Protafloc

Hejsan

Jag har använt proafloc de senaste gångerna jag bryggt, men jag vet inte ifall jag har sett någon skillnad. Doseringen är ju ganska liten, kan man få någon bismak ifall man tar i mera? "Binder" det ihop bottensatsen mera ifall jag ökar doseringen?

Tacksam för svar!

mvh
Jonas

Sv: Protafloc

Skit i protaflocen, irländs mossa och sånt i koket. Om det inte vill klarna på sekundären (eller om du känner att du inte har tid att vänta) så släng i lite gelatin och vänta en dag eller två så har du kristallklart öl sen. Just my two cents. smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-01-27 19:50:06)

Av erfarenhet kan jag säga att överdosering leder ingen vart...
Har använt protafloc på jobbet för att klara sky och buljonger och en gång överdoserade jag för att testa
effektiviteten. Det som hände var att hela skyn blev en enda stor geléklump mer likt agar än gelatin vilket inte är så konstigt
med tanke på de båda produkternas ursprung så är det ju inte så konstigt;)

Det som är grejen med protafloc och irish moss är att det det "drar till sig"proteiner det handlar om fysik, positiva och negativa laddningar.
Jag använder alltid protafloc när jag brygger ljusa öl ex. pale ale osv. men brygger jag ex. en stout så slarvar jag ofta med att slänga i protafloc.

Humle har en liknande effekt dvs. humlen främjar flockulering.
(många små grumsgrejer som binds samman och på så vis blir tyngre och faller till botten)

Det är lite beroende på öltyp och process...
Använder man ex. en plattvärmeväxlare är det kanske större fördel att använda protafloc än med en kylspiral. (känns inte helt sant men...)
Brygger du ett öl där klarhet är en viktig del så kan det vara en fördel att använda protafloc. Använde du tillsatser i form av ex. vete för att
få en bättre skumkrona på din pale ale så kan det vara en fördel, eller om du har en del skit med från mäskningen i övrigt.

Dessutom är det kanske trevligare än att tillsätta gelatin om man nu har egna eller vänner med åsikter om just gelatin (vilket jag tycker är trams)
Gelatin fungerar i övrigt på samma sätt som protafloc osv...

Man kan få en viss bismak sägs det när man använder ex. irish moss, men då måste man nog överdosera kraftigt med tanke på att det kommer
att falla till botten. Överdoserar man krafigt kan man få en sjögrässmak som vissa liknar vid smaken av noriblad (sushi) men jag har aldig upplevt det. Då ska man upp i motsvarande dos för minst 200-300 liter till 20 liter vört eller mer säkerligen, i en lätt öl.

Överdosering bidrar inte heller till bättre resultat pga. att det finns bara så mycket gojs som kan bindas på detta vis.
Att lagra ölet kallt efter avslutad jäsning bidrar också till att få ett klarare öl. Jäst och proteiner kommer då att "rubbas" ur vätskan
som de är lösta i och falla till botten. (Tänk en bea som spricker wink )

Nu ska jag äta så svaret blir lite svamlande pga. stress och kallnande mat.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Använder ett knappt krm till 25 liter, upplever att det är en hel del mer som faller ut under kok och kylning än innan jag började använda protafloc. Det märks om inte annat på mängden druv i jästkakan efter primärjäsning.

Men det är klart, nödvändigt är det inte. Förr eller senare klarnar det ändå.

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av cmbellman (2010-01-27 20:46:07)

Sen, lite OT, tycker jag det är rätt snyggt med en lätt disig öl. Den ser liksom ut att både vara mer "äkta" och smaka godare. Men, men - jag vet, när man ska bjussa folk som inte är så vana vid hantverksbryggd öl så kan det vara en fördel att ölen ser ut som en filtrerad industriframställd öl.

