Sv: Braumeister

Så här i efterkant är det min klantighet som gjorde gårdagen bryggövning till ett sjå.  Men jag måste medge att jag inte hade funderat särskilt mycket på var jag skulle ställa Beraumeistern.

Den ångar på ganska rejält, och jag som tidigare bryggt 10-liters satser hade nog inte insett storleksskillnaden, både i ånga, lukt, vikt och svett! 

Jag har en servicetoa med duschvrå och fläkt i källarn och tyckte det var ett fiffigt ställe.  Men det blev fruktansvärt trångt, särskilt som jag var tvungen att få in en bänk för BM'n att stå på och sedan en pall att ställa upp BM'n på när det var dags för kylningen.  Önskade flera gånger att jag köpt BM's spiralkylare i stället.

Fläkten räckte inte till på långa vägar servicetoan formligen dröp av kondens på slutet, från tak och väggar (på golvet låg kylvatten från mina urton läckage).  Lukten som spred sig i huset gjorde frugan ilsken.  Själv tycker jag att den söta maltlukten är trevlig, men min fru kallar den stank.  När jag nämnde att jag planerar att brygga minst 2 ggr i månaden gick hon upp i limningen. Hör till att hon blivit dödssjuk efter att ha tagit influensevaccinet på fredagen, i vanliga fall är hon lite lättare att tas med.

Vad fan kan det kosta att sätta in en rejäl köksfläkt egentligen?  Fast då är det ju slut med servicetoans duschvrå, förstås.  Att köra i köket kommer inte bli mycket bättre, fläkten där är inte tillräckligt stark tror jag.  Det får bli med öppna fönster och stängd dörr till resten av huset, eller att vänta in när hon är ute/borta. Fan att jag inte tänkte på det innan!

Så nu funderar jag på om jag behöver 1) en pump att lösa problemet med fallhöjd, 2) ett högt stadigt bord att ställa BM'n på (med inställabara ben, toagolvet är ju givetvis sluttande) eller 3) BM's spiralkylare (i vilket fall plattvärmeväxlaren var en felinvestering, aj aj).

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

102 Senast ändrad av krunchie (2009-12-07 17:22:01)

Jag trodde plattvärmeväxlaren var en kanongrej faktiskt, mindre spill än en gigantisk metallspiral som stoppas ner i sockervatten kan man ju tycka. Jag är nöjd med kylspiralen hursomhelst, det funkar tusen gånger bättre än isvatten i diskhon som jag är van vid!

Jag står i köket med ett öppet fönster ett par meter ifrån, har inget problem med kondens eller ånga än så länge (har iofs inte kollat taken så noga smile). Ingen har klagat än så länge iaf, så jag kör bara på. Rätt skönt med öppet fönster faktiskt så här års när man står vid kokande vatten i timmar, det svalkar.

Min absolut första BM-sats står nu lagom svalt i källaren och torrhumlas i sekundär, buteljering om ett par veckor. Kommer bli otroligt spännande!

Ja Portugisen, låg WAF (den går kanske att höja - se nedan). Jag har ingen Braumeister (än) men kokar i ett 50-liters kärl som placeras i badrummet (med öppet fönster). Jag bor på plan 2 i ett trevånings hyreshus från 60-talet (inte särskilt bra ventilation). Det känns i hela trapphuset (ingen granne har klagat, jag kan i så fall kontra med att flera förpestar med rökning på balkongen). Kommentarerna från familjen kom tätare förr (det har gått några år) men de verkar ha resignerat.

Varför inte försöka med känslor - när anmärkningarna kommer - börja gråta - säg att det krossar ditt hjärta om du inte får hålla på med en av de få saker som gör dig lycklig - förutom din fru får du väl lägga till.

104 Senast ändrad av krunchie (2010-01-03 22:06:21)

Har en liten fråga om BM: har för mig att det nämnts tidigare i tråden om minimum vattenvolym vid mäskning, men jag hittar det inte nu. Har lite dåligt med flaskor och tänkte brygga en liten sats Imperial Stout. Hur mkt är minimum vid inmäsk för 20L BM? Om man fyller maltpipan helt (dvs 5kg), hur lite är minimum vattenmängd för att pumpen inte ska kämpa för hårt vid mäsk?

