, brunsvart.
Doft: Choklad och fat toner.
Smak: Mörk choklad, lätt fatkaraktär, len i munnen med stor kropp och markerad beska.

Sammanfattning: God med stor munkänsla. Relativt lättdrucken för sin styrka (alkoholen känns av efter 50cl 9% öl). Välbalanserad med mycket chokladtoner och lätt fatkaraktär. Bitterheten rundar av eftersmaken fint. Saknar vaniljen som jag trodde skulle kännas mer än en lätt fatkaraktär vilket gör att ölen inte känns så speciell som jag hade trott. Dock en helt ok Imperial Porter eller vad man nu vill kalla den. Betyg 14/20.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Jag kan konstatera att min variant blev en riktig hit också. Precis som andra upplever det fastnade aldrig vaniljsmaken men trots det smakar den mycket bra. Den är fyllig, smakrik med olika smaker som kommer i olika omgångar och skummet är otroligt krämigt och fint. Nästan samtliga som provat den tycker den varit väldigt god.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

En gammal tråd men en fantastiskt god öl!

Öppnade ett exemplar till Pannacotta med körsbär i rom i dag. Den har lagrat till sig i öl/vinkällaren i 21 månader nu. Visst har den ändrat karaktär men inte till det sämre om man gillar öl som fått åldras med värdighet. För att återkoppla till den tidigare avsmakningen ovan:

Skum: Lågt, lätt off white och lägger sig snabbt.
Färg: Klar svart med djupröd skiftning.
Doft: Soja, lätt bourbon ton, torr choklad aningen vinös.
Smak: Umami, soya, choklad och viss whiskykaraktär i eftersmaken, drar åt en hyfsad speyside fast kortare. Vinös och lättare än innan även mer spritsig från bubblorna. Choklad finns det också gott om. vaniljen träder fram mer som whiskytoner än just vanilj. Bitter men utan att det blir för mycket.

Sammanfattning:
Får nog öka på snäppet på betyget till 15/20. En bra öl som står sig fint även med lagring. Fylligheten minskar och aggressiviteten i de olika smakerna flyter ihop och utvecklas till en mildare och mer komplex öl.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Jag kan bara instämma. Ett fantastiskt öl! Jag bryggde den i söndags för tredje året i rad. En given klassiker efter julbordet och kring vinter.

Jag sitter fortfarande och funderar på hur man kan förlänga vaniljsmaken men med eller utan är det en supergid öl som verkar vara lätt att lyckas med.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Passar på att skicka upp den här tråden, eftersom jag precis är i färd med att brygga mig en batch. Alla ni som inte provat detta receptet bör göra sig själva en tjänst och prova. Jag tror jag hoppar över vaniljen denna gången, för att få lite bättre lagringspotential. Eller så delar jag upp batchen och vaniljar upp hälften eller så.

Think globally. Drink locally.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Hej, en version av denna fantastiska öl blev min första hemgjorda. Provsmakade igårkväll(efter 2veckor på flaska i rumstemp). En otrolig överraskning, att jag kunnat göra en så god öl...enda minus jag hittade var lite väl kraftig alkoholsmak samt för mycket kolsyta, skummade ur flaskan när jag öppnade..

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Hejsan hoppsan!

Första inlägget här... Niklas heter jag.

Har läst timtals, läst om och om. Snappat upp ett och två men när det kommer till recept, konvertering, beersmith och sådant har jag fortfarande problem. Jag har haft enorm hjälp att komma igång via recepten och teorin i "Brygg öl" boken av Omnipollo-grabbarna. Jag kör biab i en 25 liter biltema. Har bryggt sex brygder som blitt ca 8-9 liter på flaska och som smakat gott. Nu blev jag sugen på en mörkare intensivare öl. Jag har förstått att ingredienser ofta redovisas på nätet som procent och/eller gram och att det då skall anpassas efter tänkt volym vid bryggd hemma på ett lätt sätt via programvara. Jag har alla ingredienser hemma. Jag vill skapa en porter efter detta recept.  Det jag undrar angående receptet är hur mycket vatten detta recept baseras på innan jag stoppar i BIAB-påsen. Så att jag kan anpassa det till just min gryta för att få ut 10+ liter porter. Om någon vänlig själ finns där...

Tro mig att jag själv har försökt att få ordning och reda på detta. Timtals. Jag är en kämpande slow starter. Snart går det upp för mig hur det fungerar. Med er hjälp!

Receptet från i början på tråden.
"
4,5kg Pale Ale
1kg Munich
0,6kg Brown (rostas själv från pale ale malt)
0,54kg Chocolate
0,45kg Caramel 120L
0,2kg Caramel 40L

Humle:
25g Magnum 60min
25g EKG 10 min"

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Det är sådant här en bryggapp är bra för, man knappar in sina proportioner och rattar med volymerna tills det blir rätt. Såhär fick jag till det:

OG: 1.086, FG: ~1.021
10 liter

3kg Pale malt
0,7 kg Münchner
0,4 kg brunmalt
0,33 kg chokladmalt
0,28 kg mörk karamellmalt
0,07 (70g) kg ljus karamellmalt

Beskakalkylen lämnar jag som räkneövning, originalreceptet är för 5 gallon (ungefär 19 liter).

Jag har räknat med en brygghuseffektivitet på 70%, och att du tar ut sisådär 18 liter vört som du sedan kokar ner till 12 liter. Det går fortare om du delar upp vörten i flera mindre kastruller, men det blir förstås också mer disk. Förhoppningsvis får du ut 11-12 liter till jäshinken och sedan 10 liter vid omtappning.

Think globally. Drink locally.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Jättestort tack! Jag återkommer med resultatet. Och nu har jag gett mig sjutton på att lära mig en bryggapp. Biabacus verkar lovande. God jul!

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Så här fyra och ett halvt år senare slinker sista exemplaret ner genom strupen. En njutning från början till slut. Trots bygelkorkflaska fanns lagom med kolsyra i ölen. Doft och smak har förändrats en hel del men den är fortfarande välbalanserad och mycket god. En hel del starkvinstoner i doften samsas med rågbröd och soya. Smaken är ren, maltig och söt, backas upp av lite beska och whiskyfat. Riktigt bra öl. Brygg den!

92 Senast ändrad av scaryeyes (2014-09-24 04:34:21)

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Techno skrev:

Hej Weinkeller

Är ditt rec en clone av Dennys berömda? Många maltsorter är det.  Är du nöjd med receptet? Det verkar ju så.

Muntons Extra Light DME (6,0 EBC). Nu använder jag ju aldrig DME i mina öl, kan du ersätta den mängden i malt?, så slipper jag krångla till det

Det mesta har jag skall snart lägga in en order, lite nytt behöver jag ha.

Går det bra med Four Roses min favowisky sedan 1980?

Bo

Lite off topic... kunde inte låta bli.

Mitt band hette Four Roses på 80-talet! (vi blev sedan 5 i bandet, men hon hette Roos i efternamn, så det funkade ju...) Sen bryggde jag min första coopers sats.


Men känner nu att kanske även jag är mogen nog att brygga en porter?  Denna verkar kul ju!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Brygger du denna och ger den lite tid kommer du inte att ångra dig

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Grym öl som kräver minst 6mån lagring, bryggt denna 2 gr.
Har nu ett fat på ca 3 mån som är lite svår att låta bli:/

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Ja snor tråden lite och flikar in en fråga.
Varför använder man 2 caramel malter av olika rostningsgrad?
Kan man inte bara lägga till lite av av den mörkare?
Kan tänka mig att man kan få lite olika effekt att blanda caramel makter i en ljus öl men i en porter blir det kanske inte så tydligt?
Ja menar inte att vara kritisk till själva receptet utan vill helt enkelt veta hur de funkar! smile

96 Senast ändrad av Kenneth (2014-10-17 15:08:32)

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

De olika karamellmalterna ger lite olika smak och färgbidrag.
Ta bort den ena och ölet ändrar lite karaktär, som du skriver kanske inte så tydligt i en porter som i en ljusare öltyp.
Man kan jämföra lite med att använda lite olika kryddor till mat, till exempel vitpeppar o svartpeppar, de har lite olika smak och att ta bort vitpepparen och ersätta med lite mindre svartpeppar ger inte samma smak.

Personligen tycker jag inte ölen behöver lagras (se mina tidigare inlägg).
När ölet är färskt är det fantastiskt bra, efter 2-3 månader så försvinner en hel del av den fräscha vaniljsmaken.
Jag hann aldrig lagra något av den smile

Planerar just nu för en uppföljare med något modifierat recept,
bland annat ta bort den ljusa karamellmalten (!) och brownmalten.
Byta ut chokladmalten mot pale choc + lite svartmalt.
Lägga till Dark Crystal.
Lägga till en aromgiva humle (EKG) vid kokslut.
Så det kommer relativt långt ifrån originalet, men det är det som gör det kul att brygga.
Utgå från ett recept som man bryggt och se om man kan göra det ännu bättre.

Planerad bryggning om ett par veckor.
Återkommer med lite mer info när det är klart.

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Som jag skrev förut så har jag gjort en ny variant av detta öl.
Ganska mycket förändrat, en renare maltnota med den stora skillnaden att den inte innehåller brown malt.
Samt att boostade upp chokladsmaken med en rejäl dos av pale chocolate malt

Docs VIP (Vanilla Imperial Porter)

Datum för bryggning: 2014-10-30    16 liter. OG 1085, FG 1022, IBU 34
Typ: Imperial Porter, kryddad
Ingredienser   
Malt
4,0 kg Pale Ale, Maris Otter    1,0 kg münchener malt
0,300 kg pale chocolate malt     0,250 kg Crystal malt 120L   
0,250 kg Dark Crystal 240L    0,100 kb rostat korn

Humle
20 g Challenger pellets 8,2% i 60 minuter   
15 g Challenger pellets 8,2% i 10 minuter   
25 g Kent Golding kottar  6,0% 0 minuter    c:a 34 IBU

Salter
½ tsk kalciumklorid i mäskvattnet    ½ tsk MgSO4 i mäskvattnet
½ tsk bikarbonat i lakvattnet mäskvatten
Protafloc c:a 0,75 ml

Kryddor
2 korta vaniljstänger i sekundärjäsningen. delas, skrapas ur.
Blandat med 200ml Jim Beam Bourbon som fick dra i 2 timmar tillsattes i sekundären/ => 4 ml/33 cl flaska
Fick ligga i under sekundär i c:a två veckor

Jäst
WYeast 1450 Dennys Fav 50, 1 liter förkultur
+ efter 10 dagar 2 dl fet slurry av WYeast 1335 Bristh ale II + WLP 009 Australian ale
Pga dålig jäsning
Instruktioner
14-15 liter mäskvatten,
64-65 °C i  60 minuter.
72 °C i 10-15 minuter
Lakade ur 24 liter, kokade ner till 1088 15,5 liter, spädde till 1085 16 liter, 79,5% utbyte
Koktid 80-85 minuter

Kommentarer efter en vecka på fat.
Färg: Becksvart
Doft: Vanilj o lite rostade toner
Smak: Vanilj ^ 2! samt maltig med rostade toner. Mycket trevligt men kanske lite väl mycket vanilj.

Jästen Dennys Fav 50 var helt klart en besvikelse, orkade inte jäsa ordentligt trots bra förkultur.
Vaniljen väldigt dominant, två stänger i två veckor är för mycket när ölet fortfarande ungt.
Tillsammans med pale chocolate malten så skapas dock en harmoni som troligen kommer att bli bättre med en längre tids lagring
Dock så är basölet riktigt bra trots att jäsningen inte var bra initalt
Först efter extra tillsats av mer jäst så fungerade det.

Ölet är lite stramare än den första versionen jag bryggde, lite tunnare kropp men samtidigt friskare i smaken.