Hej.
Nu har jag använt min BM i tre olika bryggningar och jag tänkte dela med mig hur jag gör när jag brygger.
Jag fyller upp vatten till en och en halv centimeter under det högsta strecket på pinnen, vilket är cirka 23 liter. Hittills har jag mäskat med 4.4kg, 4.9kg och 4.7kg malt. Jag har mäskat med lite olika temperaturer, alltid med en inledande syrarast vid 42C på 10 minuter och ingen proteinrast. Jag har använt mig av tre försockringsraster, vid 62C, 67C och 70C, vid samtliga bryggningar fast med olika tidslängder. Utmäskning sker vid 78C på 15 minuter och koket är på 90 minuter.
Efter mäskningen får vörten rinna av maltpipan en stund, högst 5 minuter. Därefter tillsätter jag 6 liter 75-80 gradigt vatten. Jag tar bort den övre filterplattan och duken, rör om med slev i malten och tillsätter så de 6 litrarna i två omgångar. "Tvättvattnet" rinner av ganska fort och det som blir kvar är 25-26 liter vört inför koket.
Under 90 miuters kok får jag kvar nästan exakt 20 liter. Mäskningseffektiviteten har varit 76%, 77% och 68%. Den sista var lite lägre för att jag klantade mig något.
Wiener lager: OG 1,051. 4,4 kg malt. Slutmängd: 18,5 liter plus 0,7 liter utspädning. 76% effektivitet.
Röd Lager: OG: 1,058. 4.95 kg malt. Slutmängd: 19,5 liter. 77% effektivitet.
Dubbel: OG 1,060. 4,75 kg malt. Slutmängd: 20 liter. 68% effektivitet.
Positiva kommentarer:
- Väldigt lätthanterlig (när man väl lärt sig kommandona) och mäskningen blir superenkel.
- Lätt att rengöra, med BMs rengöringskit är hela processen snabb och effektiv. Nu har jag inte rengjort pumpen ännu, men själva BM'n är lätt att tvätta ren.
Negativa punkter:
- Usel användarmanual. Jag har utan tvekan lärt mig mer om hur BM'n skall användas genom att läsa era och andra bryggares kommentarer på internet. Ingen översikt över kommandon och funktioner etc.
- Användingen av och kvaliteten i maltpipedukarna. Tack vare Jürgens förslag på hur man kan undvika att maltduken flyter upp när man tillsätter malten hade jag inga problem med detta, men hela grejen känns oproffsigt om man jämför med resten av BM. Här borde man leverera en lösning och inte tvinga användaren att "hitta på" egna lösningar. Dessutom verkar kvalitén på dukarna vara si så där.
För att summera upp är jag nöjd. Maskinen fungerar hittills väldigt bra. Övergången till All Grain har för mig varit piece of cake tack vare BM. Med det 5 programmerbara mäskningsstegen är möjligheterna att experimentera nästan oändliga. Och det gör själva bryggningen en glädje.
Däremot har övergången till 20 liters bryggningar varit desto jobbigare och jag är för evigt tacksam att jag inte beställde en 50 liters BM. Med BM har det blivit inköp av pump, plattvärmeväxlare, thrumometer, kopplingar, nipplar, ventil och massor av slangar i olika dimensioner. Allt ska rengöras, desinficeras och plottras med, tar evigheter. För att inte tala om vattenslangar från Gardenia och ännu fler kopplingar. Och en riktigt bra skiftnyckel - min viktigaste rekommendation. Köp en proffsskiftnyckel!
Jag har blivit tvungen att flytta bryggandet från köket till ett litet duschrum i källaren med (liten) fläkt för att få plats med allt. Allt skall riggas innan det är dags för kylning och avtappning, och sedan tas bort igen. Och det läcker vatten och det läcker vört. I och med att jag gick upp från 10 liters till 20 liters bryggande har jag flyttat slabbandet från mäskningen till kylningen/avtappningen. Säkert kommer jag att bli proffs även i detta moment förr eller senare, men just nu är det en riktigt jobbig del i bryggandet. Jag har kommit på att jag är en ganska lat bryggare egentligen.
Sannolikt var jag dum som inte köpte BM's spiralkylare i allafall? Det hade visserligen blivit en del att rengöra och det skall till kopplingar och sånt ändå, men jag hade sannolikt sparat mig en del slabbande och pengar. Kanske skulle jag tagit det hela i två steg, först BM och BMs egen kylare, senare plattvärmeväxlare och pump m.m.?`
BM 50 är det inte tal om. Att flytta BM 20 full med varm mäsk är ingen rolig uppgift. Frugan ställde motvilligt upp som assistent när jag vid första bryggningen insåg att jag inte placerat BM'n på ett smart ställe. Med en BM 50 måste man vara flera i bryggningen, eller ha inrett och planerat hela brygglokalen så att man kan göra saker själv. I mitt pyttebadrum hade det inte gått. Dessutom vill jag knappt buteljera 40 halvliters flaskor, varför skulle jag vilja buteljera 80 stycken? Jag är som sagt lat.
Mvh
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.