Sv: Better Bottle

Svante skrev:

Frågan för mig är nu i vilka proportioner vi ska ta hem de olika modellerna..? Vilka storlekar verkar intressantast? Med eller utan fabriksgjord håltagning för tillbehör?

Tycker framförallt att 11 och 19 liter är intressanta. Vill ha mindre alternativ till de vanliga 30 liters-hinkarna. Med hål.

Jäser: julöl

Svante skrev:

Fei - jag har inga prisuppgifter ännu, men det kommer inte att bli otroligt dyrt i alla fall. I så fall blir det ingen affär överhuvudtaget. Upplägget bygger på att vi ska sälja hyfsat stora volymer, och det gör vi bara om priset blir rimligt.

Utrolig bra. '

Jeg har ønsket meg disse lenge. Vanlige spann(hink) duger jo, men savner racking armen jeg hadde på  Blichmann tanken. Gleder meg til disse.

www.ringnesherre.blogspot.com

Svante skrev:

Thomas - jag vet inte ännu hur de är för långtidslagring. PET är ju inte 100% syretätt, men enligt tillverkarens hemsida verkar syresättningen genom plastväggen vara försumbar jämfört med t ex vad som diffunderar in genom ett jäsrör. (Och jag vet många ädla drycker som lagras i välmåga i många år utan att det är 100% syretätt.) Vad gäller ekkuber så har jag inga på gång från USA. Däremot kommer vi att få köpa in bourbonfatspill av Kaggen någon gång i vår. Och så kan jag alltid ta hem ekspån från Brouwland.

Gott, det hade varit kul om ni hade sådana i butiken i väntan på "Kaggen-bitarna"

Ang. storlek så är jag mest intresserad av den större modellen.
Är det lika lätt att ta isär och rengöra som tillverkaren säger så kan jag tänka mig att köpa den modellen
med tappkran. Kan vara smidigt vid jäsning med brett ju wink

Det har förresten löst sig väldigt bra med vårt lilla ärende.
Tackar för hjälpen och superservice!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag är också intresserad att köpa sådana flaskor. Kommer de att komma i sortimentet, eller är det inte klart ännu

Vi har en diskussion med tillverkaren, men det tar lite tid eftersom vi försöker samordna en containerfrakt för att få ner kostnaden. Förhoppningsvis har vi dem i sortimentet om några månader, men jag kan inte lova säkert.

-- Svante

När jag tänker på better bottle så funderar jag även på om det inte kunde vara en god ide att
även införskaffa carboy handlers/straps eller vad dom heter?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41kPa3v55KL.jpg

www.bryggradio.com

En sådan där bärsele vore ju inte dumt. Har ännu inte vågat använda min jättefina glasdamejeanne; bara tanken att brotta ner den besten full med 40 liter öl i källaren ger mig kalla kårar. Är de justerbara i "midjan"?

/Per

Think globally. Drink locally.

De här med hål för kran kanske man kunde använda uppochner som ett slags cylindrokoniskt jäskärl.

Det här  "bourbonfatspillet" - blir det billigare än fliset av Jack Danielsfat man kan köpa som grilltillbehör (och öltillbehör) där grillar och sådant säljes?

Björn :
Jag har inte fått några prisuppgifter från Thorslundskagge, bara löfte att de ska höra av sig under våren när de får spill över. Någon annan som vet hur mycket de brukar ta?

Hur mycket kostar Jack Daniels-fliset? Är det livsmedelskvalitet?

-- Svante

Jag mailade dem för ett par månader sedan för att höra om man kunde köpa fatspill, främst från bourbonfat.
3-4 veckor senare fick bara ett allmänt svar av ngn annan i företaget som hänvisade mig till sortimentet i deras webbutik.

Det är ett jättebra sätt att ge företaget dåligt rykte och jag hoppas att dom blir sämre på det i framtiden.

Jag tror lätt att dom kunde tjäna en hacka på att sälja till hembryggare, hem-vin och cidermakare också.
De har verkligen möjligheter och ett stort övertag där.

Men i nuläget så ger jag hellre alla mina pengar till Svante, min "lokala" hembryggdsbutik wink

www.bryggradio.com

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Jack%20Daniels_1.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/Jack%20Daniels_2.jpg

Jag kommer inte ihåg vad påsen kostade - jag köpte den på Bauhaus. Det är väl ungefär ett kilo spån.

Livsmedelskvalitet? - ja - de ska ju användas till att läggas på grillen, antingen torra eller fuktade, för att ge smak åt det som grillas. Det står inget på påsen - med tanke på att det är en amerikansk produkt och deras rädsla för stämningar så borde det stått om det inte var det. Jag har använt dem men ännu inte provat ölet. Vi får se om jag överlever. Att dricka alltför mycket Jack Daniels är väl heller inte så hälsosamt men det beror väl inte primärt på faten.

Enligt beskrivningen ska de vara "made from 100% Jack Daniel`s oak aging barrels" och "...a portion of whiskey remains in the wood after the barrels are emptied. Some of these barrels are made into Jack Daniel`s Wood Smoking Chips."

Den enda varning som står är att förbränningen av produkten, i likhet med andra trä och träkolsprodukter, släpper ut avgaser som kan vara farliga.

37 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-01-30 11:38:47)

Att tillägga: Tenneseewhiskey (ex. Jack Daniel`s) är enligt den initierade inte samma sak som bourbonwhiskey men skillnaden är nog inte så våldsam i praktiken.

Jag vet inte om man har samma princip som med bourbon - att bara använda nya fat - vilket då är tacksamt för de som gör skotsk whisky. Varifrån får Thorslundskagge sina begagnade fat?

Men spillet därifrån kan väl också vara från ny svensk ek samt vin och sherryfat?

Helt missat dedär påsarna

Köpte massa mesquite till sommarens rökning och grillning (trött på hickory)
Så jag har inte botaniserat grillsektionen i butikerna. Men de borde finnas på deras lager.
Frågar man ngn vänligt sinnad klerk så borde de kunna hämta ett par påsar.

Enligt vad jag hört och smakat så är andra fyllningen den bästa. Iallfall till mörkare öl.
Rent otekniskt så borde ju detta klassas som andra fyllningen iom att deras fat bara används en gång till whiskey.

Nu har jag beställt medium och heavy från humle.

www.bryggradio.com

Vad är statusen på better bottle?

Status på BetterBottle är nu att nästan alla förberedelser är avklarade. Planen är att ta hem storlekarna 6 gallon och 3 gallon (22,7 liter resp 11,4 liter), både med hål för tappkran och utan.

Cirkapriser:

BetterBottle 3 gallon utan hål  400 kr/2-pack
  BetterBottle 3 gallon med hål  435 kr/2-pack
  BetterBottle 6 gallon utan hål  250 kr/st
  BetterBottle 6 gallon med hål  265 kr/st

Blue Handle  90 kr/st

Carboy Racking Adapter + SimpleFlo Valve  350 kr/kit

DryTrap  130 kr/st

Vi håller just på och slutför beställningen i dagarna. Om vi inte får indikation om att efterfrågan på den ena varianten är klart större än på den andra tar vi hem lika många med hål som utan.

-- Svante

Nu har vi fått in BetterBottle på lagret och uppdaterat lagersaldona så de går äntligen att beställa i webbutiken.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bb_6g_outlet.jpg

Vi har storlekarna 11 liter (3 gallon) och 23 liter (6 gallon) i två utföranden:
+ utan hål som en vanlig damejeanne, dvs man använder hävert
+ med hål och med komplett tapp (Carboy Racking Adapter + SimpleFlo Valve)

Dessutom har vi som valfria tillbehör
+ handtag som man snäpper på halsen när man ska lyfta/flytta BetterBottle
+ propp i PET (för den som är bekymrad över att silikonproppar inte är syretäta och som vill lagra drycken en längre tid på BetterBottle)
+ DryTrap jäsrör utan vätska som passar i PET-proppen (för den som är bekymrad över att syre kan diffundera in genom vattnet i ett vanligt jäsrör)
+ PET-slang i olika storlekar (bl a en som passar i PET-proppen och kan användas som blow-off-slang och en annan som passar på tappen)

-- Svante

Hej.

Jag har kollat på den här tråden med ena ögat, så jag är inte speciellt insatt i ämnet.  Har några frågor som kanske någon kan svara på?

Vad är egentligen fördelen med Better Bottle i jämförelse med de hinkar vi brukar använda här hemma? Okey, jag ser fördelen med att plasten är genomskinlig så att man bättre kan se hur ölen jäser, samtidigt som det också gör jäsningen mer utsatt för ljus. Men vad är det för övriga fördelar?

Kärlen borde vara betydligt svårare att rengöra än hinkar iom att man inte kommer åt lika bra som i en hink.  Och om denna typ av plast är mer porös, är det någon fördel med det?

Hur får man f.ö. in tappen när det inte går att "vrida fast den" på insidan?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

43 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-08 20:44:40)

Dom släpper in mindre syre än en vanlig hink, det är nog största fördelen med dem.
Inte syretäta, men bättre än en vanlig jäshink.

Nackdelen är som du säge svårt at rengöra dem, jag skulle vilja ha ett par bra rengöringprodukter ex. kaustik eller PBW
iom. att man inte kan "skrubba" dem som med en hink. Dock är jag för tillfället ganska sugen på att testa att jäsa en rostfri gryta.
Är lite trött på plast och repor osv.

Mer info om better bottle hittar du på tillverkarens hemsida - http://better-bottle.com/index3.html

www.bryggradio.com

Tack Thomas.  Kollade på länken - dom är 49 cm höga så jag skulle kunna få in en utan problem i kylskåpet.  Får nog fundera lite.

Var ett tag väldigt intresserad av att löpa ett koniskt jäskärl á la Fermentator.  Men den är lite dyr.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

På förekommen anledning vill jag varna för att använda kokhett vatten vid desinficering av better bottle. Den blev helt sned, vilket man kanske borde ha förstått när man ser vad som händer med en PET-flaska och kokhett vatten, men men...