Att ens öl är disigt kan bero på många saker.
Ibland kan det vara bra att fundera igenom hela processen från mäsk till glas innan man sätter igång, och på så vis
planera hur man skall gå till väga med mäskning och lagring etc.
Ofta är det lättare att pricka rätt på så vis. Brygger man ett öl som man gärna vill ha grumsfritt så kan det vara
en bra ide att tänka ett varv extra.
Det kan vara allt från -
* Vatten ex. lägre kalciumnivå än 50mg/l (även 50 ppm som amerikanerna anv.)
* Mäskschema inkl. raster innan försockringsraser om man ex. använder tillsatser i form av omältat vete, råg, havre osv. som bör förklistras
* Maltgiva, vilka olika typer av malt och hur de är krossade.
* Mäskning, konvertering/tid osv.
* Lakning, olika metoder och utrustning ger bättre och sämre resultat.
* Kok och koktid, koagulering av proteiner osv.
* Kylning och förflyttning till jäskärl
* Jästval, vissa jästtyper flockar sämre, och har man odlat upp själv kanske man fått fler av de celler som inte flockulerar...
* Temperatur för jäsning
* Tid för jäsning.
* Torrhumlig (skapar oftast ett visst dis som är oundvikligt, främst vid generös torrhumling)
* Lagring
* Vildjäst/kontaminering.
* Vissa metaller som kommer i kontakt med ölet
* Slutjustering ex. klarningsmedel, filtrering eller liknande...
* förpackning
* Serveringsteknik och temperatur.
som sagt ett par olika saker gör ölet grumsigt...
cabrón skrev:Hur gör bryggerierna? Kanske är det ett signum som får fortsätta kasta sin skugga över hembryggt öl.
Filtrerar
Alt. kalllagrar eller tillsätter gelatin, isinglas eller andra klarningsmedel, gärna också vid lägre temperatur.
För att slippa köldgrumling bör man göra det samma.
Är det ett öl som är tänkt att lagras en längre tid så kommer den att klarna av sig sjäv.
Om inte så hjälper det om man filtrerar eller använder ngn av de andra metoderna/medlen.
Ett annat alternativ kan ju vara att välja att servera sin öl vid en aningen högre temperatur
vilket även gör ölet mer smakrikt. Jag föredrar 10-16C beroende på öl.
Vid vilken temperatur köldgrumling uppstår kommer jag inte ihåg.
Men det funkar så att de "skit"/protein och jäst som finns löst i ölet vid låg temperatur rubbas och faller ur lösningen.
Grejerna finns där alltså, men det är först vid lägre temperaturer eller vid vibrationer som de rubbas och bildar grums.
Det viktiga är nog att förstå var grums är och varifrån det kommer.
Har man koll på det så är det lättare att veta hur man ska undvika det.
Personligen bryr jag mig inte om lite grums heller. Så länge det inte påverkar smak eller hur ölet känns i munnen.
De lärda säger även att grumset gör att ölets hållbarhet minskas drastiskt.
Men samtidigt så är det väl så att ett vackert öl i ett glas känns mer fullbordat. Lite som en hemmasnickrad tvbänk...
Den kan vara både snygg eller... praktisk ;)
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio