2 kg Spraymalts burk till förkultur

Hej

Min  2 kg spraymalts burk är tom. Det är en kraftig burk i plast med ett lock som fastsätts på toppen av burken, något liknande "sågtandade" som på en jäshink.

Ni som ev har haft eller har en, tror ni att locket håller så tätt att om jag borrar ett hål i mitten på locket. Därefter tvingar jag i en bussning till ett jäsrör.
tror ni att locket håller så tätt så att jag får bubbling i jäsröret?

Annars så är det väl bara att testa, göra en mini jäsning av 125 g spray malt samt 1400 cl vatten, 20 g bakjäst, skaka samt se om jäsröret får liv?

Om det inte börjar bubbla, så är det ju bara att dra några varv glad pack över burken som skydd för infektion. En alldeles för bra burk att bara att slänga

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-01-03 00:28:21)

Sv: 2 kg Spraymalts burk till förkultur

Ja ska man inte låta det stå i burken och lagra efter avslutad jäsning så borde det inte vara några större problem.
Som du säger, locket är till stor del fråga om att förhindra "skit" från att landa i vörten/ölen.

Ställer man inte burken i ladugården, stian eller på utedasset så borde det väl klara sig tycker man. Bara plasten inte fäller ut smak...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

är det inte enklare med en 2L coca flaska?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

4 Senast ändrad av krunchie (2010-01-13 22:37:10)

Läskflaska med korken löst på så att det kan pysa ut funkar finemang, jag har provat både cola- och julmustflaskor smile vill man vara extra ambitiös kan man ju sätta ett gummistopp med jäsrör på

den burk jag har funkar ypperligt att fylla på med ny spraymalt i.. hmm

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa