1 Senast ändrad av mangster (2008-10-09 20:08:52)

Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Ska försöka slänga ihop vad som verkar vara den mest populära ölen på northern brewers forum.

Specs:
Volym: 18 liter
OG: 1.085
IBU: 32.1

Malt:
61% Pale Ale
14% Munich
8,5% Brown (rostas själv från pale ale malt)
7,3% Chocolate
6% Caramel 120L
3,1% Caramel 40L

Humle:
29,5 IBU Magnum 60min
2,6 IBU EKG 10 min

Övrigt:
Två vaniljstänger i sekundär. Ca 20ml jim beam bourbon per liter innan kapsylering

Edit: Ser att Magnum inte går att få tag på här på humlegården. Har någon förslag på substitut?
Edit2: Stavning

Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

vad menar du med        "Två vaniljstänger i sekunder"

Skulle gissa att sekunder skall vara sekundär...

Magnum finns som kottar.

Menade sekundär, stavning fixad.

Underbart, då får det bli kottar!

Sådär, nu var malten rostad och förkulturen har nästan slutat bubbla. Luktade kakor i hela huset efter rostningen. Mmmm

Mmm.. det låter trevligt.. det måste jag prova.

hahahaha

jag trodde jag var helt dum i huvet

fick för mig att "Två vaniljstänger i sekunder" betydde någonting i stil med
"Två vaniljstänger i 60 sekunder"

tänkte aldrig på att det kunde vara sekundärjäsningen

hahahahahahaha

skål

Skål! Helvete vad jag underskattade tiden det tar att koka bort vatten. Har hållt på i x antal timmar nu, och har inte hunnit börja med humlekoket än. Landade på en 30 liter vört efter lakningen, som jag håller på att koka ner till 18. Pust och frust. Gott lär det bli iallafall

Sådärja, hällde över på sekundär och vaniljstångar idag. Hade jäst ut till 1.021 -> 9.0%. Smakar fruktansvärt gott redan, mycket mer komplext och tungt än något jag tidigare bryggt. Oerhört spänd inför hur det ska smaka kolsyrat med vanilj och bourbon. Testade spilla i lite bourbon i en porter i helgen och det smakade mycket bra

Har varit in och läst på NB och det verkar som att de flesta är mycket nöjd med den här ölen, Jag ska också prova på att brygga det. Om du har möjlighet kan du inte skriva in vilka mängder du använt av malt humle osv i receptet i stället för %.  Har du flödes eller satslakat?

När det ändå avhandlas lite mer speciella öl hittade jag en extraxt/delmäskningsbrygd på http://www.basicbrewing.com/database/in … e_value=36 Holiday (German) Pale Ale som jag undrar om någon har provat att brygga.

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Svarade för några dagar sen, men då gick humlegården ner och då orkade jag inte skriva igen smile

Men här kommer det:
Malt:
4,5kg Pale Ale
1kg Munich
0,6kg Brown (rostas själv från pale ale malt)
0,54kg Chocolate
0,45kg Caramel 120L
0,2kg Caramel 40L

Humle:
25g Magnum 60min
25g EKG 10 min

Men detta är beräknat på min effektivitet, och alfasyran på humlen jag använde just då. Jag rekommenderar att du laddar hem beersmith/promash. Inte alls svårt att använda, och mycket nyttigt!

13 Senast ändrad av geandhei (2008-11-03 23:52:50)

Tack och bock för detta ska å det snaraste beställa ingredienser och ladda hem Beersmith big_smile. Har du provsmakat brygden med vanilj och bourbon? Du måste omedelbart skriva ett smakomdömme när du har gjort det!

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

På fredag har den legat på vaniljen i 10 dagar, och då tänkte jag ta bort vaniljen. Det var tänkt att bli 11 dagar, och sen direkt i med bourbon och flaskning, men nu blev det flytt till helgen så den får stå på sekundär några dagar till innan flaskning. På kanske 1-1,5 veckor blir det smakomdöme med vanilj och bourbon, och två veckor efter det kommer det slutgiltiga omdömet!

HoHo Har du provsmakat bryggden än?

/Anders

Provsmakade i lördags, efter två veckors lagring på flaskor. Var nästan inte kolsyrat alls, jag hoppas att det bara är så att jästen behöver mer tid till primningen pga. den höga alkoholhalten och väntar därmed någon vecka till. I övrigt verkar det väldigt lovande, smakar som en riktigt tung artilleripjäs!

Smakade igen nu, efter totalt 3,5 veckor på primning. Ingen kolsyra alls! Vad kan detta bero  på?

om du har sparat lite jäst så kan du prova följande tips:
Öppna ett par flaskor, tillsätt en liten klick "jästgegga" typ en ml.
Förslut flaskorna igen. Vänd flaskorna ett par gånger så att jästen fördelas.
Vänta någon vecka, kontrollera en flaska.

Jag har gjort det med framgång, till exempel i min Stonehammer stout som jag vann SM med 2001.
Den var stendöd (dvs ingen kolsyra) efter primingen.
Troligtvis var det alldeles för lite jäst kvar i suspension i ölet.

Jag tror att det är samma sak med denna öl.
Ganska lång tid på sekundär så kan jästen sjunka till botten och sedimentera så att det är alldeles för lite jäst i ölet när man tappar upp den.

Följde Kenneths råd, och det var tur att jag gjorde det! Detta är överlägset den godaste öl jag någonsin bryggt. Mycket angenäm lätt bourbonsmak, men en mysigt lätt bränd kaffeaktig eftersmak. Jag kan inte komma över hur rund den är, skulle kunna sitta och smutta på den hur länge som helst! Rekommenderar varmt detta recept

Gratulerar!!!
vilken jäst använde du?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hoppsan, missade den.

American Ale jäst (Brewer's Choice 1056 Activator)

Kul att det blev bra till slut.
Nu blir jag sugen på att brygga en likadan.
Vilken temp och tid rostade du malten (brown)?

100°C i 45 min, och sen 175°C i 20min

Låter grymt spännande. Men en fråga: var det krossat eller hel malt du rostade i ugnen?

Come to the Dark Side, we have cookies.

Den var hel i ugnen, krossade efteråt. För övrigt ska jag brygga denna porter, fast nedskalad och utan bourbon och vanilj, till mitt bröllop i sommar. Ska bli jäkligt kul att smaka de två bredvid varandra