Och vad gäller gelatin - visst, på nåt sätt kan man kanske säga att det blir en "animalisk" öl. Men som jag ser det passerar bara grisklövarna genom ölet och tar med sig lite partiklar på vägen. Sen lämnar man kvar dem med bottensatsen när ölen dekanteras till lämplig slutförvaring. Tom min fru som annars inte äter gris köper det. smile

Gris är gott

www.bryggradio.com

Hejsan

Jag brukar alltid glömma protaflocken, gelatin har jag aldrig provat. Håller med cmbellman, ett litet disigt öl känns på något sätt trevligt, men det är jag det.

Mina öl blir till 98 % alltid mycket blanka efter ett x antal dagar med och utan protaflock i rums temp.

Däremot så blir mina öl ofta köldgrumliga, bortsett från mina lageröl som jag lagrar i månader, då släpper grumlingen nästan alltid, men det tar uppemot 4 veckor i temp ner mot +4 - 0 c.

Ni som får kristall klara öl efter gelatin samt prota, står dom oxså emot köldgrumling?

Som sagt var så är mina öl oftast kristall klara i rumstemp men grumlar när dom kyls, det har väl nästan alla här råkat ut för.

Jag har aldrig märkt att protaflock samt Irish Moss står emot köldgrumling.

Ett kristall klart öl i rumstemp blir oftast grumligt i kall temp, det är min erfarenhet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Har aldrig anvant nagra tillsatser forutom nutrient mojligen. Olen blir alltid klar. Sa klart kylgrumlar en del ol, men forsvinner igen nar olen statt nagra min.
Folk i allmanhet skiljer ju pa system ol och farskol..... jag brygger farskol. Da ar det helt ok om olen inte ar helt klar.

Hade for ett par veckor sen en bekant hemma som samtidigt som mej i borjan av -90 talet bryggde en massa ol. Vi hade ingen vetskap i hantverket, eller internet for den delen. Jag bryggde coopers lager i 25 grader och han bryggde en annan som hette guld ol. Givetvis med satsens orginaljast och strosocker.
Kan meddela att min ol blev nagot battre an hans. Sa klart fick vi in mycket syre i processen, sa det smakade inte superbra.

Han fick smaka 5-6 olika ol jag bryggt nu, och alla var mer an godkanda. Manga var inte helt glasklara, utan koldgrumlade, men hade liten eller ingen som helst betydelse. Anda ar han otroligt krasen nar det galler alkoholhaltiga drycker. (Holl pa med tillverkning i manga ar av hembrant)

Sa enligt mitt tycke behover man bara anvanda sant om man ska tavla, impa pa folk eller nat. Brygg i stallet sa ofta sa olet kan lagras i 6 - 10 veckor. Da ar det klart i alla fall

(nu sager jag inte att jag alltid gor sa.... har otroligt svart att lagra mitt i mer an 3 veckor)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag har använt protafloc till mina fyra senaste bryggder och tycker mig se en rejäl skillnad. Jästen jag använder är för det mesta Fermentis torrjäster. Med Protafloc och Safale S-04 får jag numera ett klart öl redan när jag tappar från sekundären. US-05 är fortfarande grumlig men inte i samma utsträckning och klarnar snabbare på flaska. För mig gör det inget om ölet är disigt men nog kan jag tycka att vissa öltyper ser mer aptitliga ut om de är klara. Gelatin vill jag som vegetarian inte befatta mig med.

Arakun skrev:

Jag har använt protafloc till mina fyra senaste bryggder och tycker mig se en rejäl skillnad. Jästen jag använder är för det mesta Fermentis torrjäster. Med Protafloc och Safale S-04 får jag numera ett klart öl redan när jag tappar från sekundären. US-05 är fortfarande grumlig men inte i samma utsträckning och klarnar snabbare på flaska. För mig gör det inget om ölet är disigt men nog kan jag tycka att vissa öltyper ser mer aptitliga ut om de är klara. Gelatin vill jag som vegetarian inte befatta mig med.

Hej

Jo det jag menade det var, kanske uttryckte jag mig konstigt, jo det var, blir dom ölen som oftast med prota m.m oxså även utan klarningsmedel blir kristall klara i rumstemp.