105 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-08 15:30:50)

Hej.

Nu har jag använt min BM i tre olika bryggningar och jag tänkte dela med mig hur jag gör när jag brygger. 

Jag fyller upp vatten till en och en halv centimeter under det högsta strecket på pinnen, vilket är cirka 23 liter.  Hittills har jag mäskat med 4.4kg, 4.9kg och 4.7kg malt.  Jag har mäskat med lite olika temperaturer, alltid med en inledande syrarast vid 42C på 10 minuter och ingen proteinrast.  Jag har använt mig av tre försockringsraster, vid 62C, 67C och 70C, vid samtliga bryggningar fast med olika tidslängder.  Utmäskning sker vid 78C på 15 minuter och koket är på 90 minuter. 

Efter mäskningen får vörten rinna av maltpipan en stund, högst 5 minuter.  Därefter tillsätter jag 6 liter 75-80 gradigt vatten.  Jag tar bort den övre filterplattan och duken, rör om med slev i malten och tillsätter så de 6 litrarna i två omgångar.  "Tvättvattnet" rinner av ganska fort och det som blir kvar är 25-26 liter vört inför koket.

Under 90 miuters kok får jag kvar nästan exakt 20 liter.  Mäskningseffektiviteten har varit 76%, 77% och 68%.  Den sista var lite lägre för att jag klantade mig något.

Wiener lager: OG 1,051. 4,4 kg malt. Slutmängd: 18,5 liter plus 0,7 liter utspädning. 76% effektivitet.
Röd Lager: OG: 1,058. 4.95 kg malt. Slutmängd: 19,5 liter. 77% effektivitet.
Dubbel: OG 1,060. 4,75 kg malt. Slutmängd: 20 liter. 68% effektivitet.

Positiva kommentarer:
- Väldigt lätthanterlig (när man väl lärt sig kommandona) och mäskningen blir superenkel.
- Lätt att rengöra, med BMs rengöringskit är hela processen snabb och effektiv.  Nu har jag inte rengjort pumpen ännu, men själva BM'n är lätt att tvätta ren.

Negativa punkter:
- Usel användarmanual. Jag har utan tvekan lärt mig mer om hur BM'n skall användas genom att läsa era och andra bryggares kommentarer på internet.  Ingen översikt över kommandon och funktioner etc.
- Användingen av och kvaliteten i maltpipedukarna.  Tack vare Jürgens förslag på hur man kan undvika att maltduken flyter upp när man tillsätter malten hade jag inga problem med detta, men hela grejen känns oproffsigt om man jämför med resten av BM.  Här borde man leverera en lösning och inte tvinga användaren att "hitta på" egna lösningar. Dessutom verkar kvalitén på dukarna vara si så där.

För att summera upp är jag nöjd.  Maskinen fungerar hittills väldigt bra.  Övergången till All Grain har för mig varit piece of cake tack vare BM.  Med det 5 programmerbara mäskningsstegen är möjligheterna att experimentera nästan oändliga.  Och det gör själva bryggningen en glädje.

Däremot har övergången till 20 liters bryggningar varit desto jobbigare och jag är för evigt tacksam att jag inte beställde en 50 liters BM.  Med BM har det blivit inköp av pump, plattvärmeväxlare, thrumometer, kopplingar, nipplar, ventil och massor av slangar i olika dimensioner.  Allt ska rengöras, desinficeras och plottras med, tar evigheter. För att inte tala om vattenslangar från Gardenia och ännu fler kopplingar. Och en riktigt bra skiftnyckel - min viktigaste rekommendation.  Köp en proffsskiftnyckel!

Jag har blivit tvungen att flytta bryggandet från köket till ett litet duschrum i källaren med (liten) fläkt för att få plats med allt.  Allt skall riggas innan det är dags för kylning och avtappning, och sedan tas bort igen.  Och det läcker vatten och det läcker vört. I och med att jag gick upp från 10 liters till 20 liters bryggande har jag flyttat slabbandet från mäskningen till kylningen/avtappningen. Säkert kommer jag att bli proffs även i detta moment förr eller senare, men just nu är det en riktigt jobbig del i bryggandet.  Jag har kommit på att jag är en ganska lat bryggare egentligen.

Sannolikt var jag dum som inte köpte BM's spiralkylare i allafall? Det hade visserligen blivit en del att rengöra och det skall till kopplingar och sånt ändå, men jag hade sannolikt sparat mig en del slabbande och pengar.  Kanske skulle jag tagit det hela i två steg, först BM och BMs egen kylare, senare plattvärmeväxlare och pump m.m.?`

BM 50 är det inte tal om.  Att flytta BM 20 full med varm mäsk är ingen rolig uppgift.  Frugan ställde motvilligt upp som assistent när jag vid första bryggningen insåg att jag inte placerat BM'n på ett smart ställe.  Med en BM 50 måste man vara flera i bryggningen, eller ha inrett och planerat hela brygglokalen så att man kan göra saker själv.  I mitt pyttebadrum hade det inte gått.  Dessutom vill jag knappt buteljera 40 halvliters flaskor, varför skulle jag vilja buteljera 80 stycken?  Jag är som sagt lat.

Mvh
Pål

Jag fick Jürgens tyska manual och gymnasietyskan betalade verkligen av sig här då den tyska manualen är mycket bättre än den engelska. Fick svar på i princip alla frågor genom den.

Är också lite ovan vid 20L-bryggningar. Jag har bryggt en sats på 20 och en på 25 och har nu nog med öl till nästa år! smile Det jobbiga var att jag buteljerade båda satserna samma dag och fick ihop typ 120 flarror. får bjuda grannarna på en liten oktoberfest...kan verkligen inte tänka mig att använda 50L-varianten, jag gillar att ha ett litet system och brygga ofta så jag kan prova olika recept och stilar.

Självklart kleggade flaskfyllaren när jag tappade så att ventilen fastnade och det sprutade öl hela tiden...finns det inte någon bättre flaskfyllare? Börjar bli less på att den alltid kleggar, vare sig jag "duttar" med den i flaskorna så att den inte fastnar eller inte.

107 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-27 18:32:21)

Hej BM-kollegor.

Gav min BM en liten tvätt för att vara klar för en evt bryggning i morgon.  Under uppvärmningen märkte jag att pumpen inte gick, trots att lampan lyste.  Har någon en idé om hur jag ska felsöka och fixa felet?

Jag har hittills inte rengjort pumpen, efter bara tre bryggningar har jag inte sett behovet, manualen säger efter fem.  Jag har använt humlepåsar under samtliga kok, så jag har inte haft mycket "grums" i kärlet vid koken.  Vid senaste koket satte jag emellertid på "topplocket", plattan och duken på toppen, fel och fick stoppa bryggningen för att sätta på platta och duk rätt, varvid en del maltpartiklar frigjordes.  Fick bort det mesta men det var definitivt lite sånt i omlopp när jag bryggde.  Men pumpen funkade under hela den bryggningen så jag är lite paff att den inte funkar nu, ett par veckor efteråt.

Tacksam för tips. 

Mvh
Pål

Hej,
kör pumpen manuellt några gånger och luta BM åt vänster framifrån sett alternativt bör du öppna pumphuset och kontrollera impellern och rengör pumphuset, impellern och båda hålen i BM med den blåa borsten.
Hls
/Jürgen

Hej Pål

Nu är jag kass på hur en BM fungerar. Men när jag läste att pumpen inte fungerade, så slog det till i ryggraden på mig.  Du vet att så jobbade jag på en pappersmaskin, och är det något som finns på en pappersmaskin så är det pumpar, uppemot 500 st

Dom är ju en "aningen" större uppemot 15 000 liter /minut, men en pump är en pump. Normalt när vi skulle stoppa ner pappersmaskinen, det tog ca 30 min, så sköljdes alla ledningar ordentligt, och då gick det lätt att sedan starta upp maskinen igen(40 min)

Vår värsta tid var under juli/augusti, åska! Det bara blinkade till så blev det becksvart i lokalen och tvärstopp på maskinen, en mardröm för en blivande maskinförare på pappersmaskinen men samtidigt väldigt lärorikt.

