Better Bottle
Är det bara jag som kan tänka mej en sån här om den fanns att beställa hos humle?: http://www.better-bottle.com/index3.html
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Better Bottle
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det bara jag som kan tänka mej en sån här om den fanns att beställa hos humle?: http://www.better-bottle.com/index3.html
Jag har varit på jakt efter kärl att jäsa lambik i ett tag nu så jag skulle beställa 3 st 3 gallons direkt om priset var rätt.
Min pappa råkade ut för en ganska allvarlig olycka med en glasdamejanne så jag är grymt skeptisk till stora glasbehållare.
varför just lambik? tänker du på syretätheten? jag inbillar mej att dessa är minst lika täta som vilken vanlig jäshink som helst. har jag fel?
just säkerheten kontra glas är ju det jag gillar också med dessa.
Jag skulle absolut beställa om dem fanns hos humle.. Jag titta lite på att beställa liknande om inte rent av samma i från England tidigare då det inte verkar finnas någon bryggbutik i Sverige som tar in dem. Frakten blev dock en orimligt stor del av priset så jag avvakatar fortfarande.
/Danko
Vanlig PE plast är ganska porös. Om man förvarar en lambik i en sådan hink i 1-2 år kommer acetobacter förmodligen att förstöra den.
Better bottle ska ha betydligt lägre syregenomsläpp.
Ikke bare deg. Jeg sjekket prisen på 4 stk 6gal med frakt til Norge for noen år siden og du vil ikke tro hva det kom på... Om humlegården har planer kjøper jeg garantert 4 store av dem.
Vanlig PE plast är ganska porös. Om man förvarar en lambik i en sådan hink i 1-2 år kommer acetobacter förmodligen att förstöra den.
Better bottle ska ha betydligt lägre syregenomsläpp.
ok det var bra att veta,tack tack.
Drar för övrigt upp den här tråden för att jag just rengjort en 25 liters damejeanne , vilket slit
Jag fattar ju att fraktkostnaderna blir höga iom att de inte är stapelbara som hinkar, men om inte priset sticker iväg alltför mkt tror jag att många skulle gå över till dessa....
Är inte det här samma sorts flaskor som sitter i de dricksvattenautomater som står här och där ex. i offentliga lokaler? I så fall borde det väl att kunna få tag i dem här i Sverige på något sätt
Hej,
Första inlägget här men har insupit givande information från forumet i ca 1 år lika länge som bryggningen pågått. Jäser i två st Better Bottle carboys på ca 23L st (6 US gallons) och är väldigt nöjd med dom. Beställde dom från England för alldeles för hög fraktkostnad men skulle bara ha dom. Tycker det är väldigt kul och bra att ha koll på jäsningen, man lär sig se när det börjar komma igång när jästen börjar röra på sig och även när det klarnar osv. Lätta att lyfta, spola ur och sanera. Resterna efter jäsningen brukar jag göra rent genom att fylla upp med en svag lösning Natriumhydroxid (Kausticsoda) på ca 1-2% då blir dom som nya fast bättre och man behöver inte skrubba ur dom och riskera att repa insidan. Dock har jag lyckats få en mikroskopisk spricka i botten på den ena förmodligen nån liten sten under när jag skakade för att syresätta vörten så i fortsättningen blir det till att ha koll på golvet och lägga under nåt mjukt. Tycker det vore en jättebra grej att ta in i butiken även om priset är lite högre så tycker jag det vore värt det, dom lär hålla länge om man är försiktig.
Ja såna vill vi ha i butiken!
ta in dom i butiken
Jag tar gärna in dem i butiken om jag får tag på dem. Deras hemsida verkar aldrig fungera...har testat vid åtskilliga tillfällen och med ett antal olika webbläsare på Mac.
Jag har just testat www.better-bottle.com med Firefox och Internet Explorer 6 på Windows XP. Hemsidan funkar utan problem. Ska testa med Firefox på Linux i morgon om jag kommer ihåg...
Funkar för mig med Firefox på Mac. Åtminstone tillräckligt bra för att komma till kontaktsidan.
Funkar även problemfritt med Firefox på Linux... kanske det är en anti-Mac grej...
Jag skulle också beställa ett par stycken av dessa ganska omgående om Humlegården började sälja dom. Mest intresserad av såna på 10-15 liter.
Jag är också intresserad. Sidan fungerar för mig med Firefox och Google Chrome på Windows XP.