Det är ju egentligen ointressant att visa upp en öl i 22 c som är helt blankt. Det som är intressant det är ju att visa upp denna öl i drickbart skick ca +6 c, och då är den knappast kristall klar. Då köldgrumlar ölen, det är ok, det påverkar ju inte smaken, men det är inte roligt/trevligt att hälla upp en totalgrumlig sak, även om den smakar bra. Alltså fixar gelatin samt protaflock/Irish Moss köldgrumling? För det är ju egentligen det som är intresannt, att min bitter verkar se ut som filtrerad i +22 c samt ser ut som, hej kom och hjälp mig i +8 c det är ju det som jag vill att den ev. vännen jag skall övertyga om hembryggningens lov.

Det enda som jag vet som hjälper emot köldgrumling det är uppemot 5-6 veckor i nära 0 c.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Funkar det bra, kanske man ska forsoka sej pa det.  Bara varit lite skeptisk mot tillsatser i olet. Men visst ska man vara oppen. Fast jag har lite funderat pa att jasa kolsyran pa fat och bygga filtreringsanlaggning under tryck. Vet inte annu hur ett filter borde vara utformat, men tankarna finns dar.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

12 Senast ändrad av cmbellman (2010-01-28 09:22:05)

Bo, ang din fråga om köldgrumling och gelatin. Ja det hjälper. De öl jag låtit lite upplöst gelatin sjunka igenom har ingen köldgrumling. Men jag får kasta in en liten brasklapp, jag tror att man kan behöva låta gelatinbehandlingen ske i det köldgrumlade, kalla ölet - i mitt fall vintertid på balkongen. Där har jag inte tillräklig empirisk data, jag har helt enkelt inte antecknat min köldgrumling i de tidigare brygderna. För de vegatariska läsarna går det naturligtvis precis lika bra med selleri!

Thomas, gris är självfallet jättegott. Mmm.... baaaacon.... (dreggel).... Nåt jag har svårt att övertyga hustrun om tyvärr. Hon har vissa konstiga idéer. God öl uppskattar hon dock!

cmbellman skrev:

Thomas, gris är självfallet jättegott. Mmm.... baaaacon.... (dreggel)....

Bacon kommer från får lol

Och vem kan motstå spädgris?  Jag gifte mig i Bairrada som förutom sitt vin också är känt som spädgrisregionen i Portugal.  Vad tror ni som serverades på mitt bröllop?

Jag har använt protafloc sedan jag började brygga men kan inte påstå att jag är imponerad, samtidigt vet jag inte hur disigt ölet skulle bli utan!  Jag brukar i regel lagra mina öl kallt, och det ger i regel klara öl vid rumstemp och lätt disiga när kalla.  Mina belgiska blonda ales blir på det sättet i regel nästan helt glasklara oavsett hur flockande själva jästen är.

När klarhet är ett mål, egentligen bara vid ljusa lageröl, brukar jag tillsätta isinglass, och det brukar göra susen.  Men utan (membran)filtrering odyl får man aldrig lika klara öl som de kommersiella bryggerierna (tror jag), och det rör mig faktiskt inte i ryggen.  Lite dis gör ingenting.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Visst går det att få klar öl utan filter (eller andra tillsatser).

En midsommaröl från 2007, utan gelatin eller protafloc

Och en jämförelse gelatin och utan (alla andra parametrar är samma):

Klar och disig, också från 2007

/Anders

Otroligt snygg och aptitretande!!!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har använt Protafloc länge och då till alla mina öl (har dock glömt det ibland). Det kanske inte alltid behövs men det är mycket litet besvär och billigt. För säkerhets skull alltså.

Det hjälper dock inte mot sådan grumling som orsakas av jäst som inte vill sjunka (oftast "dusty" lagerjäster)., Där är det gelatin eller isingglass som gäller. Isingglass används ju också i real ales som inte ska lagras så länge.

Enligt gällande kemiska principer ska dock inte gelatin och isingglass hjälpa mot köldgrumling. Protaflocen är tänkt att ta hand om det som orsakar detta redan vid koket. Det kan dock räcka med koket i sig.

Ett medel som har rätt elektrisk laddning - negativ - och ska hjälpa mot köldgrumlande proteiner (med positiv laddning) är kieselsol (kiseldioxid i kolloid flytande form). Isingglass och gelatin har positiv laddning - protaflocen har negativ.

Idén är alltså att positiva och negativa dras till varandra och klumpar ihop sig (jfr magnet)

En sak som nästan aldrig nämns i bryggbeskrivningar är att man kan skumma av en del som flyter upp under c:a en halvtimmes vörtkok med en hålslev innan man slänger i den första humlen. Detta kanske för att det inte är praktiskt möjligt i storskalig professionell bryggning.

I gamla kokböcker står det ju att man ska skumma av buljongen när man kokar kött bl.a. för att buljongen ska bli klar, eller...? vad säger du Thomas?

Jag undrar om någon har upplevt negativa lagringseffekter när man använt gelatin, jag gjorde en IPA för bra länge sen som jag tillsatte steril gelatinlösning till i sekundären. Den blev oerhört klar, om än något köldgrumlad. Däremot upplevde jag att den blev dålig, jäste "över", bara skummade och tappade all kropp.

Någon som upplevt något liknande? Jag har nämligen precis tappat över till sekundären på en Double IPA och efter att ha läst den här tråden tror jag nog att jag skiter i gelatinet. Har turen att bo i ett hus med en kallkällare.

God kväll!

I munnen: Sierra Nevada Torpedo
I munnen på måndag: Sierra nevada Celebration
I tanken: Double IPA

Småbarnsföräldrar brygger sällan men gärna!

Just nu:
Återstår att se...

Jag tycker mig inte heller ha sett någon skillnad när jag använt protafloc. Flera gånger har jag glömt använda medlet och ändå fått ett mycket klart öl. Ibland har jag fått disigt öl trots att jag använd protafloc. Ett av ölbryggningens många gåtor helt enkelt. För det mesta är mina öl så pass klara att det är inget jag fördjupat mig på utan nöjd och glad kan jag avnjuta ölen med ögat också. För mig är klart öl en prestigefråga och därför avskyr jag köldgrumling vilket jag undviker genom det primitiva men enkla sättet att inte låta ölen ligga inne för länge. Någon som har ett tips på att undvika köldgrumling utöver att lagra kallt i månader? Hur gör bryggerierna? Kanske är det ett signum som får fortsätta kasta sin skugga över hembryggt öl.

20 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-02-02 20:46:42)

Att ens öl är disigt kan bero på många saker.
Ibland kan det vara bra att fundera igenom hela processen från mäsk till glas innan man sätter igång, och på så vis
planera hur man skall gå till väga med mäskning och lagring etc.

Ofta är det lättare att pricka rätt på så vis. Brygger man ett öl som man gärna vill ha grumsfritt så kan det vara
en bra ide att tänka ett varv extra.

Det kan vara allt från -

* Vatten ex. lägre kalciumnivå än 50mg/l (även 50 ppm som amerikanerna anv.)
* Mäskschema inkl. raster innan försockringsraser om man ex. använder tillsatser i form av omältat vete, råg, havre osv. som bör förklistras
* Maltgiva, vilka olika typer av malt och hur de är krossade.
* Mäskning, konvertering/tid osv.
* Lakning, olika metoder och utrustning ger bättre och sämre resultat.
* Kok och koktid, koagulering av proteiner osv.
* Kylning och förflyttning till jäskärl
* Jästval, vissa jästtyper flockar sämre, och har man odlat upp själv kanske man fått fler av de celler som inte flockulerar...
* Temperatur för jäsning
* Tid för jäsning.
* Torrhumlig (skapar oftast ett visst dis som är oundvikligt, främst vid generös torrhumling)
* Lagring
* Vildjäst/kontaminering.
* Vissa metaller som kommer i kontakt med ölet
* Slutjustering ex. klarningsmedel, filtrering eller liknande...
* förpackning
* Serveringsteknik och temperatur.

som sagt ett par olika saker gör ölet grumsigt...

cabrón skrev:

Hur gör bryggerierna? Kanske är det ett signum som får fortsätta kasta sin skugga över hembryggt öl.

