Ang. kolsyra i cider

Hej,

Testade för ett par månader sedan att göra cider med hjälp av tropicana färskpressad äppeljuice (har ingen centrifug) och lalvin champagnejäst, vilket blev en riktigt torr och god cider. Nu tänkte jag göra en lite större omgång och skulle även vilja kolsyra cidern. Har läst på lite här på forumet men har ändå en fråga till er som kan dessa grejer. I en annan tråd fann jag tipset att efter fullständig utjäsning tillsätta 5-6 gram socker per liter cider, röra om försiktigt och sedan tappa på flaska. Min fråga är: har inte all jäst vid detta laget hamnat i bottensatsen, dvs. om jag tappar över på flaska och bottensatsen blir kvar i jäskaret, finns det då någon jäst i flaskan som kan mumsa på sockret och bilda kolsyra?

MVH

Anders

Sv: Ang. kolsyra i cider

Om cidern inte får stå alltför länge efter att den jäst ut, kanske ett par veckor, så fungerar det alldeles utmärkt. Den lilla jäst som finns kvar i suspension gör jobbet och kolsyrar drycken på någon/några veckor.

Gjorde en äppel/päron/fläderchampagne i somras, och den tog ett par månader på sig att få rätt kolsyrning. Men då var alkoholhalten över 10%, så jästen var väl lite inhiberad. Spelar ju inte så stor roll, då den ändå är tänkt att konsumeras nästa sommar.

/Per

Think globally. Drink locally.

Tack för hjälpen!

Hej!
Förra året gick jag en ciderkurs på Rosenhill. Där fick jag lära mig att man kunde tillsätta max en sockerbit per liter cider i samband med buteljering för att få cidern mousserande. Hemma vägde jag en sockerbit för att räkna ut mängden strösocker och fick det till 3,6 gram, vilket visade sig motsvara en knapp tesked (5 ml) ifall jag pulvriserade sockerbiten i en mortel. 
Den sockermängden använde jag vid buteljeringen av min första omgång (helt utjästa) cider någonsin förra året och i somras kunde jag konstatera att min cider var tämligen måttligt kolsyrad. Jag skulle gärna ha lite mer kolsyra.
Nu nämnde Backis 5-6 gram socker per liter, vilket är mer än vad jag använde. Därmed kan jag inte låta blir att nyfiket undra: finns det något skäl till att rekommendera just 3,6 gram socker, alternativt 6 gram socker, och finns det någon övre gräns där man drabbas av klart oönskade konsekvenser, såsom flasksprängningar eller ännu värre: en cider som inte smakar bra? Jag har satsat på champagneflaskor med kork & grimma, så jag är inte särskilt orolig för övertryck. Det är betydligt värre om cidern inte blir välsmakande... smile
Mvh,
Bryggarlärlingen

Hej

Varför just 3,6 g/liter skulle va max att tillsätta, det förstår jag inte. Det är väl ingen skillnad jämfört med öl just om primen. Mängden socker som skall tillsättas beror ju på vilken co2 du önskar. 3,6 g ger en co2 på ca 1,9 vol, det är lite lågt. När jag brygger Weissbier tillsätter jag mellan 8-9 g/liter, då blir det oxså en ordentlig kolsyra. Önskar du en hyfsad kolsyra så är 5-6 g/liter ok.

http://kotmf.com/tools/

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Säg att man vill säkra lite restsötma och samtidigt kolsyra..  går det att få till?

Om man bara jäser cidern pa vanligt sätt så tenderar den att jäsa ut nästan fullständigt. Supertorr. Man kan ju mäta gravity och tillsätta vinsvavla vid säg 1008 eller nåt för att få lite restsötma, men då lär man ju ha fimpat sina chanser till att kunna jäsa kolsyra efter det. Detta även om man skulle tillsätta lite torrjäst för kolsyrejäsningens skull. Eller har jag fel?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

7 Senast ändrad av megen (2012-06-08 09:49:42)

De alternativ jag ser är:
1. Söta med sötningsmedel. Sukketter eller varför inte örten stevia.
2. Avbryt jäsningen med vinsvavla eller dyl, trycksätt sedan på fat.
3. kanske du kan ta en jäst som inte jäser ut sådär jättebra. Kanske denna
Jag har svårt att se att något annat skulle funka.

Vinsvavla används flitigt vid vintillverkning, men inte för öl, varför då?

/Kjell

Kjell skrev:

Vinsvavla används flitigt vid vintillverkning, men inte för öl, varför då?
/Kjell

därför att det finns så många och bättre sätt att styra vilken utjösningsgraden man får inom ölbryggning.

10 Senast ändrad av Kiwi (2012-09-21 02:17:50)

Såg just att det finns Safbrew F2 som ska vara speciellt lämpat för ändamålet.
Funkar det nå bra tror ni eller kommer den kvarvarande jästen i cidern vid buteljering att räcka tillsammans med några gram dextrose för att kicka igång kolsyrningen efter en kallkrasch?