Eftersom ström samt luft och vatten försvann på 1 sekund, så gick det ju inte att skölja massaledningarna. Då kunde vi råka ut för något som kallades för plugg.

Luften styrde ju ventilerna, strömmen pumparna då försvann vattnet.

Då gjorde vi något som väl inte fick göras egentligen men var ok internt. Vi stängde ventilen, man startade pumpen, väntade ett tag nu gick pumpen för fullt mot stängd ventil sedan så öppnade vi ventilen man och i bland så släppte pluggen. Detta gjordes ju när strömmen hade kommit tillbaka.

Har din BM en ventil som sitter på utflödet från pumpen? Du kan i så fall ha en plugg som sitter just i öppningen innan ventilen, startar du pumpen samt efter 5 sek öppnar ventilen så kan den blåsa i väg pluggen, ibland så gick det i bland så fick vi skruva ner ventiler samt rör kopplingar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

110 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-28 13:18:38)

Jürgen. Jag körde faktiskt manuellt men i dag har jag lutat maskinen och provat flera gånger.  Och efter flera försök verkar den nu ha kommit i gång igen och den spottade ut en massa skräp från förra bryggningen. 

Var finns det beskrivet i detalj (på engelska helst) hur man rengör pumpen på ett säkert sätt?  Vill inte sitta där med en obrukbar maskin och en massa delar som jag inte minns varifrån dom kommer.

Mvh
Pål

den är ingen match att göra rent pumpen, skruva bara bort locket på den och gör rent.. blir det över delar vet jag inte hur du betett dig wink

/matte

Portugisen skrev:

Och efter flera försök verkar den nu ha kommit i gång igen och den spottade ut en massa skräp från förra bryggningen. 
Efter varje bryggning bör du köra pumpen manuellt, med vatten i BM förstås, för att få bort allt skräp, detta ingår i den instruktion som följer med rengöringskittet. Du kan även köra pumpen manuellt före varje bryggning för att vara säker på att den lirar sedan när du brygger.

Var finns det beskrivet i detalj (på engelska helst) hur man rengör pumpen på ett säkert sätt?  Vill inte sitta där med en obrukbar maskin och en massa delar som jag inte minns varifrån dom kommer.
I ovannämnda instruktion ingår även hur man plocka isär pumpen, man skruvar bort ringen som sitter på pumphuset och tar bort beläggningen som finns i det plus på impellern. Sedan sätter man allt tillbaka och skruvar fast ringen med handkraft, inga verktyg. Det finns en packning i pumhuset som du skall vara rädd om.

Mvh
Pål

Hls
/Jürgen

Måste kolle det, Bo.  Någon ventil vet jag inte om jag har sett, men jag kollar det.  Just nu värmer jag upp för inmäskning och pumpen verkar funka.  Vi håller tummarna, annars blir det ingen rolig belgisk blond ale.

alltvarslut skrev:
Portugisen skrev:

Och efter flera försök verkar den nu ha kommit i gång igen och den spottade ut en massa skräp från förra bryggningen. 
Efter varje bryggning bör du köra pumpen manuellt, med vatten i BM förstås, för att få bort allt skräp, detta ingår i den instruktion som följer med rengöringskittet. Du kan även köra pumpen manuellt före varje bryggning för att vara säker på att den lirar sedan när du brygger.

I ovannämnda instruktion ingår även hur man plocka isär pumpen, man skruvar bort ringen som sitter på pumphuset och tar bort beläggningen som finns i det plus på impellern. Sedan sätter man allt tillbaka och skruvar fast ringen med handkraft, inga verktyg. Det finns en packning i pumhuset som du skall vara rädd om.

Mvh
Pål

Hls
/Jürgen

Ytterligar 2 saker du bör tänka på. Tryck in vatten med en vattenslang i ett av hålen på BM:s botten och spola rent pumphuset, sedan vänder du BM uppochner för att få bort allt vatten i pumphuset
Hls
/Jürgen

Portugisen skrev:

Måste kolle det, Bo.  Någon ventil vet jag inte om jag har sett, men jag kollar det.  Just nu värmer jag upp för inmäskning och pumpen verkar funka.  Vi håller tummarna, annars blir det ingen rolig belgisk blond ale.

Det finns ingen ventil
Hls
/Jürgen

Hej,
har en 50-liters Braumeister och förvånar mig över temteraturskillnaden mellan vad BM jkälv säger på displayen och vad jag mäter med en termometer ovanför maltbädden där det svämmar över kanten. Det är 10-12 grader lägre på min termometer!!
Har för mig att jag kollade detta i början och då skiljde det endast några grader vilket är rimligt. Har också för mig att det svämmade över kanten kraftigare i början.
Jag har ställt in mäskschemat så att jag har flera steg i hela försockringsintervallet och när jag har nått utmäskningen på 78 grader låter jag den stå där länge eftersom det är kanske där det mäskar på allvar, termometen säger då 69 grader.

Har någon annan mätt med termometer och jämför temp i överkanten med den som BM själv mäter i botten.

har tagit isär och rengjort pumpen flera gången och jag har inget pump failure heller.

Utbytet är bra, nu senast över 80%.

117 Senast ändrad av Portugisen (2010-01-28 22:21:44)

Hej - tänkte bara rapportera av.  Bryggningen gick bra, effektiviteten låg på 72% och pumpen funkade.  Men jag hade en pumavbrott under ett av försockringsrasterna: "Pumpinteruption". Sedan drog den igång igen efter några minuter eller så.  Hände en annan gång jag bryggde också, faktiskt.  Känns som om pumpen behöver en rast emellanåt. Någon annan som haft detta?

Får nog ta och rengöra pumpen.  Innan nästa bryggning skall jag köra på Jürgens förslag och blåsa lite hett vatten in i pumphålet i BM'n. Och efter nästa bryggning blir det att montera ner och tvätta invändigt. 

Mvh
Pål

Ja, varför ska inte pumpen få en rast när malten har flera... ;-)

Salle

Pump interruption innebär att pumpen tar en paus, dels för ventilering av pumpen och dels för att låta malten omplacera sig i röret lite. Det blir lite av en dragspelseffekt som "pumpar" sockret ur malten på det viset. Hursomhelst, det är inget fel, det ska va så smile

Bryggde en Oatmeal Stout i söndags som luktar supergott från jäsröret! Räknade med 1.056 och fick 1.055 - inte illa. Jag provade att laka med mer vatten nu istället för att hälla på under kok och jag märkte faktiskt till min förvåning ingen större skillnad i effektivitet. Det blev typ samma, får tydligen alltid runt 78-79% (vilket är klart godkänt). Jag lackade lite på att termostatet stängde av koket då och då trots att jag hade koktemp på 102 grader, får höja ett par grader nästa gång. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med BM i övrigt (speciellt nu med min nya kedja från Classe som håller filterduken på plats), den gör precis det den ska och ger bra öl - det är allt jag behöver!

krunchie skrev:

Jag lackade lite på att termostatet stängde av koket då och då trots att jag hade koktemp på 102 grader, får höja ett par grader nästa gång.

Roligt att höra att det funkar som det ska, 102 är max att ställa in.
Hls
/Jürgen

121 Senast ändrad av krunchie (2010-01-29 09:40:26)

Jaså, är det? Det var ju lite dumt kanske, men jag hade inga problem med att bibehålla rullande kok tidigare. Undrar vad som var annorlunda den här gången...
Får väl stänga av programmet innan kok och sätta på värmningen manuellt i värsta fall.

Krunchie.  Hur långa raster kör du?  Lite nyfiken bara.

/Pål

Jag kör med en av Jürgens scheman.

Inmäskning 38°C (blir som en liten syrarast eftersom det tar lite tid att hälla i all malt o röra om och så)
Proteinrast  57°C, 5-15 min (beroende på malt)
Maltosrast   62°C, 45 min
Dextrinrast  71°C, 45 min
Utmäskning 78°C, 15 min

Funkar varje gång!

Hur blir utjäsningen på de öl du bryggt enligt schemat?

/Pål

Det beror ju mkt på jästen, men jag fick 75-76% senast med US-05 tror jag om jag kommer ihåg rätt. Rätt lagom helt enkelt