Filtrerar
Alt. kalllagrar eller tillsätter gelatin, isinglas eller andra klarningsmedel, gärna också vid lägre temperatur.

För att slippa köldgrumling bör man göra det samma.
Är det ett öl som är tänkt att lagras en längre tid så kommer den att klarna av sig sjäv.
Om inte så hjälper det om man filtrerar eller använder ngn av de andra metoderna/medlen.

Ett annat alternativ kan ju vara att välja att servera sin öl vid en aningen högre temperatur
vilket även gör ölet mer smakrikt. Jag föredrar 10-16C beroende på öl.

Vid vilken temperatur köldgrumling uppstår kommer jag inte ihåg.
Men det funkar så att de "skit"/protein och jäst som finns löst i ölet vid låg temperatur rubbas och faller ur lösningen.
Grejerna finns där alltså, men det är först vid lägre temperaturer eller vid vibrationer som de rubbas och bildar grums.

Det viktiga är nog att förstå var grums är och varifrån det kommer.
Har man koll på det så är det lättare att veta hur man ska undvika det.

Personligen bryr jag mig inte om lite grums heller. Så länge det inte påverkar smak eller hur ölet känns i munnen.
De lärda säger även att grumset gör att ölets hållbarhet minskas drastiskt.
Men samtidigt så är det väl så att ett vackert öl i ett glas känns mer fullbordat. Lite som en hemmasnickrad tvbänk...
Den kan vara både snygg eller... praktisk ;)

www.bryggradio.com

Jag gör precis som cmbellman och är väldigt nöjd med resultatet varje gång. 1 ark gelantin/10 liter i sekundären samtidigt som jag kör en "cold crash". Märker inte av köldgrumling nästan alls och får ett väldigt klart öl som ändå har kvar tillräckligt med jäst för att primingen skall funka.

Hej är nybörjare på ölbryggning,har bryggt 4 st med extract och humlat med gott resultat.Det ända jag skulle vilja få till är ett riktigt klart öl,som det är nu har jag problem med köldgrummling.Hur går man tillväga med gelantinet ?Någon som har lust att förklara lite närmare,tack på förhand.

Qvistus

qvistus skrev:

Hej är nybörjare på ölbryggning,har bryggt 4 st med extract och humlat med gott resultat.Det ända jag skulle vilja få till är ett riktigt klart öl,som det är nu har jag problem med köldgrummling.Hur går man tillväga med gelantinet ?Någon som har lust att förklara lite närmare,tack på förhand.

Qvistus

Jag är inte så mycket mer erfaren än dig på det här (har gjort fem bryggningar - helmäsk och delmäsk), men så här gör jag:

I slutet av sekundärjäsningen (typ tre dagar innan flasktappning) löser jag upp ett gelantinblad (för 10 liter öl) i lite kokande vatten (så att det inte skall finnas någon infektionsrisk). Jag rör noga så att gelantinet upplöses helt. Sen häller jag bara ner det i jäshinken och ställer ut hinken på ballkongen där den får stå kallt några dagar. Min erfarenhet är att gelantinet (tillsammans med "cold crashen") väldigt snabbt och effektivt ger ett klart öl genom att trycka med sig alla dumheter till botten. Hittills har jag inte haft några problem med köldgrumling.

24 Senast ändrad av cmbellman (2010-02-08 08:39:22)

De gånger jag snabbklarnar min öl gör jag på samma sätt som Pinto, med kristallklart resultat på ett par dagar. Jag låter gelatinblandningen puttra en stund och rör om med en slev. Sen häller jag i den kokheta blandningen direkt i jäskärlet och rör försiktigt försiktigt i ytan med samma slev som blivit desinificerad i koket. Trots att ölen ser jästfri ut funkar det utmärkt att jäsa in kolsyra om jag flasktappar - möjligen att det kan ta nån vecka extra.

Tackar för tippsen,det låter kul med ett kristallklart öl.

Qvistus