Laktos kan man använda för att söta cidern. Men man får väl skylta ordentligt med det så att det inte drabbar någon som är känslig för laktos.

12 Senast ändrad av megen (2012-09-21 11:21:03)

Extatiskt Rasande skrev:

Laktos kan man använda för att söta cidern. Men man får väl skylta ordentligt med det så att det inte drabbar någon som är känslig för laktos.

Stevia börjar bli populärt som sötningsmedel. Men inte i hembryggarsverige. Jag har använt det, påminner mycket om klassiskt sötningmedel som aspartam och övriga i smak.

www.stevia.se

Jag primade min cider innan flasktappning med 8g/l och tappade sedan på 0,5 l flaskor. Bra kolsyra och inga flasksprängningar:-)
Det tar längre tid innan kolsyran blir bra ju högre % men tiden till nästa sommar är alldeles tillräcklig.

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Hej

Backis skrev:

Hej, jag kolsyresätter cider på fat.Jag jäser cidern som vanligt sedan när jag tycker den är lagom söt eller torr så tillsätter jag jäststopp och sedan skakar jag ur all kolsyra,låter sedan cidern klarna med hjälp av gelantin.När cidern är klar och fin trycker jag i kolsyra med hjälp av corneliusfat och kolsyretub.

Testade för ett par månader sedan att göra cider med hjälp av tropicana färskpressad äppeljuice (har ingen centrifug) och lalvin champagnejäst, vilket blev en riktigt torr och god cider. Nu tänkte jag göra en lite större omgång och skulle även vilja kolsyra cidern. Har läst på lite här på forumet men har ändå en fråga till er som kan dessa grejer. I en annan tråd fann jag tipset att efter fullständig utjäsning tillsätta 5-6 gram socker per liter cider, röra om försiktigt och sedan tappa på flaska. Min fråga är: har inte all jäst vid detta laget hamnat i bottensatsen, dvs. om jag tappar över på flaska och bottensatsen blir kvar i jäskaret, finns det då någon jäst i flaskan som kan mumsa på sockret och bilda kolsyra?

MVH

Anders

Hej!
Nu har det blivit dags för nästa cidersäsong sedan jag skrev min förra fråga i denna tråd. Tänkeriet fortskrider... smile
Tidigare år har jag tillsatt en uppmätt mängd strösocker i varje flaska och sedan efter förslutningen vänt på den några gånger. Nackdelen jag upplevt är att sockret spjärnar emot och att delar av tillsatsen inte vill lösa sig alls. En välvillig rådgivare har då föreslagit att koka upp samma mängd socker i en liten mängd vatten, så att man får en steriliserad sockerlag. Detta skulle då även ha fördelen att sockret redan är i suspension när det tillsätts cidern. Å andra sidan är det kanske onödigt krångel. Har någon här på forumet någon tanke kring detta att dela med sig av?

Den stora merparten på detta forum använder sig nog av exakt den metodiken vid flaskjäsning av öl. Det är inte alls krångligt - rör i sockerlagen direkt i jäskärlet efter att du tappar om inför flasktappning. Men glöm inte att röra lite - glömde det själv en gång och jag plockar fortfarande små glasskärvor på de konstigaste ställen...

Gällande kolsyrejäsning är detta lite intressant för att få restsötmna. Undra om det blir den där tråkiga kokta äpplemossmaken även vid denna upphettning?

http://www.homebrewtalk.com/f32/easy-st … cs-193295/

Hej!
Jag har gjort cider på äppelsorten Katja och använt Lalvin EC-1118. Jäst finfint och blev torr. I börjar smakade den tunt och intetsägande men nu efter två månader har den utvecklats en del. Börjar faktiskt tycka att den börjar bli god. Primade med 5 gram per liter.

Nu tänkte jag göra en mousserande cider med mycket högre kolsyretryck. Har köpt in Guezeflaskor som ska tåla 16 bar. Har ni några erfarenheter om hur mycket socker man ska prima med för att få till champagnekaraktär på kolsyrenivån?

Champagne har c:a 5 bar vill jag minnas, vilket motsvarar 20 g/l socker om man bortser från koldioxiden i cidern innan kolsyrejäsningen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ok, det låter rimligt. Tack för svar!

Jag skulle dock avråda från att använda så mycket socker. Även om flaskorna säkert håller så riskerar du flaskfontäner. Champagne degorgeras, d.v.s. jästen samlas i toppen av flaskan, fryses och avlägsnas. Därmed har man betydligt färre partiklar som bubblor kan bildas på. Ändå kan champagne lätt skutta ur flaskan om man inte är varsam.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ja, det vill man ju inte. Bottensatsen kommer ju vara kvar. Vågar man chansa på 10-15 gram socker per liter istället?