1968

Hej alla

Jag beställde i slutet av hösten lite malt/humle/samt olika jäster.

Av jästerna så var en Whyeast 1968 Activator best before 13/04 09.

Jag krossade den för 4 dagar sedan, skakade påsen ett flertal gånger /dag.

Inget hände, påsen var efter 4 dagar lika platt. Ok, 04/09 är ju några månader, men inte sådär väldigt gammal.

Jag har tidigare dragit i gång jäst som är dubbel så gammal  på ca 4 dagar.

I början så hände det 2 gånger att innerpåsen inte blev krossad, men med en förkultur så drog den i gång väldigt snabbt samt utvecklades sig till en bra ale.

Jag misstänkte att innerpåsen inte blivit smackad. Men när jag kände på jästpåsen så verkade den va krossad.

Ok, Jag kokade en kultur på 0,8 dl spray samt 1 liter vatten, lät det koka i 20 min sedan isbad för kylning samt klippte upp jäst påsen med en steriliserad sax

Jodå, innerpåsen var krossad. Ok jag hällde jästen i min E-kolv efter 25 min kylning den som jag hade min spray/vatten mix i.

Jag skakade som vanligt E-kolven ett flertal ggr det sista dygnet.

Det finns inga som helst tecken på att det är någon aktivitet i E-kolven.

Normalt så efter ca 12-24 timmar så ser man ju på ytan om det är aktivitet samt i botten på E-kolven om det blivit någon jäst.

Det verkar vara stendött.

Vad kan ha hänt?

Jag har fått en jäst som är död? Ok Jag väntar i 3 dagar till har inget hänt då så var jästen stendöd när jag fick den

Jag har gjort ovan procedur minst 25 gånger, jästen var i kylskåp efter den kommit till posten

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: 1968

Det låter som jästen var död redan från början.
Jag skulle reklamera den.

Finns det inte nån "regel" som säger vänta ett dygn per mån över "datum"? I det här fallet skulle det ha varit 8 dygn efter "smack"... jag tror att den fortf kan komma igång..

Jag har just odlat upp 1968 från en flaska Fuller´s IPA, det har hittils gått fint, har ett lager jäst botten av en 600 ml förkultur just nu.. uppodlad i tre steg.. 10 ml (i flaskan), 100 ml (e-kolv) , 600 ml (i samma e-kolv).

Förresten , när man ser rubriken "1968" av Techno... ja då förväntar man sej ju nåt extravagant från det preskriberade sextiotalet! kanske tillomed förklaringen till att den där kaninen inte ville gräva, eller nåt annat psykedeliskt... och så handlar det om en gammal jäst! big_smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

Finns det inte nån "regel" som säger vänta ett dygn per mån över "datum"? I det här fallet skulle det ha varit 8 dygn efter "smack"... jag tror att den fortf kan komma igång..

Jag har just odlat upp 1968 från en flaska Fuller´s IPA, det har hittils gått fint, har ett lager jäst botten av en 600 ml förkultur just nu.. uppodlad i tre steg.. 10 ml (i flaskan), 100 ml (e-kolv) , 600 ml (i samma e-kolv).

Förresten , när man ser rubriken "1968" av Techno... ja då förväntar man sej ju nåt extravagant från det preskriberade sextiotalet! kanske tillomed förklaringen till att den där kaninen inte ville gräva, eller nåt annat psykedeliskt... och så handlar det om en gammal jäst! big_smile

Hejsan din "gamla" flasktömmare.

Jo jag har oxså för mig något liknande, alltså att vänta ett antal x dagar för jäst som är best before.

Nej denna jäst är nog förstörd, jag har ändå genom åren hållt på med ett antal kulturer, denna är nog bortom all hjälp,  den är nog reinkarerad från något i en äldre svunnen värld.

Bo (myser)

säkert den där jävla kaninen som gått och reinkarnerat sej som jäst, sen har den legat och lurat lite för länge i paketet.... vid det här laget har den väl vandrat vidare mot nya reinkarnationer... eller nåt sånt , kanske , jag vet inte...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Bo, om du har köpt jästen från oss så står vi för kvaliteten. Om den är felaktig så ersätter vi den givetvis.

OBS att datumet som är angivet på paketet inte är bäst-före utan tillverkningsdatum. Det verkar dock konstigt att du skulle ha fått en jäst som var tillverkad i april om du köpte den i slutet av hösten. Vi har betydligt bättre rotation än så i jästkylen.

Hursomhelst, hör av dig om vi har sålt en jäst till dig som inte håller måttet.

-- Svante

7 Senast ändrad av INFORMATION (2009-12-29 23:52:23)

Använda för gammal jäst är nog ingen höjdare. Jästerna mår ofta dåligt av långtidsförvaring i ständigt skiftande temperatur (dvs. liten massa i kylskåp). Gör istället så här med paket som börjar vara gammal: Starta upp jästen med en förkultur så att du ser att den tar sig. Låt det lägga sig och blanda sedan upp slurryn med steriliserad glycerol i ett steriliserat provrör, håll den i kylskåp ett par dagar, och frys in den i -18 C packad med is. Då kan man spara den i ett par år, och vid användning låta den tina i kyl ett par dagar och starta upp den i två eller fler etapper i E-kolv. På så sätt kan man bygga upp sitt jäststall i frysen och alltid ha tillgång till de viktigaste jästerna.

EDIT: Naturligtvis är det ju bra att handlarna får kränga jäst, så det här är förstås inte något att rekommendera om man har snabb tillgång till en färsk jäst. Men för en hembryggare som gör max ett par hektoliter i året och vill använda olika jäst till varje sort tycket jag det är ett vettigt alternativ.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_3390.JPG

Johannes

Hej alla

Än är inte undrens tid ute. Min 1968 har börjat jäsa på  E-kolven, det tog tid, men nu verkar den va på G. Tack för alla tips och råd.

Bo