Hmm, misstänker att det är brandväggen i vårt DSL-modem som inte släpper igenom innehållet på hemsidan. Det verkar inte ha att göra med webbläsare eller OS. När jag nu kopplar upp mig via mobilnätet istället så funkar det. Undrar vad det kan vara för innehåll som spökar..?
Hursomhelst, jag har kontaktat dem nu, så förhoppningsvis kan vi komma igång med Better Bottle i en någotsånär snar framtid.
Hmm, misstänker att det är brandväggen i vårt DSL-modem som inte släpper igenom innehållet på hemsidan. Det verkar inte ha att göra med webbläsare eller OS. När jag nu kopplar upp mig via mobilnätet istället så funkar det. Undrar vad det kan vara för innehåll som spökar..?
Hursomhelst, jag har kontaktat dem nu, så förhoppningsvis kan vi komma igång med Better Bottle i en någotsånär snar framtid.
Vildjäst kanske ![]()
Skulle kunna tänka mig att beställa mig två sådana med tillhörande nö(r)dvändig kringutrustning för
användande och rengörning. PBW känns intressant i de sammanhanget.
Vi planerar nu att ta hem ett större antal Better Bottle. De finns i tre storlekar: 3 , 5 och 6 gallons (ca 11, 19 och 23 liter). Dessutom finns de med eller utan hål för montering av tillbehören SimpleFlo Valve och Racking Adapter.

Frågan för mig är nu i vilka proportioner vi ska ta hem de olika modellerna..? Vilka storlekar verkar intressantast? Med eller utan fabriksgjord håltagning för tillbehör?
Den minsta modellen förpackas två och två i varje kartong. Kanske kan vi sälja dem parvis i första hand - skulle undvika fördyrande hantering. De två större ligger en och en.
Det är fråga om att ta hem ett antal pallar per båt från USA så det kommer att dröja någon månad tills vi har dem leveransklara.
(PBW ligger också i pipen, tillsammans med StarSan. Även här är det palltransport per båt som gäller, så det kommer att dröja någon månad för dessa också.)
Jag röstar för 3 och 6 gallon storleken. 5 gallon satser kan man lika gärna göra i den större 6 gallon varianten.
Genialt.
Så sant det ikke blir utrolig dyrt vil jeg gjerne ha 4 stk 6gal med hull og med SimpleFlo Valve och Racking Adapter til alle sammen. Gjerne Blow off kit også. Jeg har hatt Blichmann tanker tidligere, men de ble da de ble for tunge og vanskelige å holde rene. Dette er flott.
Har du noe hint om hva prisen blir?
Kan tänka mig att testa de med tappkran.
Är kluven över hur lämpligt det eg. är vid långtidslagring, men där kan man ju använda ett par corneliusfat om man skulle tvivla
Better bottle är ju ändå inte stapelbara så tappkranarna är ju "lige meget"
Med risk för att låta tjatig, finns där även ekkuber med på pallarna från amerikatt?
Dom jag har är på 23L utan tappkran, tycker det funkar hur bra som helst med auto-siphon. Är lite lur på hur länge tappkranen håller utan att börja läcka. Skulle gärna ha även 19L varianten som sekundärjäsning. 11L vore perfekt om man brygger lite mindre laddningar så det skulle också inhandlas om det fanns tillgängligt.
Det är säkert redan ordnat men ändå, gummikorkar med hål för jäsrör är bra att ha med.
Weinkeller - spontant tycker jag också att det känns mest motiverat att ta in den minsta och den största. Vad tror du om hål för tappkran eller ej?
Fei - jag har inga prisuppgifter ännu, men det kommer inte att bli otroligt dyrt i alla fall. I så fall blir det ingen affär överhuvudtaget. Upplägget bygger på att vi ska sälja hyfsat stora volymer, och det gör vi bara om priset blir rimligt.
Thomas - jag vet inte ännu hur de är för långtidslagring. PET är ju inte 100% syretätt, men enligt tillverkarens hemsida verkar syresättningen genom plastväggen vara försumbar jämfört med t ex vad som diffunderar in genom ett jäsrör. (Och jag vet många ädla drycker som lagras i välmåga i många år utan att det är 100% syretätt.) Vad gäller ekkuber så har jag inga på gång från USA. Däremot kommer vi att få köpa in bourbonfatspill av Kaggen någon gång i vår. Och så kan jag alltid ta hem ekspån från Brouwland.
Lifven - vi räknar också med att ta hem deras andra tillbehör, som Universal Closure och DryTrap Airlock. Silikonproppar med hål för jäsrör har vi redan i sortimentet.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → Better Bottle